Gå til innhold

meldis

Medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Nordhordland

meldis's Achievements

  1. Jeg har problemer med at det dugger med en gang jeg setter på varmeapp både med og uten AC når det regner ute. Det er ikke fukt i kupeen, sjekket under alle matter og under selve teppet i bunnen. AC fungerer og var på service i høst så jeg tror den er ok. Kompressor går, det ville den ikke gjort dersom anlegget hadde for lavt trykk. Jeg tror derfor det er problemer med noe drenering. Hvor finnes det dreneringshullene?
  2. Det er sant at det er dyrt å få et verksted til å bytte da de beregner 3 eller 4 timers arbeid på dette. Selve sensoren koster ca 700,- Det er en plastfilm med kretser inni som registrerer at det sitter noen der slik at systemet vet at passasjer airbagen skal løses ut. Denne filmen tåler ikke at man setter kneet ned i settet o.l. da ryker disse kretsene og lyset kommer på. Når sensoren ryker så vil airbagen på begge sider alltid løses ut. Men jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre dette selv basert på erfaring. Når sensoren er byttet så forsvinner ikke lyset av seg selv, man må inn til et verksted og få resatt feilloggen. Det krever litt tolmodighet å bytte sensor, men er egentlig ikke vanskelig. Man starter med å skru ut settet, 4 skruer o løser så litt plastdeksel for å få puta av selve setet. Deretter trenger man en nebbtang for å åpne de krampene som holdet setetrekket sammen med spilene i puta. Det kan bli litt fikling å få disse krampene på igjen men langt fra umulig. Når de nødvendige krampene er tatt vekk så er det bare å ta ut den gamle sensormatta og inn med den nye. Det og er litt fikling fordi skummet i puten er litt herkete og man svetter gjerne litt på hendene når man stresser med å få inn matta. Det løste jeg lett ved å dynke hendene i potetmel og litt potetmel det puta er smalest og svupp så var sensormatta på plass og det var bare å hekte sammen krampene og knipe de sammen og motere pute og setet igjen. Lykke til for de som vil spare bortimot 3000,-
  3. Hvis det er H&R fjærer så finn du tüv papirer under approvals inne på hjmmesidene til H&R: http://www.h-r.com/index.php
  4. Kanskje et dumt tips men hadde omtrent problemet forleden. Tempen gikk omtrent til rød og plutselig falt det ganske raskt til normal uten at det var vifta som var problemet. Da viste det seg at det var lite vann på radioatoren. Fylte opp til maks nivået men det hjalp ikke helt. Tok så og lufta kjølesystemet siden jeg ikke gjorde det når jeg fylte på. Kom selvfølgelig en del luft ut lufteskruen. Etter der ble alt normalt
  5. meldis

