Gå til innhold

drsalve

Medlem
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    drsalve@hotmail.com

Profile Information

  • Interesser:
    Arendal

drsalve's Achievements

  1. Jeg er så og si mekanisk invalid, men jeg vil svare det TBG.E30 skrev om turbo,l med å si at å sette turbo på M40 motoren (som jeg har), vistnok kun vil innebære turbo, wastegate, nytt grenrør, cooler, evt. dumpventil og rør/slanger for eksos, luft og olje, så lenge jeg ikke skal lade over 0,5bar. En tykkere topppakning er vel et minimum en bør sette på for å senke kompresjonen litt, men ellers skal jeg vist ikke trenge ny bensintrykksregulator, nye stempler, ekstra dyser eller dyr elektronikk for å få det til å virke, så lenge det lades moderat. Så hvis en har god hjelp av en flink kamerat (som jeg har) og har tilgang på billige brukte deler så kan man mekke et turbo-oppsett veldig billig. Se f.eks siste utgave av gatebil der de for morro skyld mekket et jalla turbooppsett av deler de finner på huggeri til en E30 316. Prosjektet endre på 170-180hk om jeg husker riktig så ble prisen ble 5000kr inkl bil. Det skal nevnes at holdbarhet aldri var et tema der... Over til det denne tråden egentlig ble opprettet for; oppgradering av bremser. Det jeg lurte på, var om det var enkelt og rimelig og skifte ut de bremsetromlene bak med skiver. Hadde håpt at man kunne bruke bærearmene og de andre bakstillingsdelene som er i bruk i dag, og kun måtte skifte selve bremsene, men det virker ikke slik. Når jeg hører at det i tilfellet må det skiftes bærearmene bak, i tillegg til at jeg må kjøpe caliptere, skiver, klosser, wire mm. så er det spørs om jeg ikke skal la det være. Er avhengig av hjelp så det blir nok for omfattende. Nye tips tas alikevel imot med takknemlighet for bilen står en stund til.
  2. Jeg leverte bilen (en '92 E36 318i) på verksted her om dagen for å gå over den tekniske standen før EU kontroll. Det viste seg at bla. alt av bremsedeler bak må skiftes (tromler, bremseband, sylindre, håndbrekkwire mm.) Bare de nye delene ville komme på minst to lapper. Derfor lurte jeg på om hva som skal til for å sette på bremser fra f.eks en 318is eller 320i som har skiver bak. Hvordan er f.eks monteringen av skiver, caliptere, lengde på håndbrekkwire og ikke minst hvordan bremse-forholdet foran/bak vil bli etter en slik ombygging? Noen som har erfaring med det? Hva slags pris må en ut med for brukte caliptere? Kan evt sandblåse og freshe de opp selv. Grunnen til at jeg vil bygge om er at det ser bedre ut, er enklere å vedlikeholde selv og at jeg på nyåret sannsynligvis vil montere turbo på den (med et moderat trykk vel og merke). For de som rister på hodet av turboplaner på en 318i, så vil jeg forsvare det med at jeg har en kamerat som er ekspert på "custom turbo" og som skaffer og sveiser rør og deler for slikk og ingenting.. Jaja.. nok preik. Håper på snarlig svar. Bilen står stille uten bremser til jeg får tatt en avgjørelse...
  3. Jeg har tidligere bestilt to 12" i bilen og en 15" sub til hjemmebruk og disse er av god kvalitet har gjort jobben. Det skal nevnes at det var fra en av de dyreste seriene (limited edition). Siden de nå har begynt med styling så bestilte jeg et par øyelokk til 299,- noe som må være veldig billig. Da jeg åpnet pakken og skulle teste passformen så fant jeg ut at øyelokkene til hovedlyktene passet sånn passe, mens plast delen som forlenger øyelokkene utover blinklysene ikke passet i det hele tatt. Var skjeive som bare det. Og jeg vet jeg har fått delene til riktig bil. Dessuten så synes jeg det er litt dumt at de tar valuta og evt moms forskjeller mellom Norge og Sverige i egen lomme.
×
×
  • Opprett ny...