Gå til innhold

Just

Medlem
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Oslo

Just's Achievements

  1. Ja, det står en M40 i bilen nå. God motor ellers. Jeg venter vel en stund til, og ser om den går greit gjennom EU-kontrollen, og så får jeg fiksa kamakselen etter det, dersom jeg beholder bilen. Har sjekket opp litt mer, og kan få gjort det for 9000 her i Oslo. Og så får jeg sjekke litt mer rundt. Takk for svar!
  2. Jeg er den lykkelige eier av min første BMW, en 316i fra 1990. Veldig pen, men kamakselen på motoren begynner å bli ganske slitt, sånn at motoren snart høres ut som en gammel boble. Tikker ganske godt, og gir en myk tøffe-lyd. Spurte på verksted sist jeg var der, og de sa det var kamakselen, og det ville koste meg mellom 10 og 20 lapper å bytte den. Toppen ble bytta for et år siden, like før jeg kjøpte bilen, og bilen bruker ikke en dråpe olje. Jeg har forsåvidt to spørsmål: Hvor mye koster det i tilfelle å skifte denne herligheten? Og er dette noe jeg må gjøre noe med (hvis jeg holder ut tikkinga), eller kan jeg vente?
  3. Da har jeg kjørt Qtm motorrens, byttet til halvsyntetisk 10w-40-olje og hatt i et spesialmiddel fra Torshov for å smøre de hydrauliske ventilløfterne. Resultatet er bedrøvelig. Motoren går nå også meget ujebvnt på tomgang, og det er merkbart mer vibrasjon. Betyr det at jeg må bytte kamakselen? Har jeg enda større problemer, eller kan jeg bare justere opp tomgangen litt (det hjelper)? Litt bekymringsverdig dette her...
  4. Jeg har en 316i, E30, fra 1990, og etter det siste oljeskiftet (byttet til 5w-40, helsyntetisk) har motoren begynt å tikke. Tikkingen følger turtallet ganske jevnt, og forsvinner helt når jeg trykker inn clutchen. Motoren har også begynt å låte som en gammel boble (tøff-tøff!), særlig på lave turtall i lav hastighet. Lurer nok på om jeg må bytte ventilløfterne, eller om kamakselen må tas. Topp og registerreim ble bytta for 5000 km siden, og motoren har ikke vært justert etterpå. Snakket med en som sa dette kunne være grunnen. Noen som har tips til hva som kan gjøres? Eller som har en anelse om hva det vil koste å få fiksa dette? Eller som vet om et billig verksted (ikke merkeverksted, men en smed) i nærheten av Oslo? Takknemlig for alle tips!
×
×
  • Opprett ny...