
Runegro
Medlem-
Innholdsteller
56 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Runegro's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Uansett hva du gjør så er det viktig å tenke på at det du ønsker er å få best mulig lyd (riktig?). I dette ligger at du ikke skal bruke bassen til å sette andre ting i bevegelse. Øret er som kjent avhengig av at ting er i bevegelse. Best mulig lyd er å la de ønskede frekvensene svinge fritt og ikke at de setter andre ting i svingning, verken ved direkte påvirkning eller at elementet står slik at lydbølgene blir reflektert. Om dette er enkelt i en bil? Nei! Så mitt råd er at du prøver deg frem..Og det er tross alt ditt øre som er fasiten. Lykke til.
-
Hei Nautilus Nei, du har rett. Jeg, i min enfoldighet har nok atter en gang uttrykt meg feilaktig. Håper at du i så fall tilgir meg.
-
Heisann Så enkelt kan det sies så lenge trådstarter er fornøyd.
-
Hei Jeg er nesten dum, men hva slags lyd er du ute etter? Arve Tellefsen? Tina Turner? Dum Dum Boys? Carola? Ikke for å være nysjerrig, men har ikke dette noe med saken å gjøre? Bare et lite enkelt spørsmål.
-
Hei Upss. det har du helt rett i beklager!
-
Hei Veldig bra! Men hva slags forsterker?
-
Hvordan Seriekoble forsterkere?
emne svarte i Runegro sin Bebis i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei Dersom strømmen går ned så må spenninen gå ned. Det følger av U=RI eller om du vil spenningen er motstand ganger støm. Motstanden er konstant og strømmen minker, da må spenningen minke. Beklager men slik er Ohms lov. -
Signalkabler og høyttalerkabler sammen?
emne svarte i Runegro sin mbrothe i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei I frykt for å bli tatt litt for teknisk, en avkobligskondesator er nettopp det den er. Ja, den finnes på dynamoer, men det er ikke det eneste stedet hvor man kan dra nytte av dens egenskaper. Nå vet jeg ikke hvor teknisk jeg skal bli, men la meg gjøre et lite forsøk. En kondensator (oppsamler) har den egneskapen at den enten samler opp for å ta vare på (klassisk elektrolytter) eller at den tar til seg og forkaster uønskede "spisser" i signalet. De siste vil den da kjøre mot jordpunktet, og det var sistnevnet jeg refrerte til. Disse kondensatorene vil da avkoble (slette) uøskede signaler. Å benytte seg av avkoblingskondesatorer er langt i fra nytt. Du vil finne dem i kjøleskap, PC'er, TV'er, eller i nær sagt alle elektiske/elektoniske innretninger. Poenget er at i min bil, og sikkert i din, finnes det flere av dem. Men, dere har helt rett, den vi kjenner mest til er ofte den som sitter forankret rund den støste støykilde, rent elektrisk, noe jeg vile ha trodd var teningssytemet. -
Hei Larsinnj Er de på 1000W hver eller samlet?
-
Hvordan Seriekoble forsterkere?
emne svarte i Runegro sin Bebis i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei Skal prøve. For det første kan strøm ikke dyttes , den må trekkes. En spiller er tilpasset en forsterker og denne forsterkere i sin tur trekker en viss mengde strøm. Dersom denne strømmen blir delt (det er nemlig her problemet kommer inn) av flere vil man få mindre inngangssignal på hver enkelt forsterker. Den tekniske forklaringen er at strømmen ved hjelp av en motstand (inngangsimpedans) skaper spenningen og det er den man forsterker. Så impedanstilpassningen skal sørge for at forsterkeren får det optimale signalet å forsterke. Alle forsterkere har en gitt effekt under forutsetning av at inngangssignalet er riktig, og er dette for lavt, javell, da får du tilsvarende mindre lyd ut. OK? Så kan man selvfølgelig hevde at spilleren kunne levere mer strøm, men det får man ta opp med produsentene. Håper dette er forklarende nok. -
Signalkabler og høyttalerkabler sammen?
