Gå til innhold

oldetek

Medlem
  • Innholdsteller

    70
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Voss

oldetek's Achievements

  1. Hei! ser det er en stund siden det har vært aktivitet i tråden men iallefall; har blitt eier av en bra utstyrt 2008 mod. e61, 525XD, men den har kun standard stereo. Har bestillt 2 stk sws 8, JL Audio HD 900/5, adapter til spiller og blaupunkt sin tha 5,5m kabel. Tenker å bare erstatte blaupunkt pluggene med JL sine. Hvordan er det med basshøyttalerne som sitter der originalt, er de i paralell med høyttaler i dørene foran? Isåfall må eg vel legge opp ny kabling fra subwoofere og bak til forsterker. Har bestillt 4 ohms så da blir de i parallell så det ender opp med 2ohms last på subutgang. Dette blir oppgraderingen i første omgang, så tenker eg å bytte til bsw stage one foran og bak etterhvert:-)
  2. Sjekk når veivhusventilasjonsfilteret sist ble skiftet. Kan være lurt å skifte det asap dersom du kjøper bilen.
  3. Gjorde en handel med thundercunt for noen uker siden. Rask og smertefri handel:) Thumbs up!!!
  4. TRF-RACING: Eg har egentlig ikke peiling på hvor mye den kan være verdt. 30k kanskje? Den har litt skader i lakken på bakfanger høyre side, og en bulk i døra på førersiden. Minimalt med rust så eg kan se. Ellers har den M-sport front,nesten nye vinter og sommerhjul på fine alu-felger, sportseter, takluke. Kan ta noen bilder i morgen. Får vel ta en telefon til forsikringselskapet også imorgen selv om det sikkert er dødfødt:(
  5. Ja, den er nok ferdig vil eg tro. Hadde av manifold i stad og der var det mye olje og dritt. Helt enig TRF-Racing , det er nok noe av det dummere eg har gjort å ikke stoppe med en gang Menmen lenge leve etterpåklokskapen. Det med å fjerne luft\brensel tilførselen var ikke en tanke som slo meg der og da. Og det var MYE røyk som valt rundt bilen. Såg ikke igjen bilen til tider. Vurderer å røske ut motoren å sette inn en "ny", men vurderer også å bare selge skiten som den står. Vet ikke om eg gidder igang med et slikt prosjekt. Hvor mye kan en få for en 525DA uten motor tro? Er vel et veldig begrenset marked for slikt går eg utifra.
  6. Eg får ut å se om det går an å dra motoren rundt og ta av toppdeksel og litt slikt. Noen flere ting eg kan sjekke for å konstatere\avkrefte om motoren er ferdig arbeid? Attpåtil klarte han som kjørte redningsbilen å bøye festet til slepekroken bak da han dro bilen opp på planet med de følger at bakfangeren og ble presset ned 1-2cm på høyre side. Hvilken flaks! Men dette nekter jo han selvfølgelig på, så det blir vel bare ord mot ord. Det ble sorgens kapittel med defekt bil i garagen i stedet for leos lekeland idag
  7. Bilen er en 2000mod. Den har automatgir , så ikke lett å kvele eg ringte brannvesenet da eg var redd motoren ville ta fyr etter hvert. Da brannvesenet kom og motoren hadde sluknet gikk han ene inn i bilen, skrudde på tenningen for å sjekke motortemp. Temperaturmåleren stod på midten så den har ikke begynt å koke virker det som. Men det må jo være en grunn til at den har sluknet. Gått tom for motorolje kanskje.
  8. Hei! skulle en tur Voss-Bergen idag med madammen og barna. Måtte kjøre om kvamskogen da E16 er stengt pga. ras.Kom til Fyksesund da det plutselig kom en ulyd framme i motorrommet som varierte med turtallet. Tenkte ganske kjapt at dette måtte være turbo som begynte å synge på siste verset. Vi kjørte litt til for å finne en utkjørsel vi kunne stoppe på ,og litt før utkjørselen begynte det å ryke noe voldsomt med hvit røyk fra eksosen, Kjørte så ut på en utkjørsel og skulle slå av motoren. Vridde om nøkkelen uten at det hjalp. motoren fortsatte like godt å gå på fullt turtall og ryke EKSTREMT mye. Eneste eg tenkte på var å få evakuere bilen og få ut barna. I Neste øyeblikk gikk det nesten ikke an å se bilen pga. all røyken. Den stod å gikk på fullt turtall i ca.10 minutter før den sluknet. Motoren er tom for olje så rekner med at det er motorolje den har gått på? Er det noe håp for denne motoren? Holder vel ikke med turbobytte etter en slik hendelse? Hadde eg vært smart hadde eg vel stoppet med en gang lyden oppstod.., men ville jo ikke sperre veien heller. Den er smal nok fra før der så. Eg har selvsagt ingen motor havari forsikring så er vel ikke noe å få igjen der Det som skulle bli en kjekk dag ble plutselig det tvert motsatte.
