Jeg har fått et virkelig stygt og en alvorlig strøm tyv.
Bilen har stått stille i 2 år, inntil i mai i år, hvor jeg startet å renovere den for å få på plass nye skilt, begynte da med
å bytte batteri i Mai i år siden jeg viste det var gåent.
Så har bilen blitt startet og stoppet litt de neste 2 mnd, så nærmet jeg meg første EU kontroll, hvor jeg ikke hadde fått start noen
dager i forveien, ladet så batteriet helt fult, men det var stein dødt den dagen jeg skulle på EU kontroll.
Og bedre ble det ikke, for kort tid senere begynte sentral låsen å bli skikkelig vrang, man kan låse fører døren med defa fjern kontroll, men ikke resten, det samme gjelder for åpning, man kan også låse dørene ved å vri nøkkelen i lås på fører side, men ikke åpne, og man kan åpne alle dørene i bagasje rom med nøkkel, bare ikke fører døren, bare litt for å forklare kaoset.
De gangene jeg måtte ha start hjelp, så måtte vi la kablene stå på i ca. 5 min etter bilen hadde startet, ellers så døde den, så jeg målte ladingen, den var virkelig dårlig, rundt 9.3 volt.
Dynamoen som sto i der var en på 105 amp, jeg fant en pent brukt i Sverige på 140 amp, bilen lader nå ca. 14.3-14.4 volt, og man trenger ikke stå med start hjelp i 5 min etter man har startet, det går fint å ta kablene rett av, så holder bilen seg i live.
I perioden etter dette så kunne vi kjøre rundt i byen og gjøre forskjellige ærender, og få start igjen på bilen, så vidt, men dette har utviklet seg til å bare bli værre, bilen kan knapt stå stille i 10-20 min etter batteriet er full oppladet slik at vi ikke får start.
Så eneste muligheten for at vi har unngått start hjelp i det siste, er å koble fra plus ledningen vær eneste gang vi stopper, og da er det heller ikke snakk om store menger overskudds strøm i det vi dreier start motoren, og dette begynner å bli ganske slitsomt.
Jeg har og fått noen tips om å ta vekk defa alarmen for å se om det virker, så det forsøker jeg nå i natt, har fjernet styre enheten til defa alarmen og latt plus ledningen stå på i bilen for sjekke om det problemet blir borte, hjelper ikke det så har jeg tenkt i løpet av de nærmeste dagene å låne et annet batteri å sjekke om det kan holde på strømmen over natta, dette for å finne ut om kansje batteriet som så si er helt nytt kansje lider av en produksjons feil.
Ellers så har jeg bare tatt et multimeter å målt volt via sikringene, de fleste kretsene går det jo strøm igjenom selv om tenningen er avslått, vet ikke om dette er normalt, og i så fall vis det ikke er det, hva kan man gjøre med det?
Da har jeg vel forsøkt å forklare stort sett det jeg kan komme til å tenke på, så håper jeg det er noen kloke hoder her inne som har noen gode innspill .