Jeg driver med tilstandskontroll av roternede maskiner og hydraulikk systemer for industrien til daglig og gjør dette b.l.a ved å analysere oljer over tid.
Vi har et instrument som kan finne gjenværende levetid i % på brukte oljer så lenge vi har den nye oljen å sette en "baseline" fra.
Dette blir b.la benyttet på nye Airbus A380 som har mye høyere krav en en BMW på bane.
Jeg kjørte denne testen på min bil nå og fikk 41 % gjenværende levetid på olje etter 10 000 kjørte km. Etter 40% skal man følge nøye med for ting kan skje litt kjapt.
Oljen skal være sotet det er litt av oljens jobb å frakte sot partikkler og annen forurensning ut i filter.
Dere burde heller legge noen ekstra kroner i å bytte til et bedre filter og bytte dette oftere. Jeg bytter filter 1-2 ganger ekstra mellom hvert oljeskift.
Det er i tillegg mange parametere som spiller inn på om en olje må byttes eller ikke.
I utgangs punktet hvis en olje er ren, tørr og har de rette driftsbetingelsene kan den vare evig. Det har mye med drifts parameter og gjøre.
Jeg også kjørt prosjekter mot Offshore Class One team med Lambo. motorer. De kjører litt hardere en de fleste av oss.