  9. Hmmm, så det er mulig at det bare må være slik da? Hvordan er dette for girkasse og drivverk da? ekstra slitasje? Får man softoppdatering til M57 også? Takker for mange gode svar:) MVH.Ørjan
  10. Ok, skal få sjekket opp i dette med foringer og slikt. Det eg synest er litt rart er jo at dersom eg legger den over i tiptronic og har den i kun 2 eller 3.gir så kan eg gi full gass og slippe gassen igjen uten noen som helst dunk. skulle jo tro at dersom det var foringer eller hardykobling så ville det ha dunket likevel uansett om den girer eller ei? Er kun ved kjøring fra 1-2 og 2-3 idet eg slipper gassen igjen det skjer. Er så redd det skal plutselig skal bli havari på et eller annet som koster sjorta
  11. Hei! Har nylig kjøpt en 525DAT (163hk) 2000mod. Bilen er flott, god å kjøre og alt det der, men når den girer fra 1-2 og fra 2-3 kommer det en dunkelyd og et lite rykk som man kjenner i hele bilen. Denne dunkelyden får eg spesielt fram f.eks når eg kjører i byggefelt og slik da eg ligger i 2.gir og gir bare såvidt gass mellom fartshumpene, men nett nok gass til at den girer opp i tredje. Når eg så slipper gassen igjen når eg nærmer meg fartshumpen kommer det en kraftig dunk. Dette skal vel gire sømløst så har jo allerede konkludert med at noe er galt. Det samme skjer selv om eg setter den i manuell og girer selv også. Dersom eg bare ligger i f.eks 3.gir på manuell og gasser på og slipper gassen igjen er bilen helt fin så da er det vel eliminert at det er selve drivverket? Hva kan dette være? Kan det være nok å bytte olje på kassa? Bilen har gått 182000km. Kan jo være noe kostbart i vente og da bør en vel vurdere å evt. heve kjøpet. Takker for svar! MVH. Ørjan
  12. Hei! vurderer å kjøpe en E34 525TDS stasjonsvogn for å bruke til arbeidsbil. Er ikke så kjent med denne modellen med dieselmotor så lurer litt på hva man skal se etter av feil og svakheter på disse bilene? Ser de fleste av de har gått 250k-300k.., er dette langt for disse modellene eller er dette motorer som går langt med litt pleie som oljebytte og annet servicevedlikehold? Og hvordan er disse med automatkasse? lavt forbruk? vil jo helst ha manuell da men er ikke mangen av de. Eller bør man heller gå litt opp i pris og se seg om etter en E39? EVT. om dere har andre bra tips til BMW arbeidsbiler som går og går uten noe særlig med feil. Helst diesel! På forhånd takk for svar! MVH. Ørjan:)
  13. Hei! eg hadde engang en golf der km- telleren ikke virket, eller telleren virket , men ikke displayet så hadde ingen aning på hvor langt bilen hadde gått. Men eg fikk da bilen EU-godkjent likevel da. selvsagt best å få det ordnet, men du kan jo høre med et annet verksted om de vil godkjenne dette. Kan ikke skjønne at det skal være 2`er feil for det påvirker jo ikke om bilen er trygg i trafikken eller ikke. MVH. Ørjan:)
  14. Ja stemmer det. ble så opphengt i lyd på venstre side som han skrev først. Svinger du til høyre å lyden blir svakere er det høyre hjullager som er gåent og svinger du til venstre og lyden forsvinner er det venstre hjullager:)
  15. Høres ut som hjullageret ja. men det blir vel når du svinger til venstre at lyden forsvinner for da legger du presset over på høyre hjul...?
×
×
  • Opprett ny...