Gå til innhold

tommmen

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

tommmen's Achievements

  1. Er det noen som har satt på en M5 leppe på en standard e28? Er dette en rimelig rett fram jobb eller må det til forsterkninger i frontpartiet (monteringssett e.l)?
  2. .
  3. .
  4. En oppdatering på hvordan dette gikk: Hadde bilen inn på verksted for å få en bedre diagnose. De stilte 3 stk innstillingsskruer i "utgangsstilling", CO, vakumtrykket(mulig den på toppen av ICV), og en siste jeg ikke fikk med meg hva er. Justerte deretter etter avgasser og tomgang. Nå går den som en klokke
  5. Jeg får starten den med en gang, og da kan den gå gå på tomgang en tid etterpå. Tiden den går varierer. Kan være 10 sekunder eller 60 sekunder. Jeg klarer ikke å holde liv i den når jeg ser at turtallet blir lavt ved å gi gass. Da stopper den uansett. Men dette er en vanskelig øvelse da den bare helt plutselig dør ut så jeg har ikke forsøkt dette mange ganger.
  6. Takk for engasjementet! Ja, det er riktig tegning. Mye fornuftig i det du er inne på der. Rotor, coil eller tennpluggledninger er det en som har tipset meg kan gi slike symptomer, altså at den dør plutselig. Alt er sikkert 15 år og vel så det. Men som nevnt stått i ro siden årtusenskiftet. Skal forsøke å teste ut dette trinnvis som du skisserer og poste oppdateringer.
  7. Takk for tipset! Det er forøvrig bare en ledning inn på denne ICV, og har ikke sett andre med en slik. Siden det er bare én, hva er misjonen? Er det en termostat i andre enden og som gir +12V(eller 3,6V/5V) ut når motoren er varm? Mye spekulasjon her nå.. I toppen av ICV går det ut en vakumslange til denne: Den har også en ledning tilkoplet, vet ikke helt hvor den går (kamsensor eller annen sensor som måler om motoren går rundt?) Videre fra denne går det en slange til innsug (under gassmekanismen etter 'luftmengde måler) Siden feilen oppsto under køkjøring, etter mye start og stopp (husk det er automatkasse på bilen), begynte jeg å tenke at det kanskje er noe mekanisk som har sviktet. Og da relatert til vakum. Når bilen står i ro i D må det vel noe mer effekt til for å holde tomgangen enn hvis den står i N? Hvordan reguleres dette? Bilen har hatt for høy tomgang som nevnt, ca 1200 omdr. Det betød at jeg måtte holde igjen bilen på bremsen ganske så kraftig når den sto i D (sammenligner nå med andre og nyere biler jeg har hatt automatkasse på). Er det noen som kan gi en kortfattet og enkel beskrivelse for hvordan motoren regulerer tomgangen når bilen står i D (eller andre gir for den sakens skyld)?
  8. Hva finnes av muligheter for diagnose på en slik motor? En M20B27. Jeg ser det er stikk for tilkopling av et eller annet (med rød hette).
  9. Se slutten for hvordan motoren dør ut: http://youtu.be/_lXwGFOL1wQ?list=UUrYSQdjCc2q8daasflAhp6w
  10. En liten update og oppsummering: Bilen er en BMW E28 525e1983 problemet oppstår ved varm motor, går fint når den er kald motor dør ut på tomgang (eller under kjøring hvis turtallet blir lavt nok, automatkasse) starter med en gang etterpå, kan da gå en stund på tomgang før den dør ut men kan altså startes med en gang på nytt etterpå Dette er gjort: ICV er åpnet og sjekket, ser fin ut Sprayet startgass rundt slanger ved innsug og andre luftslanger som går rundt AMF og ICV Byttet plugger
  11. Da har jeg sjekket ut falskluft og ICV. Sprayet innsuget og slanger til ICV med startspray uten at det hadde noen innvirking. Tok opp ICV, så ren og fin ut. Tilleggsopplsyninger: bilen har stått lagret siden ca år 2000. Km-stand 77.000 km. Kjørte den ca 100 mil i 2013. Gått mindre i år. Kun oljeskift og registerreim som er byttet på motor siden. Men har altså gått helt ok både i fjor og i år men unntak av det noe høye tomgangsturtallet. Hva med plugger? Kan defekte plugger forårsake slike symptomer? Ja, neste steg blir å få byttet plugger. Burde vel strengt tatt tenkt på akkurat dét før.. Video av når motoren dør ut: http://youtu.be/_lXwGFOL1wQ
  12. Mulig en bedre overskrift ville vært: Feil på turtallsregulering M20B27 med automakasse. Når bilen blir varm blir turtallet for lavt både i gir (D eller 1,2,3) og i N og P. Resultat er at bilen stopper. Både i fart og når den står i ro. Dvs slakker jeg av når bilen går i D så stopper den rett og slett når farten blir lav nok. Relativt tung på rattet uten servo så dette hadde vært greit å få fikset..
  13. I hovedsak er ikke problemet høy tomgang. Men at den etter en tid i køkjøring med mange stopp og start, "mister" tomgangen. Altså at bilen stopper i det tomgangen blir for lav.
  14. Etter at bilen har stått over natta startet jeg den og da går den som normalt på tomgang, noe høy tomgang som nevnt, ca 1100. Skal ta den ut på en runde senere i dag for å se hvordan den er etter at den har gått seg varm.
  15. Tok en langtur i dag. 70 mil. Tomgangen har vært høy, ca 1100-1200 omdreininger i nøytral posisjon (automatkasse). Har derfor måttet holde igjen bilen på bremsen (godt over normalt vil jeg si) i posisjon D. Vel, etter noen og 50 mil i dag ble det saktegående kø, mye full stopp og start (i hastighet). Etter ca 30 minutter i køkjøring mister jeg tomgangen helt. Ikke noe problem å starte bilen igjen med en gang. Men tomgangen er borte. Brems og gass samtidig for å holde bilen i gang i lav hastighet. Glad da jeg kom meg hjem. Så til spørsmålet: hva kan dette skyldes?
×
×
  • Opprett ny...