
e330sa
Medlem-
Innholdsteller
18 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Arendal
e330sa's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Min E28 528i<3 - Nye felger og skinninteriør s.6
emne svarte i e330sa sin rolfi i Bilder og filmer / Show-off
Ang. varmgangen din, så er det helt sikkert viskosekoblingen. Jeg har hatt mange e28 og også e32 med denne feilen. De funker rett og slett ikke når de er gamle. Stikk en sammenrullet avis inn i viften når den sviver på tomgang, klarer du å holde igjen viften med avisen så er den gåen. ER den i orden blir det bare filler av avisa De siste jeg har byttet har jeg kjøpt på ebay, til halv pris av her hjemme, i tillegg har de en forbedring på bi-metallet som styrer stempelet for strupinga av oljekanalen inni. Mvh. e330sa -
Sjekk linken fra Gunnar Jeg hadde samme problem med min motor. Prøvde reparasjonen som ble foreslått. Ikke for mye skruing for å ta den ut. Det viste seg at fjæren til enveis-ventilen hadde hoppet av. Det hjalp imidlertid lite på min bil, da pakningen i ventilen også var dårlig. Kjøpte nytt oljefilterhus, problemet løst.
-
Har nettopp avsluttet full restaurering av en '87 735i som stort sett hadde feil på alt det elestriske som var. Ditt problem kan være noe så enkelt som dårlig kontakt i koblingen i ledningsnettet til fangeren. På venstre side under hovedlyktene går det en kabel ut til frontfangeren. Her går lys, tempføler. Denne har en plugg slik at du lett kan ta av fangeren uten å rive løs ledningsnettet. Ofte dårlig kontakt og irr i denne. Kan også ligge feil i LKM modulen. Denne står i sikringsboksen i motorrommet. Største sorte boksen. Ofte dårlige loddinger på reléene.
-
Nope Har ikke lagt opp det, da jeg ikke har de delene, men har lagt opp mye annet exstra da min bil ikke hadde så mye utstyr i utgangspunktet. Tillegg lagt opp (plukket fra delebil) Sentrallås El. vindu x4 El. soltak El varme i dørhåndtak (tiner frosne låser) El varme i seter lyktespylere oppvarmede spylerdyser selvfølgelig alt med orginale brytere/betjening. Cruisecontrol burde vel la seg gjøre. Sjekk koblingsskjema. VIl vel tro at det består justeringskontrollen(motor) som justerer den exstra wire til gassen. Styringsmodul til cruise(ECU) og så skal den vel innom instrumentet for å holde instillt fart, samt hendel på rattet. Det er jo denne konfigurasjonen som er på e32. e330sa
-
start feilsøking ved enkelt å koble vekk bensinslangen fra railen til dysene, sett enden oppi en 0.5l tom brusflaske å turn motoren litt på starteren for å se om det kommer bensin frem. Jeg har også brukt å koble 12v direkte på pumpa for å høre at den går. Kan være reléet til pumpa eller som på min gamle e28 var pumpa gåen, den varmeskar seg, funka en liten stund og bilen stoppa. Pumpa ble kald og løsnet, dermed kunne jeg kjøre til den stoppet igjen, det ble bare verre og verre,. Bytta pumpa, voila problem løst. Hadde rele problem på min e23, men min e32 går fint. Tror det er samme pumpe på alle sammen e330sa
-
Har samme problem på min 735i '87. Har funnet mye på nettet. Flere ting du bør sjekke (jeg holder på å pusse opp min og skal også løse vibrasjonsproblemet) Dårlige motorfester kan være årsak (jeg har byttet mine) Dårlige gummifester til kasse( jeg har ett som ikke er skrudd fast, det artet seg slik at når jeg kjørte forover så vibrerte det, da kassa vred seg slik at det løse feste flyttet seg, mens bakover var det ikke problemer, da kasse ble vridd mor det som satt fast) Støttelager på mellomaksel, er dette slitt/dårlig vil du få vibrasjoner. Slitt u-ledd mellom aksel og girkasse. Dårlig ledd her ødelegger girkassefester og støttelager. Sjekk at det ikke er slark i det leddet. Den gamle mellomaksel jeg har liggende fra min var totalt utslitt i dette leddet og slarket utrolig mye. Ulempen for å sjekke støttelager er at du må ha ned eksosen og varmeskjolde for å komme til Lykke til (jeg skal oppdatere med hvilke av disse feilkildene som var årsk til problemet på min bil e330sa
-
Til dere som klager på "tåfis"-lukt, eller spy-lukt som jeg vil si det er. Det har satt seg bakterier i microfilteret, det må bare byttes. Det skal byttes gjevnlig ved service. Sitter i registeret, står trolig i instruksjonsbok, i alle fall i servicehåndbok hvordan det byttes. Har selv bytta på min e46 og e32, og lukta var vekk. Dette er også bekreftet fra merkeverksted. e330sa
-
