Takk for tipset! Det er forøvrig bare en ledning inn på denne ICV, og har ikke sett andre med en slik. Siden det er bare én, hva er misjonen? Er det en termostat i andre enden og som gir +12V(eller 3,6V/5V) ut når motoren er varm? Mye spekulasjon her nå..
I toppen av ICV går det ut en vakumslange til denne:
Den har også en ledning tilkoplet, vet ikke helt hvor den går (kamsensor eller annen sensor som måler om motoren går rundt?)
Videre fra denne går det en slange til innsug (under gassmekanismen etter 'luftmengde måler)
Siden feilen oppsto under køkjøring, etter mye start og stopp (husk det er automatkasse på bilen), begynte jeg å tenke at det kanskje er noe mekanisk som har sviktet. Og da relatert til vakum. Når bilen står i ro i D må det vel noe mer effekt til for å holde tomgangen enn hvis den står i N? Hvordan reguleres dette?
Bilen har hatt for høy tomgang som nevnt, ca 1200 omdr. Det betød at jeg måtte holde igjen bilen på bremsen ganske så kraftig når den sto i D (sammenligner nå med andre og nyere biler jeg har hatt automatkasse på). Er det noen som kan gi en kortfattet og enkel beskrivelse for hvordan motoren regulerer tomgangen når bilen står i D (eller andre gir for den sakens skyld)?