Alle kjølekanalene i toppen må sveises. men er egentig ikke nødvendig med mindre du skal opp på 600++++ tallet. Har selv kjørt en m20b23 med 1.5 i ladetrykk med orginal topp og topp pakning i månedsvis uten et eneste problem. Dreiet ned stemplene mine i en bowl form, og økte ladetrykket til 1.8. Da var det tatt 1,2mm i ytterkant og 2,8mm i midten av stemplene.
Jeg og Wetterhus racing hadde da en turbomanufoild som han laget for meg, of flow testet den. det funka som fjell det.
Har sett flere topper som har sprukket etter helsveising av kanalene i toppen. Grunnen til dette er varmeutviklingen som blir i toppen ved sveising. Og det er veldig vanskelig å holde rett tempratur på toppen ved slik sveising. Og sprekkdannelsen skjer under avkjøling av toppen.
Så det jeg har erfart ar at midten av kjølekanalene er mer enn nokk å sveise. Å la det orginale hullet i sidene vere urørt. Da får men den styrken man trenger, og man risikerer ikke å overophete toppen ved sveising. Toppen bør ikke overstige 110 grader før under og etter sveising. Da er det fare for sprekking ved avkjøling.
her er et bilde som viser hvor det skal sveises som jeg har beskrevet