Hei Det var rart, jeg holder på å pusse opp en 735i '87 mod, og har plukket denne helt fra hverandre. Har bla annet hat ute hele registeret, dash, viskere osv. Jeg hadde ikke noe slikt på min bil. Skjønner ikke hva den motoren skulle være. Det sitter 10 motorer (tror det var 10) som styrer alle ventil-flappene til ventilasjonskanalene. Er det en av de du mener. Et par av disse åpner og lukker seg etter bilen er stoppet. Det gjør jo også de ekstra vannpumpemotorene. Det er også en motor som trekker viskerarmen på føresiden tetter mot vinduet i forhold til hastigheten på bilen. Kan det være noen av disse. Den motoren som ligger nærmest den posisjonen du beskriver er stepmotoren som styrer omlufting. Altså åpner og lukker for friskluft. Denne går tilbake til lukket posisjon. Hilsen e330sa
-
Da har bilen vært igjennom EU-kontroll uten mangler-selvfølgelig Hadde problemer med å få justert ned CO til akseptabelt niva, så må vel prøve å bytte LMM. Vi har nylig hatt banetreff med klubben på Sørlandet, og jeg ble jo bare NØDT til å kjøre litt på bane. Med orginalt understell var det som å føre en sjark, det rulla godt i svingene Bekreftelsen etter kjøringen var dermed at restaureringsjobben jeg hadde gjort funka, alt svarte til forventningene. Ikke oljeforbruk(ikke mer enn den skal), mista ikke bremsekraft osv. Skal prøve å legge ut noen bilder / film hvis interesse. Noen som vet hvordan/om jeg kan legge ut film Hilsen e330sa
-
Hei prøv å bytt plugger hvis det ikke er gjort. hadde samme problem med en e28 som stadig kutta på sylinder nr. 1. Prøve alt mulig. Bytta plugger og så funka det Nå viste det seg over tid at den etter hvert kutta igjen på nr. 1 helt til jeg putta i den noen champion plugger- da holdt det. e3
-
Hei Har et baksete, men tror det er litt lysere, skal ta en titt på det hvis det er av intr. Mvh. Steinar
-
Hei Har hjulpet en kamerat med soltaket på E39, og selv bygd om til el. soltak på min e23. Det er et spes relé som snur strømmen på e23, eller er det noen microbrytere som blir trigget av det store plasthjulet i motoren. på e39'en gikk soltaket bare en vei tild et stoppet. Du må "resette" ved å sette på tenning og holde knappet til soltaket inne en stund, 10-20 sek. husker dessverre ikke hvilken vei, prøv litt så kanskje det funker. Steinar
-
Sjekket www9716 på KOED, men partnummeret til BMW er uten betjeningspanelt, og mye billigere. Panelet har jeg, så da trenger jeg vel bare kabel og disse motor-greiene? Kan det tenkes at det bare er og kode uten å bytte noe mere. Skal sjekke med BMW hva bilen er levert med av opsjoner. De kan visst ta ut en oversikt basert på VIN-nummer over hva som er i bilen av opsjoner den er klargjort for, kabler osv. Steinar
-
Det er det som er så underlig, den blåser også varmluft, testet det på defrosten og skrudde opp tempen til 26 grader så blåste det bare varmt. Vet jo at det finnes et retrofit kit med parnummer:64500029507 men begynner å lure på om noe av delene kan være på bilen. Er det noen som vet hvilke individuelle partnummer dette settet består av. Det er ledningsnett, 3 stk, spjelmotorer(tror jeg) og sensorern for automatisk omlufting. Ved en anledning fungerte den helt greit på luftspjell mot vindu og i midten og sidene, men ikke ved beina. Tok den ut og testet med den gamle orginale, fungerte fint, satte i den nye elektroniske så fungerte den ikke på styringen av luften. Regner med at det trengs noen deler, men ser ikke helt hvorfor den ikke skal styre spjellene, da de er elektrisk styrt på begge konbtrollene. Har hentet ned inst. veilending og lest litt i den, men den avdekker ikke så mye. Mvh. Steinar
-
Hei! Har en BMW e46 2001 mod, men standard klima/AC, med vribryterne. Til tross for at jeg ikke regnet med at det gikk, kjøpte jeg brukt et elektronisk betjeningspanel for å teste med. Overraskelsen var stor da jeg tok ut det manuelle og så at det var de samme pluggene som i det elektroniske. Koblet til det nye og det fungerer på alle områder, bortsett fra at det ikke justerer luften til de riktige spjell. Luften blåser bare på midten. Uansett om jeg trykker til vindu eller bena så blåser det på samme plass. Alle andre funksjoner fungerer som de skall (muligens utenom automatisk omlufting) Kan det være at dette ikke er store jobben og ordne. Trengs det kanskje en annen kabel, eller noen temp.sensorer. Håper det er noen som har noe erfaring med dette. Skal selv sjekke litt på ETK'en, men den forteller vel ikke så mye. Var også inne på tanken at en muligens må resette panelet på et vis. Håper på positive svar. Mvh. Steinar Fjeldberg