Tuningboks / chip trimming:
Fant denne i Yrkesbil nr 13. Gjengir her deler av artikkelen som jeg mener kan være verdt å diskutere litt. Dog er denne skrevet i forbindelse med lastebilmotorer, men allikevel...
Teknikken er vel den samme for dieselbiler.
Sitat:
PÅ FEIL STED
Han (Lars-Gunnar Hedstrøm RED.ANM.),
forklarer hva trimmingen egentlig innebærer.
Innsprøytningstiden forlenges, og grenseverdiene økes for motorens røykbegrenser.
Forlengning av innsprøytningstiden er ifølge Hedstrøm en farlig vei å gå,
fordi man da ikke lenger kan holde forbrenningen av drivstoffet i stempeltoppens hulrom.
Det er her, og bare her, det er meningen at forbrenningen skal foregå, forklarer Hedstrøm
I stedet vil vil en del av forbrenningen foregå mot sylinderveggene,
med kraftig temeraturøkning og sotdannelse som resultat.
Både temperatur og trykk i forbrenningskammeret øker kraftig og gir belastningsskader i stempler, ventiler og sylindervegger.
- Vi vet at trykkøkningen gir dramatisk forkortet levetid for motorens vitale deler, siden de ikke er dimensjonert for dette trykket.
- Vi skal heller ikke glemme at den økede gassgjennomstrømningen og høyere eksostemperatur gir overbelastning av turboen,
forklarer Hedstrøm videre.
FORSØKT SELV
Scania har selv chiptrimmet noen motorer og deretter testkjørt dem i benk i motorlaboratoriet i Södertälje.
Som referansemotor kjørte de en standard motor 60.000 km.
Den chiptrimmede motoren ble kjørt under helt identiske forhold.
- Foruten at vi registrerte den kraftige økningen i trykk og temperatur,
konstaterte vi en meget rask forurensing av motoroljen.
Årsaken er selvsagt overskuddet av drivstoff i forhold til tilført luft,
og at en del av forbrenningen foregår langs den kalde sylinderveggen når stempelet er kommer for langt ned,
forklarer Lars-Gunnar Hedstrøm, utviklingsansvarlig for kontrollsystemer i Scania Powertrain.
- Dette medfører til at mengder av uforbrente partikler blir skrapt ned fra sylinderveggene av stempelringene,
slik at de ender i bunnpannen. Ikke bra, slår Hedstrøm fast.
Han forteller at oljen i den manipulerte motoren var like skitten etter 3.000 km som referansemotoren var etter 60.000 km.
Intet oljefilter i verden kan rette opp i dette, konstanterer Hedstrøm.
- Motoroljen får mer preg av å være slipepasta enn smøremiddel. Hva tror du det betyr for lagrene?
Sitat slutt.