Hei,
Bil: BMW 320i 86mod, motor M20-B20 (tror jeg
KM 340000, motor ca halvparten (ikke garantert) motor ble byttet for noen år siden pga motor havari. Fikk bestillt fra sveits via danmark, skulle være samme motor som stod i altså 2.0 literen.
Det ble da også byttet regreim og clutch, såvidt jeg husker.
Problem:
I sommer en gang hadde jeg mitt første problem med denna bilen, hadde kjørt en liten tur 2mil, stoppet i byen for å prate med min bror, bilen parkerte jeg i en liten nedoverbakke, gikk på tomgang i ca 5+ min. Da jeg skulle kjøre igjen, gikk det ca 50 meter, før bilen stoppet HELT opp.
Motor gikk fremdeles, men turtallet var på 200-500rpm og den "hostet" liksom litt, hørtes ikke helt bra ut. Det var ingen respons på gasspedalen, kunne holde den inne uten at turtallet gikk opp. Etter ca 5 min kom den seg og alt var bare fryd og gammen, merket ikke noe mere til dette før for noen uker siden.
Har siden den gang, latt være å sette bilen på tomgang i bakker generelt, men glemte det for noen uker siden og da skjedde det igjen, samme problem, men denne gangen var det litt respons på gasspedal trykking, men turtallet kom ikke over 2000 rmp +-, og denne gangen kom det noen rare lyder fra motoren, og noen min senere var alt bra igjen.
Sånn de siste dagene går det litt opp og den om denne "utingen" med motoren skjer. Men det skjer kun når den er kald, eller stått en stund på tomgang i bakke ?, noen ganger går det fint andre ikke. Når jeg først har kjørt litt og drifts temp er normal skjer IKKE denne "utingen".
Utenom dette går den som en klokke, ingen tikking, ingen tomgangs jag, går stabilt på 800 rpm + på tomgang.
Etter å ha pratet med min bror og "han" som fikser litt bil for meg, så ble de enige om noen små ting det kunne være.
Mulig forklaring på problem:
Det ble nevnt: Forvarming av motor, luftmengde, og noe annet jeg ikke husker i farten(oppdaterer så fort jeg finner ut av hva det var).
Tenkte jeg skulle høre på noen diskusjonsforum på nettet først, før vi gjør noe mer utav dette. Verksted rep og kostnad på mange 1000 er ikke aktuelt, da kastes heller bilen og ny E30 kjøpes inn.
Hva som er gjort fra min side:
Er ikke mye jeg kan gjøre selv, men et par enkle ting ble gjort i sommer, etter den første hendelsen,
bytte av, olje/filter, bensin filter, rensket luft filter, byttet kjøleveske, har brukt kondens fjerner noen ganger, STP cleaner.
Dette ble gjort mere som en forberedning til vinteren og ikke pga motor trøbbel
Så om noen har vært borti dette før, eller har en viss formening om hva det kan være så setter jeg STOR pris på svar.
Mvh Torgeir