emne svarte i Runegro sin mbrothe i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei Jeg er av den mening at det viktigste du gjør er å sørge for at signalkablen bør være skjermet og det er de fleste i dag. Det er eventuelt den som kan plukke opp uønskede signaler. Det er helt rett som du sier at det er lite strøm og det er ganske lite spenning, og det er det siste som eventuelt kan skape problemer, i og med at det er den som blir påvirket. Helt enig med deg, elektriske uønskede impulser er noe herk. I dagens biler er det heldigvis lite av det, men det kan hende. I kort så er det ofte dårlig jording eller dårlige avkoblinskondensatorer som er årsaken til dette. Det jeg tenkte på med min formel var å rette fokus på at avstanden mellom ledningene kan avhjelpe eventuelle støyproblemer. Selv har jeg bygd flere bilstereosystemer hvor jeg har ført både signal og høyttalerkabler samme vei uten at dette har ført til noe problemer. Det jeg kunne ha ønsket meg var selvfølgelig at alle signal og høyttalerkabler var revolvert (tvunnet) rundt sin egen akse. Da ville de ha utlignet sitt eget felt, men med det kvadratet som vi vil ha på høyttalerkablene i dag så er dette lite praktisk. Lykke til og prøv deg frem , det er det beste rådet jeg har. -
Signalkabler og høyttalerkabler sammen?
emne svarte i Runegro sin mbrothe i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei Slik jeg forstår deg er du redd for påvirkning mellom feltene generert fra hovedforsyningen og signalkablene. Grovt sett gir hovedforsyningen et DC signal (likestrøm) mens signalkblene gir AC (vekslende strøm) . Du har helt rett i at de påvirker hverandre. F= BIL. Feltet er lik magnetismen ( ganget strømmen (I) ganget med lengden mellom lederne (L). Med den lave speningen og i og for seg den lave strømmen, så er jeg ikke helt sikker på om dette er et problem i det hele tatt. Det kan hende at du har andre langt mer markante støykilder, ex dekk etc som det er verd å se på. Lykke til -
Hvordan Seriekoble forsterkere?
emne svarte i Runegro sin Bebis i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei Tenkte her litt på impedanstilpassning. Normalt vil en signalforsterker gi fra seg 1 volt peak to peak. Det vi si at en enkel sinusbølge (ex 1kHz) vil ha en amplitude på +- 0.5 volt. Å dele dette signalet på flere vil kanskje kunne medføre at man drar ned signalet og derav får mindre effekt ut av anlegget i og med at inngangssignalet bli dempet. Tror at det er bedre å ta "ut" signalet fra en forsterker som er impedanstilpasset enn å bare dele det fra signalforsterkeren. -
Beklager Jeg mente selvfølgelig ikke høyttaler , men kniv. Men i kort vil en høyttaler med større diameter ikke være så avhengig av opphenget. Om den er bedre er et helt annet spørsmål. Igjen, beklager at jeg ikke kan gi deg et mer presist svar, det som er min erfaring er at man må lytte seg fram, og noen ganger koster det en del kroner. For å si det litt enklere; det er få fagbøker om høyttalere, både i stua og i bil. De få som er, ja de er høyst omtrentlige. En bil er ikke en bil, de fleste biler, selv om de er av samme merke er forskjellige. Min 520 er kanskje ikke skrudd sammen på samme måte (lydmessig) som naboens. Min "skramler" i bagsjelokket og kan derav gi reonans (uønskede svinginger) mens naboens er ok i så henseende. Ikke helt enkelt å gi deg et direkte svar, så mitt råd er å prøve deg fram, selvfølgelig innenfor rimelighetene grenser.
-
Her strides nok de lærde. I og for seg er ikke diameteren på høyttaleren et mål på hvor god den er. Beklager, men det er nok slik det er. En høyttaler er avhengig av å få satt luften i svigninger. Dette gjøres ved hjelp av en magnetisk spole og ikke minst høyttalerelementets egenskap til å forplante disse vibrasjonene. Høyttaleren er "festet" to steder, i spolen og i "ytterkantene". Hele prinsippet for en dynamisk høyttaler går ut på å la den frie delen av høytaleren svinge så naturtro som mulig i følge de påførte elektriske impulsene. La meg ta et eksempel; Dersom du tar en brødkniv og legger den flatt på et bord, kan du få den til å vibrere, men trekker du den inn vil lyden endres. Hadde du satt en strikk i enden av høyttaleren ville du fått en annen lyd. Og her ligger noe av problemet. Ikke bare er spoens reaksjon vesentlig, men det er også opphenget. En høyttaler med 8" diameter som er stivt opphevg vil lyde anderledes enn en 8" med mykt oppheng. Beklager at jeg ikke kan gi deg et mer konkret svar enn dette.