På min bil lufter man kjølesystemet ved å åpne en liten plugg som er ved siden av påfyllingslokket på radiatoren. På din firesylindrede må du også løsne en blødeskrue på termostathuset.
Deretter må du vri varmeapparatknotten til max varme.
Da kan du begynne å fylle på kjøleveske, tror din bil skal ha 6 eller 6,5 ltr (men det er ikke sikkert du må fylle på så mye siden det sikkert er noe kjøleveske igjen i motoren).
Det er viktig å fylle sakte for å unngå at det danner seg luftlommer.
Når det kommer ren kjøleveske ut av blødehullet på termostathuset, skrur du på plass pluggen her, og fyller opp til nivåmerket i reservoiret. Det er lurt å klemme litt på de tykke slangene inn og ut av radiatoren for å fjerne luft.
Når det ser ut som det ikke er mer luft igjen, skrur du på plass alle pluggene og radiatorlokket, og varmkjører bilen på tomgang.
Stopp bilen og la den bli kald, og sjekk på nytt nivået.
Dersom temperaturnålen stiger, men det ikke kommer varm luft inn i kupeen, har du antagelig luft et sted og må forsøke å lufte mer.
Det ble ganske mye her, men det er viktig å ha et kjølesystem som fungerer ellers kan motoren etterhvert ta skade av å jobbe med feil driftstemperatur.