Gå til innhold

adam

Medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

adam's Achievements

  1. Sjekk også om fjærene dine tar borti setene de er montert i. Det kan lage slik klunkelyd.
  2. Du tenker på bremseskjoldet? Jeg mistenker også det her. Ser at det er litt rustent og deformert. Har gått løs på det med vinkelsliper, og dessuten prøved å bøye på det,uten at dette hjelper. Virker heller ikke som om det tar borti når jeg dreier på hjulet etter at bilen er jekket opp. Men kan det skje noe annet når hjulet belastes, og blir utsatt for kreftene ved gasspådrag?
  3. Heisann. Jeg har en 320i-92 modell. Mitt problem er en blikkaktig,skrapende lyd som kommer fra området venstre bakhjul. Lyden er regelmessig, og kommer ved hver omdreining av hjulet. Så vil jeg anta at mange vil tippe på bremseklosser som sliper på skivene. Dette er det ikke. Skivene er nye, klossene er nye, til og med håndbremsklossene er nye. Jeg har også demontert håndbremsen og kjørt uten denne, og lyden er der fortsatt. En,trolig viktig opplysning, er at lyden særlig dukker opp når giret er inne. Trykker jeg inn klutchen og bilen bare triller, forsvinner den. Dette har fått meg til å tenke på at mellomakslingen kan hende tar nedi varmeskjoldet. Men ved inspeksjon, så ser det ikke slik ut. Så kan jeg nevne at hjulet bak må belastes for at ulyden skal dukke opp. Jekker jeg opp bilen, og lar hjulet rotere, med giret inne, høres ingenting. Til sist,-ja jeg har vært på verksted to ganger. Det som da skjer, er at lyden plutselig har forsvunnet, og mekanikerene hører ingenting. På vei hjem fra disse verkstedbesøkene dukker den opp igjen. Dette kan tyde på at lyden, eller ulyden, har sin egen sjel og lever sitt eget liv og aller helst ikke vil forstyrres av mekanikerene på Bavaria (-: Gode råd mottas med stor takk!
  4. Min 320 begynte plutselig å feiltenne,fikk ikke opp turtallet og gikk ujevnt. Tydelige tegn på at en av sylindrene var ute av funksjon. Så for meg store reparasjoner,inntil jeg plutselig kom på at motorvask var foretatt rett i forkant av at problemene dukket opp. Den ene skruen til toppdekslet, det av plastikk, manglet,slik at vann hadde kommet seg inn gjennom hullet hvor mutteren skulle stått. Dette vannet fant videre veien ned til sylinder nr. 2,regnet forfra, og sørget deretter for at den pluggen ikke tente.Trengte kun å tørke rent. Men dette har du nok allerede sjekket ut...
  5. Ja,ja. Sikringene var defekt. Ny sto klar og ventet under sikringslokket. Vips kunne jeg igjen måle besinforbruk og temperatur.
  6. Hei! Dersom det er nok olje på motoren, ville jeg som neste trinn ha sjekket ut muligheten for instrumentfeil. En gang for hundre år siden kjørte jeg rundt i en Ford Cortina, hvor oljelampen begynte å lyse straks motoren ble varm. Et av mine tiltak var å fylle på tykkere olje, som selvsagt ikke hjalp. Så snakket jeg med en mekaniker,som rådet meg til full motoroverhaling. Tosk som jeg var,gikk jeg med på dette. Kostet meg flere tusen kroner, i den tidens penger. Fikk jo en velsummende motor tilbake, men akk,-den oljelampa lyste likefullt. Så var det en som rådet meg til å sjekke "føleren",som viste seg å være defekt. Kostet 49,50 å bytte og alt var i orden...
  7. Ringte Bavaria, som anbefalte sjekk av sikring nr. 46. Om ikke, trodde de det kunne være et datakort på baksiden av instrumentet. Dette skal jeg nå sjekke ut.. Forskjell i reparasjonspris vil ligge rundt 2-3000. Alternativt fortsetter jeg å kjøre uten bensin og tempmåler.
  8. Har du prøvd å bruke et forlengerskaft, som du trer rundt torx-nøkkelen? Et rør eller lignende burde gå bra. Da oppnår du sinnsykt mye større moment. Selv fikk jeg av den fangeren uten huskverdige problemer....
  9. Sjekket den sandblåsingpistolen fra Biltema, som jo var en rimelig sak. Men må man kjøpe en kompressor til tusen kr. i tillegg?
  10. Hei. Her forleden dag sluttet plutselig bensin- og -temperaturmåler i min 320 -92 modell, å virke. For en stund siden la jeg merke til at noe tilsvarende skjedde, men da gikk det kort tid før de "fikset seg selv".Nå virker det som om problemet har satt seg. Resten av instrumentene(speedometernål og -teller,, ecometer,turteller,serviceindikator)synes å virke som de skal. Før har jeg hatt et lignenede problem på en 518i -86 mod. Der mistenker jeg at det var cadmium-batteriet som hadde sprunget lekk,uten at jeg noen gang forsøkte å rette feilen. Finnes et tilsvarende batteri i 320i?Eller kan dette være en sikring? Har hver funksjonalitet i speedometerinstrumentet, separat sikring? På forhånd takk for alle innspill!
  11. adam

    Vibrasjon i E34

    Heisann! Dette svaret kommer nok altfor sent,og jeg håper du er kvitt vibrasjonen forlengst. Hadde tilsvarende problem på min 320. Det oppsto i hastighetsområdet mellom 70-90. Hadde flere forsøk med avbalansering, fikk hjulspissing, skiftet dekk etc. Absolutt intet hjalp. Så gjorde jeg det jeg skulle gjort fra starten,-ringte Bavaria og bestilte en et kvarter med erfaren mekaniker. Vi tok en 5 minutters kjøretur. Det siste han sjekket innen vi parkerte, var håndbremsen. Dro den forsiktig til under fart, og da kunne vi begge kjenne at den karakteristiske vibrasjonen ble sterkere. Så var det altså klossene fra håndbremsen som kom i kontakt med felgen under bestemte hastigheter. Jeg skiftet disse, oljet opp mekanismen og vips var all vibrasjon borte. Rådet fra Bavaria kostet meg 250 kr. Alt det andre tullet som diverse verksteder fikk meg til å prøve, kostet flere tusen. Nå vet jeg godt hva jeg gjør neste gang et mystisk problem oppstår!
×
×
  • Opprett ny...