Gå til innhold

TH3XX

Medlem
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

TH3XX's Achievements

  1. SOLGT! Tråden kan stenges/slettes...
  2. Ny pris!
  3. Ytterligere nedsatt, ny pris...
  4. Ny Pris!
  5. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46996359
  6. Har nettopp kommet hjem fra GS bilverksted, bilen funker igjen, og jeg er endel lapper fattigere... Feilen lå i en elektromagnetisk ventil som styrer vakumklokka til EGR ventilen. Benytter atter en gang anledningen til å takke dere som kom med innspill, og ønsker alle en god sommer/ferie.
  7. Nå er det like før jeg sprenger bilen i fillebiter.... Tok en kjøretur tidligere i dag, og hør på dette: - 2. gir, 3000rpm, og 40 (ja førti) Km/t !! Dette var i en tunnel med ca 8% stigning! Jeg blir smårar.... har noen rappet turboen min i natt??
  8. Ok, takk for tipset. Skal sjekke med verkstedet i morgen..
  9. Åndefilter? Beklager, jeg tok ikke den helt... Hvor sitter dette filteret? Har du et annet navn, aner meg at åndefilter er et slang uttrykk? Er dette filteret en naturlig del av inspeksjon II? I så fall bør det være skiftet. Takk for svar.
  10. Ja, det gjorde de på verkstedet. Vel, kommer jeg opp mot 2700-3000rpm, sparker den rimelig godt unna... Men, girer jeg til høyere gir, gir halv gass ved ca 2300rpm, er den dau som en sild... Ok, skal ta med tipset til verkstedet. Takk for svar.
  11. Ok, har trøbbel med effekt tap på min 320td mod2002 150Hk. Her er historien så langt: - Ekstremt dårlig drag på lavere turtall, alt under 2500rpm - Skiftet luftmengdemåler, da denne ga feilkode, ingen bedring. - Alt av slanger/tilkoblinger osv er sjekket, ok. - Ingen andre feilkoder vises/lagres. - Korrekt trykk i common rail systemet, dvs fødepumpe ok. - Turbo fungerer, gir tilstrekkelig ladetrykk. (skiftet, gått 50.000 Km) - Service II utført. (ingen innvirkning, kun til info) Verkstedet jeg benytter har litt røbbel med å finne årsak, de vil prøve å skifte turbotrykk ventil til fredag... Noen som har andre inputs eller ideer? Dette begynner å koste litt...
  12. For mer info: SOLGT.
  13. Rammen: - Laget den selv, eller laget av en annen "kjent" produsent? - Mapmonkey kart er meget interessant
  14. Tuningboks / chip trimming: Fant denne i Yrkesbil nr 13. Gjengir her deler av artikkelen som jeg mener kan være verdt å diskutere litt. Dog er denne skrevet i forbindelse med lastebilmotorer, men allikevel... Teknikken er vel den samme for dieselbiler. Sitat: PÅ FEIL STED Han (Lars-Gunnar Hedstrøm RED.ANM.), forklarer hva trimmingen egentlig innebærer. Innsprøytningstiden forlenges, og grenseverdiene økes for motorens røykbegrenser. Forlengning av innsprøytningstiden er ifølge Hedstrøm en farlig vei å gå, fordi man da ikke lenger kan holde forbrenningen av drivstoffet i stempeltoppens hulrom. Det er her, og bare her, det er meningen at forbrenningen skal foregå, forklarer Hedstrøm I stedet vil vil en del av forbrenningen foregå mot sylinderveggene, med kraftig temeraturøkning og sotdannelse som resultat. Både temperatur og trykk i forbrenningskammeret øker kraftig og gir belastningsskader i stempler, ventiler og sylindervegger. - Vi vet at trykkøkningen gir dramatisk forkortet levetid for motorens vitale deler, siden de ikke er dimensjonert for dette trykket. - Vi skal heller ikke glemme at den økede gassgjennomstrømningen og høyere eksostemperatur gir overbelastning av turboen, forklarer Hedstrøm videre. FORSØKT SELV Scania har selv chiptrimmet noen motorer og deretter testkjørt dem i benk i motorlaboratoriet i Södertälje. Som referansemotor kjørte de en standard motor 60.000 km. Den chiptrimmede motoren ble kjørt under helt identiske forhold. - Foruten at vi registrerte den kraftige økningen i trykk og temperatur, konstaterte vi en meget rask forurensing av motoroljen. Årsaken er selvsagt overskuddet av drivstoff i forhold til tilført luft, og at en del av forbrenningen foregår langs den kalde sylinderveggen når stempelet er kommer for langt ned, forklarer Lars-Gunnar Hedstrøm, utviklingsansvarlig for kontrollsystemer i Scania Powertrain. - Dette medfører til at mengder av uforbrente partikler blir skrapt ned fra sylinderveggene av stempelringene, slik at de ender i bunnpannen. Ikke bra, slår Hedstrøm fast. Han forteller at oljen i den manipulerte motoren var like skitten etter 3.000 km som referansemotoren var etter 60.000 km. Intet oljefilter i verden kan rette opp i dette, konstanterer Hedstrøm. - Motoroljen får mer preg av å være slipepasta enn smøremiddel. Hva tror du det betyr for lagrene? Sitat slutt.
  15. Auda, dårlig "forarbeid" av meg, dette burde jeg ha sett... Uansett, takk for hjelpen.
×
×
  • Opprett ny...