Gå til innhold

space

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

space's Achievements

  1. Etter oljeservice i sommer (2008) oppdaget jeg en oljelekasje etter en stund. Ren latskap gjorde at jeg ikke undersøkte nærmere før nivålampa begynte å lyse ca. 5000 km etter service. Fikk da en veldig artig jobb med å vasking, tørking og lekasjesøking. Det viste seg at servicefolka hadde glemt å sette inn o-ringen på filterhuslokket... space
  2. Tror nok ganske sikkert at tapet er tildels megest sterkt avhengig av hvor mange hester/dreimoment man har (eller riktigere, bruker). Grunnen til det er at friksjonen i alle led blir større jo større moment de utsettes for. Dette henter jeg kun ut i fra min teoretiske forståelse. Men å bruke et generelt %-tap vil helt sikkert føre til at man bommer mye i en del tilfeller. space
  3. Vite hvordan de gjøre det på BMW-verksted: søk i forumet. Kort oppsumert; sett den på verksted. En hel haug med folk som har hatt samme symptomer og fikset det ved bytte av LMM.
  4. Jeg har selv fått byttet LMM på min 320D 2000mod. (136HK). Dette ble gjort på BMW-verksted og jeg stod og så på mens det ble utført. Den mekaniske jobben er veldig enkel men som nevnt her må det programering til hvis det byttes til en LMM av annen type enn den som stod i fra før. Da jeg kjøpte bilen synes jeg den var veldig daff og tok derfor kontakt med selger og han sa ta den på verksted på hans regning. Slik sjekket de om den var deffekt: Koblet til diagnoseboksen. Hold nøyaktig 4000 rpm på motoren og leste ut verdien som LMM gav fra seg. Den skulle holde seg innenfor en bestem range, noe min ikke gjorde. Byttingen var veldig enkel: Skrudde av det store plastdekselet midt i motorrommet. LMMen kommer da tilsyne litt til venstre om man står å ser ned i motorrommet. Den ble skrudd ut (2-3 skruer) og ny ble satt på plass. Tilslutt var det programering. space
  5. Hvis LMM kobles ifra skal vel motoren gå på "nød" program som er "safe". Men det høres veldig sansynelig ut at den er gåen i dette tilfelle og bør sjekkes/byttes. space
  6. Kjenner til Haynes bøkene. space
  7. Ved vurdere å skaffe meg et eksemplar av Bentley Publishers BMW 3 Series (E46) Service Manual: 1999–2005. Noen som har erfaringer med denne eller evnt. andre service manualer til E46? Har en 2000mod touring diesel. (Står dessverre ingenting om min motor i boka....) space
  8. Nei jeg har hittil ikke rørt dashbordet. Blir spennende å høre om du får fikset feilen. space
  9. Har samme problemer på min. Er akkuart som om luftspjellene stenges etter en tid og det kommer nesten ingen luft. Ved å skru "frem og tilbake" på hvor lufta skal komme løses problemet midlertidig noen ganger. Men best er det å stoppe bilen en stund. Veldig plagsomt. Har ikke undersøkt det noe nærmere. Gi gjerne lyd i fra deg hvis du finner ut av noe. Har forresten en E46 2000mod med manuel AC. space
  10. Har selv en 2000 mod 136HK manuell som er gått 125k km. Hatt den i 14 mnd. (kjørt 30k) Byttet gåen luftmassemåler ved kjøp. Begynner å komme rust på bakluka noe som er lite imponerende. (Sjekk i underkant av glassluka.) Ventilene tikker i 3-4 sek ved oppstart. Vært sånn så lenge jeg har hatt den. Har problemer med at luftspjellene lukkes etter litt lengre tids kjøring slik at det nesten ikke kommer luft ut av kanalene. Veldig plagsomt ved kjøring på sommer nå man bruker AC. CD-veksler detekteres ikke hvis ikke jeg kobler til å fra veksleren mens radioen er på. Fjernlåsingen har sluttet å respondere. Måtte bytte manuell lås i fjor. Svigerfar har en 2003 mod 150HK automat som er gått ~100k km. Han har hatt den siden den var ny. Byttet gåen turbo på den etter kun kort tid. Måtte bytte en av (i alt 3) dieselpumpene i fjor sommer. Reima til AC-pumpa + vulkinga på en strammehjul til den måtte byttes for kun kort tid siden. Forskjell mellom 136 og 150 HK er bl.a. uten og med commonrail.
  11. Takker for svar. Ja orginalfargen er jeg ikke i tvil om. Det er stål grå (stahlgrau 400). Ser de har spraybokser de på koed. Tenkte ikke på det. Var litt sent. Takk igjen. space
  12. Vurderer å gjøre noen små touchups på min stålgrå metallikk BMW. Noen som har erfaring med å få tak i "orginal" lakk? Jeg er i utgangspunktet ute etter små mengder ~1-2 dl. Tenker da ikke på "neglelakk" med orginallakk som jeg vet det er mulig å få kjøpt. Vurderer å gjøre touchup med airbrush. Noen som har erfaring/syspunkter på dette? (BMW-forhandler kan sikkert kjapt svare meg på dette men jeg spør likevel.) space
  13. Har selv 2000mod 136hk gått 115000km med manuelt gir. Langturforbruk ligger på ~0,50. Litt over ved mye 90km/t, litt under ved mest 80km/t. Ved kortere turer med noe kø (ikke "Oslokø") ligger forbruket rundt 0,60-0,65. Måler ofte forbruket manuelt og missvisningen i kjørecomputer er normalt 0,01-0,02 for lite.
  14. Takker touringlars. Det var akkurat det jeg tenkte på. Dessverre gav det ikke resultat denne gangen. Like etter jeg begynte å få problemer med fjernstyringene var jeg hos BMW og de prøvde denne metoden da uten hell, men når jeg fikk skiftet låsesylinder prøvde de akkurat det samme pånytt og da fungerte det. Moro med feil som kommer og går... Pratet såvidt med en mekanikker på BMW som mente at det på stasjonsvongsutgaven (har dette selv) hvor (deler) av denne elktronikken ligger ved bakskjermen var dette et delvis kjent problem. Hvorfor vet jeg ikke. Karl
  15. Er eier av en e46 2000mod. Har i ca. 6 mnd hatt problem med fjernstyring av låsen. Problemet er at den ikke lystrer i det hele tatt og jeg må bruke den manuelle låsen. Hadde bilen hos BMW for bytte av låsesylinder for ca 4 uker siden (hvordan åpner man en bil med fjernstyring som ikke virker og en mekanisk lås som er låst og kaputt...), og de fikk fjernlåsen opp å gå igjen ved å resette nøkkelen. Nå har den igjen stoppet å fungere så jeg lurer på om det er noen her som vet hvordan man gjør dette? (Får sikkert den info'n fra BMW når jeg besøker dem også men likevel..) Resetting gjøres ved å sette nøkkelen i tenningen å vri til et visst punkt....ta den ut trykke en bestemt rekkefølge på knappene ++. Eksakt hvordan dette gjøres er det altså jeg lurer på. Nøkkelen: (Har kun en nøkkel med fjernstyring) Karl
×
×
  • Opprett ny...