En vakker dag i Oslo ble e46 330 XD'n startet opp, men gikk plutselig bare på 5, og ristet som faen. Verkstedet kunne fortelle om feilmelding på femmeren, den forbrente ikke diesel. Feil på dysen, mon tro? Dysene ut og til testing. Så bra ut. Ved nærmere ettersyn var det ikke kompresjon på 5'ern. Et spjeld i innsugsmanifolden hadde løsnet, blitt sugd inn i cylinderen, raspet litt opp der, kakket godt på stempeloverflaten, og tatt med seg en ventil på veien ut. Skal det bli bra igjen, må det til ny topp, nytt stempel, hone cylinderen, nye ventiler på 5'ern og faen vet hva annet. Byttemotor kommer på noen og åtti tusen, så da får det bli det. Deretter må kjerra selges for å betale regningen. Doningen er en 2004-modell, den med 204 hester.
I tillegg tåler forstillingen akkurat like lite som de andre e46ene jeg har hatt, 3 i alt.
I følge Motor & Gear er problemet ikke ukjent på akkurat denne motoren. Noen andre som har opplevd dette med trelitersdiesler?