    "reset" e46

    Eg har også lignende problem har nå fått diagnose på at det er den ene lambdasonden som ikke fungerer 100%. Har ikke byttet den enda.
  6. Jeg tenkte litt på det med gass og er klar over at den ikke starter dersom det er for lite gasstrykk, men det skulle vel ikke ha noe å si for selve varmeapparatet. Varmeapparatet skal vel kunne gi kald uteluft selv om klima anlegg er defekt/mangler gass??? Er litt usikkert på hvordan systemet fungerer i sammenheng og hva som evt gir styrestrøm til kompressoren. Finner ikke klima kompressoren i kobliingsskjemaet i en haynes bok jeg fant til E36. Opplegget er vel mye det samme i motorrommet på en E36 og E46 når det gjelder klimakompressor og rør.
  7. Får ikke kald luft ut av varmeapparatet lenger selv om alle innstillinger settes til kald. Har klima anlegg E46 320. Klima kompressor starter ikke fordi ledningen inn til magneten som styrer kompressorclutsjen ikke får strøm når klima slås på inne i bilen. Noen som vet hvor den får strøm fra? (Alle sikringer sjekket) Lurer på om den ikke får strøm pga defekt varmeventil siden det kommer varm luft inn i bilen selv som selve varmeapparatet settes på kald luft slik at det egentlig skal komme kaldluft utenfra. Alle innstillinger på selve varmeapparatet gir varm luft. Når jeg slår på klima så hører jeg at systemet som kobler om luftekanalene veksler over men luften blir jo ikke kald siden kompressor ikke starter da den ikke får strøm. Altså det jeg lurer på er om noen har vært borti defekt varmeventil og evt om noen vet om ac kompressor får strøm via dette system??? Kommer til å sette strøm direkte på kompressor i morgen for å sjekke at kompressor clutsj kobler inn. Det virker som at luften på ruten og på beina er ganske mye varmere enn den som kommer fra midt kanalene og siderute kanalene. Kupefilter er byttet uten resultat Noen som kan hjelpe eller tips???
  8. Det er nok sikkert kalipperen på den siden som den IKKE trekker til som går tregt. Da vil den kalipperen som går lett begynne og bremse først og bilen vil dra skeivt. Det kan trolig lett fikses ved å løse kalipperen og forsiktig fjerne støvbeskytter rundt stempelet og gjøre rent og fylle inni nytt bremsekalipperfett og presse kalipperen lagt ut og inn igjen 15-20 ganger slik at ting får smurt seg opp og at den får vandret langt ut noen ganger. Pass på at stempelet ikke popper helt ut. Har fikset akkurat dette problemet både på E36 og E46.
  9. Det er et backup batteri bak instrumentpanelet. Dersom dette batteriet begynner og bli dårlig så blir det vanskeligere å nullstille. Jæger i Bergen som sa dette. Det går likevel men man må gjerne prøve mange ganger og gjerne holde lenger, gjerne opp mot 30 sek. Bruk helst prøvelampe slik at det blir litt motstand i ledningen som jordes. Har bruk dette trikset på mange biler og funker alltid men må gjerne ha litt tolmodighet. Når verkstedet skulle gjøre det på min E46 første gangen så brukte de 5 forsøk.
  10. Merk at dersom airbag sensor i setet skiftes så vil lyset fortsatt være på til feilmeldingene på computeren er nullstilt på et verksted.
  11. E46 frem til 2001 nullstilles på samme måte som E36. Dvs ved å kortslutte pin 7 i kontakten fremme i motorrommet. Da vil telleren starte på 25000 igjen. Har selv gjort det på min E46 99 mod.
  12. Vedder på at det er airbag sensoren i passasjer setet som er gåen. Det er en tynn plast fil med kretser som ligger i setet og ryker dersom du setter kneet ned i setet midt på. Dersom du bare nullstiller så vil dete komme tilbake innen en uke dersom det er sete sensoren som er defekt.
  13. I fjor en gang så var jeg inne på sidene til en som holdt på med restaurering av en BMW 2000(mener det var det) Han hadde en svært så rusten manifoil som han måtte få vekk all rusten av. Han hadde på disse sidene guide for hvordan lage ditt eget elektrolysebad for fjerning av rust. Manifoilen så svært så fælt ut, men etter elektrolysen så var den nesten helt blank. Har nå Google og søkt i alle mulige forum for å finne dette igjen uten resultat. Håper noen har sett dette og kan hjelpe å spore opp igjen sidene. Har nemlig en manifoil som skulle hatt et bad. Systemet var laget av en stor plastbalje med en metallisk rist i bunnen(trenger å vite hvilket metall, alu?). Baljen var fylt med saltvann tror jeg. Videre hengte han opp manifoilen i armeringsjern slik at den svevde i væsken. Han brukte så en batterilader/booster til å drive elektrolysen ved å koble ene polen til risten i bunn og ene til armeringsjernet som holdt manifoilen. Våger ikke å sette i gang med dette før jeg vet litt mer. Dersom noen har peilig på elektrolyser eller har fjernet rust med denne metoden så gi en lyd og beskriv metode og resultat. Takk Ser ut som jeg klarte i finne en guide selv http://www.cadvision.com/blanchas/54pon ... uster.html Lar likevel posten være siden det kan være svært så nyttig for noen av oss bilfrelste.
  14. Eg hadde lignende problem på min 320 E46. Da var det bare en vakum slange under den store luftslangen som går til luftfilterboksen som var blitt morken og hadde flere store sprekker. Også i mitt tilfellet døde motoren når den stor på tomgang og når jeg gasset så kom det pipelyd som om jeg hadde turbo. Kostet meg en hundring for ny vakumslange og alt var ok. Du finner slangen under den store luftslangen som går til luftfilterboksen. Det er en flexi gummislange med slike flexifolder. Plassert neste helt inne ved motoren. Kjenn litt på den slangen for den ser trolig hel ut men har kanskje sprekker i foldene.
  15. Jeg hadde samme problemet på E36 men det var nok å skifte utløserlageret og alt ble bra.
×
×
  • Opprett ny...