Faktisk er det slik at de fleste 3.0 motorene har mindre variasjon enn den nyere 3.2.
Dete betyr faktisk at en sprek 3 liter i mange tilfeller er like kjapp som en litt 3,2 i under del av toleranse grensen.
Min 3.0 ble logget av bladet Bilsport på 5,5 sek i 0-100 kmt sprinten. 2 stk i bilen og halv tank. Dette er raskere enn noen 3,2 jeg har sett, og neten 0,5 sek kjappere en hva jeg noen gang har sett på en 3.0.
I tilegg dro den 1/8 mila raskere enn jeg senere klarte med 2 av mine M3 3,2 varianter.
Toleranse grensen for hva som er tillatt av variasjon er jå +/- 5%. Dette betyr at allt ned til 325 Hk er normalt. At man vil finne noen på 360 Hk tviler jeg meget sterkt på. En annen ting er jo at de fleste målinger på diversje lotto ruller rundt om kring ikke er annet en artig tidsfordriv.
Alle biler har forskjeller i effekt. Det er bare å ta en titt på resultat fra tester utført i Tyskland.
Noen eks.
Kjappeste M3 jeg har sett. 0-100 4,8 sek, 0-200 16,8 sek.
Tregeste 0-100 5,5 sek, 0-200 på 20,5
Aller tregest, bil med 3,94 bakdiff og 19"( org 3,64) 0-100 6,1 sek, 0-200 21 sek.
Tilsvarende med M5
beste 0-100 4,8 sek 0-200 16,9
Dårligste 0-100 5,5, 0-200 19,8
Dette kan ha/ har selvfølgelig noen med testforhold på test dagen å gjøre, men mye av forskjellen er faktisk ytelsen på motoren.
Hva kommer dette av? jo, innkjøring, montering av motoren, toleranser på deler brukt osv.....+++
Trimmingsfirma har jo også en viss interesse av og bevise for kunden at bilen hans hav lav effekt før modifisering, og tilsvarende interesse av å vise hvor mye bilen har etter modifisering.
Det tyske AMS gjorde for noen år siden en test på forskjellige ruller med en AUdi RS4. Variasjonene de fikk i resultatene var så store at det var helt latterlig. De foretok også flere tester på samme rull.
Rullene kan kanske være at interesse dersom man ønsker å sjekke resultat før og etter en modifisering, men å bruke tallene som en fasit på hva man faktisk har av effekt på motor blir nok ikke helt riktig.