Gå til innhold

Dix

Medlem
  • Innholdsteller

    38
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Hovedstaden

Dix's Achievements

  1. Selges etter å nettopp ha satt inn fabrikkoverhalt M57N-motor på 204hk/420 Nm etter at den gamle røyk. Ellers tatt full runde med forstillingsmoro. Bilen er meget pen, voksenkjørt, langkjørt. Bilen står i Sogndal/Kaupanger og ligger på Finn-kode 30447604. Kontakt på 4808 0470.
  2. Tykkere aksling til spjeldene høres bra ut, men hjelper ikke dersom det er innfestingen som ryker. Bilen er ikke ferdig ennå, men legges ut for salg når den er klar. Den blir ikke på billigsalg, jeg vil ha kr 292 000. Den som vil ha en billigere bil må finne en billigere bil. Den som har penger, derimot, vil kunne glede seg over ny motor og endel nye slitedeler i forstillingen.
  3. Det er bestilt nytt innsug. Det blir forsåvidt neste eiers problem, men er det innsuget man kjøper nå en forbedret utgave, eller er det samme som før, en katastrofe som venter på et uheldig tidspunkt å inntreffe?
  4. Jeg må ha en bil som passer til motorsag, traktorkjettinger, hjorteslakt, bikkjer og sånt. Har noen erfaringer med Peugeot Partner? Jeg er egentlig skeptisk til alt som kommer fra froskespiserlandet, men de har jo fått til cognac, Concorde og Brigitte Bardot, så da kan vel ikke alt være like håpløst?
  5. Takker for tilbakemeldinger. Jeg har verken tid eller kunnskaper til å holde på med elendigheten selv, men har heldigvis en verkstedmann jeg har tillit til. Når jeg leser hvor mye annet moro som oppstår på relativt nye biler, begynner jeg å bli skeptisk til å kjøpe bayersk igjen. Like råtne som stjernekjerrene fra Stuttgart er de vel ikke, men det holder faen ikke at motoren ryker etter 145000 km. På en annen e46 fikk jeg turbohavari ved 115000 km. Akkurat nå kjører jeg en Toyota Hi Ace som er 20 år gammel og har gått 215000 uten et feilslag. Gråtassen min, en TE-F Diesel, har gått problemfritt siden 1954. Min konklusjon er at BMW ikke lager gode nok produkter. Det er jævlig stor forskjell på ting som holder og ting som ryker. Min neste bil blir enten Toyota Gorilla eller Opel Kaputt.
  6. En vakker dag i Oslo ble e46 330 XD'n startet opp, men gikk plutselig bare på 5, og ristet som faen. Verkstedet kunne fortelle om feilmelding på femmeren, den forbrente ikke diesel. Feil på dysen, mon tro? Dysene ut og til testing. Så bra ut. Ved nærmere ettersyn var det ikke kompresjon på 5'ern. Et spjeld i innsugsmanifolden hadde løsnet, blitt sugd inn i cylinderen, raspet litt opp der, kakket godt på stempeloverflaten, og tatt med seg en ventil på veien ut. Skal det bli bra igjen, må det til ny topp, nytt stempel, hone cylinderen, nye ventiler på 5'ern og faen vet hva annet. Byttemotor kommer på noen og åtti tusen, så da får det bli det. Deretter må kjerra selges for å betale regningen. Doningen er en 2004-modell, den med 204 hester. I tillegg tåler forstillingen akkurat like lite som de andre e46ene jeg har hatt, 3 i alt. I følge Motor & Gear er problemet ikke ukjent på akkurat denne motoren. Noen andre som har opplevd dette med trelitersdiesler?
  7. Jeg kjøpte oljen og filteret av GS bildeler, etter delenummer, og joda, den var rød. Skulle gjerne hatt på det rene at den kan gå på vanlig GM ATF før. Da hadde jeg spart endel kroner, siden original BMW-olje koster litt og kun selges i 20-liters dunk... Anyway, Biltreff i Førde hadde en løsning. Et A4-ark med svensk tekst forklarte at feilen kommer av lekkasje i en ventil i kassa. Man kjører en omprogrammering av kassa, slik at det nå settes oljetrykk på denne ventilen med en gang man starter motoren. Dette tok de 2700 kr inkl mva for. Bilen har oppført seg eksemplarisk etterpå, får bare håpe at det holder.
  8. Bedre fortjeneste på kasse enn på olje og filter. Både oljen og filteret holder sikkert hele levetiden på mange av bilene, men det hjelper ikke de av oss som har fått problemer.
  9. Takker for gode svar, ringer BMW Norge i morgen. Kjøremessig er dette de beste bilene jeg har hatt, og XDene er de ultimate vinterbiler. Allerede på 80-tallet tenkte jeg at joda, 3-serie Touring med firhjulstrekk er flott, men hvorfor ikke slå til med en treliters dieselsekser på en 180-200 hester? Det gikk mange år før de kom fra Bayern og enda noen år før jeg fikk råd til en brukt. Men nå har jeg akkurat den bilen jeg vil ha ,og det er en god følelse. Igjen, takk for gode svar her på forumet, og jeg lover å rapportere tilbake hvordan det går.
  10. Jeg synes virkelig at kassa burde holde mer enn 100 tkm all den stund at bilen ikke har vært trimmet og heller ikke gått med henger. På forrige bil fikk jeg turboras, så jeg begynner å lure på kvaliteten på disse bayerne. Forslag til fremgangsmåte og hvor jeg bør henvende meg? Dix
  11. Har du tenkt å kjøre opp bakker i vinter så er smale piggdekk å anbefale. Jeg hadde 330d i fjor vinter og med 225/45/17 pifggfrie Nankang kom jeg ikke langt. Dekkene kjempegode på XD'n,da...
  12. På min 04 330XD har det begynt å gå over 10 sekunder fra jeg setter den i drive til det begynner å gå framover om morgenen når alt er kaldt. I revers kommer den derimot med en gang. Steptronic-kassen er visstnok laget av Getrag, men oppfører seg helt likt med tilsvarende ZF. Jeg har byttet olje og filter uten at det hjalp, og også nullstilt elektronikken. På Autozentrum sa en kar at det er bare å bytte kassa. Lett å si når man ikke skal betale regningen. Har noen erfaring med tilsvarende problem, og evt løsning?
  13. Ingen svar, jeg kjøpte kjerra likevel...
  14. Skal se på en e46 330XD i morgen. Noen som har handlet med Aarnes og gjort erfaring? Han virker seriøs, så ros kan postes her mens evt ris bør sendes på pm.
  15. Jeg er på utjkikk etter et sett 17" M3 replicafelger, nye eller brukte, av den gamle e36-typen med rette dobbeleiker. Noen som vet hvem som har sånt til en rimelig penge? Handlet med Sharif sist, men jeg får ikke til å virke verken nettside, mail eller telefon. Felgene ble stjålet, og jeg vil ha samme. Takknemlig for tips.
×
×
  • Opprett ny...