Gå til innhold

WildThing

Medlem
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Bergen

WildThing's Achievements

  1. Jeg er også ny-vervet av Leo, på meget overtalende vis Jeg må innrømme at jeg er meget skeptisk til BMW, etter å ha jobbet som selger for en av vestlandets største forhandlere. Jeg valgte å slutte delvis pga sykdom, og fordi jeg føler at kvaliteten på BMW er synkende. Har hatt tre stykker selv, noe som i to av tilfellene var en veldig anstrengende erfaring. Flere venner har hatt og har ennå forskjellige utgaver og modeller, det hender at mine skru-kunnskaper blir satt på prøve når noe er galt eller trenger ettersyn.
  2. Jeg vet ikke om den er det idag, men etter mye telefoner til Kolberg så har jeg fått snusen i at det mest sansynlig ligger en godkjenning på bordet snart. Jeg driver faktisk litt lobbyvirksomhet på akkurat den bilen, så jeg skal holde deg oppdatert. Kolberg er en håpløs importør av Mazda, i alle år har vi blitt snytt for de virkelig sprelske og morsomme bilene. Derfor har Mazda et ufortjent rykte som treig og håpløst kjedelig gubbebil - mens resten av verden vet noe annet. Bilen jeg har er standardlevert med en kraftig 24 ventilers V6'er som yter 217 hester standard, på bakakselen. Det ble solgt hele femten stykker i norge, og den ene av disse hadde original turbo. Kolberg idag kjenner nesten ikke til bilen, jeg blir møtt flere ganger med spørsmål om hva dette er for bil, og hvor jeg har importert den ifra. En jeg snakket med på teknisk avdeling behandlet meg som jeg skunne drive ap med ham. Han ble spak da han sjekket bilnummeret.
  3. Mener forøvrig å huske noe om at de røde er forbudt for gatebruk. Mulig jeg er på jordet nå, men synes å huske det var slik.
  4. Er veldig vanskelig pga at i USA har de helt andre direktiver for typegodkjenning mht sikkerhet og forbruk. Siden vi ble EØS-medlem her i norge, så er dette utrolig vanskelig. Når vi inntar medlemskap i EU (gud forby), så er det den endelige stopp for selvimport av bil fra USA/Japan etc etc. Kun EU. Dette til tross for at USA er det landet i verden som har strengest krav til godkjenning, og faktisk det eneste landet i verden som har bestemmelser for hvor mye drivstoff en bil får bruke (og skatteregler etter dette). Hvis ikke en bil er typegodkjent i Norge, så kan det i værste tilfelle bety at du selv er nødt til å bekoste godkjenningen Det vil si at du trenger kollisjonstest, bremsetest, gjennomgang av bremser og drivverk - kort sagt en sinnsykt dyr affære. Det finnes ikke fornuft i flere av testene, som feks hvor lang tid det tar før det renner ut bensin av tanken hvis bilen havner på hodet. I henhold til amerikansk godkjenning, så får ikke dette forekomme. Dette er desverre ikke god nok dokumentasjon i EØS/EU-land. Her skal det testes på nytt. Dette er kun for å sperre ikke-EØS/EU-land ute av markedet. Sove er for øvrig for feiginger, og dessuten misbruk av sengen
  5. Dette kan egentlig være veldig mye, så for å eleminere problem og løsninger, så spør jeg litt. - merket du noe unormal adferd på bilen før du parkerte? - lader bilen korrekt? 13.7 - 14-1 er rett ladespenning. Er det for mye eller for lite, så er det stopp. - tappes batteriet uten å lade? går laderen i det hele? - sjekket om fordeleren gir spenning? - hvordan er det med fukt?
  6. Er jo mye plateforskjeller, samt interiørmessig. Det er nok litt forskjell på enkelte utstyrsdetaljer, men jeg har desverre ingen spesiell god erfaring med dette. Har vært borti flest 3000GT. Men det må jo nevnes at kraftige og høyvokste menn har problemer med begge to, siden de er usedvanlig trange innvendig. Sikten bak er forferdelig, selv fra utvendige speil. Jeg er selv 178 cm på sokkelesten, og hadde setet helt bak for å kunne sitte behagelig. Gøyal motor i alle fall, noe turbotull er det alikevel.
  7. Problem nummer to med alle franske biler, er at normalservice og ekstraordinær service er veldig dyrt. Dette fordi bilene i alle år har vært usansynlig trange å skru på. Det tar veldig lang tid å skifte girkassekomponenter på en liten Peugeot. Som allerede nevnt, så er de forholdsvis tunge, ergo sliter de gjerne litt mer enn andre biler. Om det var opp til meg, så hadde jeg slått fra meg alle tanker om convertible. Hvis det absolutt skal være uten tak, så ville jeg satset på en roadster, eventuelt noe med targa.
  8. Misubishi fra USA? Eclipse er en bil jeg ville holgt meg unna; trang og ekkel. 3000GT blir fort litt dyrt, og jeg ville uansett valgt den nesten identiske søstermodellen - Dodge Stealth (antageligvis billigere å få inn i landet, grunnet pris) Infinity er vel den japanske bilen jeg vil anbefale sterkest, du finner ikke en eneste en i norge. Sjekk uansett hvordan det er med typegodkjenning. Etter det vil jeg argumentere sterkt for nye Mazda 6 med 3liter V6. Denne vurderer jeg å hente selv med tiden. Oldsmobile Aurora 94-98 er forresten et annet fantastisk kjøretøy, men jeg vet om en som importerte nettopp en slik en og ikke fikk den typegodkjent. Mulig dette er ordnet opp i, det lønner seg å sjekke.
  9. Tyske biler er noe du ikke trenger tenke på å hente i USA. Prisene er alt for dyre i forhold til andre merker, sammen med tollen så blir det veldig dyrt til syvende og sist. Egentlig kommer det veldig ann på hvor gammel bil han vil ha med seg hjem, om han har lyst på en amerikansk klassiker så finnes det ikke bedre land enn nettopp USA. Japanske biler kan man gjøre varp på, men min oppfattning er at de spesielle og fine bilene ofte er ihjelskrudd av såkalte riceboys, og lider av "fast and the furious"-sykdommen. Så her må det i så fall letes. Mine personlige valg ville vært en Cadillac STS Seville 95-96. Ingen eldre eller nyere, dette er de absolutt beste årene. Camaro er et morsomt alternativ, men husk at dette i høyeste grad er en bil rettet mot ungdom. Plastfeelingen er stor. Skal du vrikelig ha en hysterisk herlig og morsom bil, så er Chevrolet Impala SS 95-96 et veldig sterkt tips. Personlig så ville jeg ikke gått for annet enn 96'modellen, siden dette er den sterkeste og du får manuell kasse. Det finnes et par i norge, og bilen har klassikerstatus allerede idag.
×
×
  • Opprett ny...