Har hatt problemer som kommer og går med giring det siste året. Hvis bilen har stått ubrukt et par dager eller mer kan det være utrolig vanskelig å få bilen i gir. Den kan være så hard at jeg må virkelig ta i, og det virker som den blir værre etter hvor lenge den har stått ubrukt. Hvis jeg slår av motoren så går alle girene helt glatt uansett, ingen motstand i det hele tatt.
Når den er sånn må jeg kjøre alt fra 2km til et par mil før den blir helt bra igjen. Det kan også virke som den blir fortere dårlig når det er rått/fuktig eller kaldt i luften, men det kan også være tilfeldig.
I det siste har det blitt mye værre enn det var før, så det er på tide å få gjort noe med det så snart som mulig. Nå kan den plutselig begynne å lugge selv om jeg har kjørt et stykke. Kjenner at giret ikke går skikkelig i gir, men så kan den være helt fin igjen ved neste girskifte.
Jeg kan også høre en svak skrapelyd når jeg ruller bortover med clutchen trykt inn (ligner på lyden man får hvis man feks har is på bremseskiver om vinteren).
Når jeg skal starte i førstegir eller rygge rister det også noe fælt i eksosanlegg osv... noe som har blitt værre med tiden. Og i dag når jeg var på vei hjem akselerete jeg bilen opp til 80 på andregiret for å så prøve å sette den i 5 gir... den hogde på giret og ville ikke inn. Prøvde en gang til men samme skjedde. Endte med at jeg måtte kjøre 1 mil og da ble den plutselig helt fin igjen.
Jeg er klar for å få byttet hele clutchen, men jeg vil bare prøve å forsikre meg om at jeg ikke da sitter igjen med samme problemet etterpå...Må innrømme at jeg har lite innsikt i hvordan de forskjellige delene av clutchen fungerer så derfor lagde jeg en lang post for å få symptomene forklart best mulig