Gå til innhold

hnilsen

Medlem
  • Innholdsteller

    73
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Bergen

hnilsen's Achievements

  1. Hei, Er det noen her som bor i Bergen, gjerne rundt Minde, som har noe slikt liggende som jeg kunne lånt? Jeg får ikke festet bolten i lageret skikkelig, og bilen kan ikke kjøres før dette er i orden (naturlig nok). Er det noen vennlige bergensere (eller "utlendinger" som oppholder seg i Bergen) som har slikt til låns? Her er DIY som viser hvorfor jeg trenger den http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1312326 På forhånd takk! PS: GS kunne skaffe sånn, tok ca. 4 uker. Jæger bil visste ikke hva jeg snakket om engang. Har ikke kompressor og sånt selv, så jeg sliter litt.
  2. Byttet demperne bak i dag, det var jo ikke så veldig vanskelig. Største problemet var vel at alt satt som F**N! Men selv for en som ikke kan skru gikk dette greit. Det spørs derimot om jeg som ikke kan skru klarer å bytte dempere fremme. Jeg har handlet inn følgende: - Dempere bak - Dempere fremme - Lagre bak - Lagre fremme - Fjærgummi fremme - Støtdemperpute fremme - Sånn belg som ligger over fjærgummien fremme - Hardplast-belg som ligger over demperne bak Pris levert hos GS i Bergen rett under 8000kr. Siden jeg har luft-fjærer bak, så var det jo ikke noe pes med fjærklemmer. Faktisk bommet GS og glemte å bestille lagre foran, så nå er de bestilt (fraktfritt) og dumper vel nedi kassen om en dag eller to. Jeg har to spørsmål som jeg fortsatt sitter inne med (har lest masse DIY'er): - Hvilke fjærklemmer bør jeg gå for? - Må jeg demontere noe særlig fremme for å få dette til?
  3. Skal ta høyde for det. Biltema vegrer jeg meg uansett for å gå på, selv om jeg har venner som sverger til den sjappa. Hva trenger jeg å kjøpe av foringer og lagre? Ser GS har støtdemperlagre, støtdemper, fjærgummi, støtdemperpute - hva er egentlig nødvendig å ta?
  4. Jeg må bytte demperne på E39 Touring'en min, men er litt i stuss over hva jeg trenger - både innkjøp av deler og verktøy. Jeg har helt greit med verktøy, men noe sier meg at det er litt spesialverktøy som må til her (som f.eks. fjærklemmer etc). Noen som kan hjelpe en rookie?
  5. At airbaglampen lyser er sikkert sensormatten i passasjersetet. Bare bytt den. Eller kjøp en dummy å koble den på. Jeg sliter med ABS og ASC som slår seg ut hvis jeg kjører litt hardt på en hump eller det er et stygt veiarbeid jeg må over i en full fart. Så jeg er litt interessert om det kan være en føler som er løs/dårlig - eller er det et relé som er gåent?
  6. Da var det ordnet. Kjøpte ny belg hos Jæger Sentrum i Bergen for 2200kr. Fulgte den guiden jeg linket til over, det var veldig praktisk. Var gjort på en times tid. Fikk problemer med skruen under da det lå tykt med tectyl over den. Jeg har ikke noe annet enn den medfødte jekken heller, så det var vrient å føle seg frem. Når skruen var av, var det veldig enkelt å montere den nye på. Så var det bare å koble på batteriet igjen, og vips der heiste den seg opp sakte men sikkert. Ville aldri i verden gått med dette til verksted iallefall. På bukk skulle til og med jeg klart å gjøre dette på rundt 30 minutter.
  7. Takk for alle svar! Jeg gjør det selv, tenker jeg. Synes det er interessant å finne ut av bil på egenhånd, og etter å ha lest den svenske guiden er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å få det til. Jeg er fortsatt litt i stuss over om jeg skal bytte den ene eller begge.
  8. For fremtidig referanse: http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=156 Guide til hvordan disse skal byttes.
  9. Uff og uff. Når jeg skulle rygge inn i gårsplassen i går kveld så hørte jeg en "pooofffssswwwwwwoooooossssjjj"-lyd bak bilen. Trodde først jeg hadde kjørt på noe som hadde ført til et lite snøras (er nedoverbakke med kant på ene siden av veien), men så ingen tegn til at noe skulle være galt, så jeg parkerte og tenkte ikke mer over det. Når jeg startet bilen i dagmorges merket jeg på første fartshumpen at bilen lå helt nedpå. Kjørte inn, og så helt tydelig at den ene siden ikke hadde luft - den lå helt nedpå. Prøvde å jekke den opp for å se om det hjalp på for å få luft inn i belgen, og da hørte jeg bare at luften lekket rett ut igjen. Så belgen er definitivt sprukket og helt ubrukelig, og jeg må ha ny. Men før jeg handler lurer jeg på om det er noen her som kan hjelpe meg litt med å svare på noen korte spørsmål: 1) Må jeg bytte belgene på begge sider? 2) Må jeg bytte demperne samtidig? De er slitte, men mangler spenn... 3) Er dette relativt enkelt å ordne selv? Takk for svar!
  10. Har jo blitt rene chattekanalen dette jo
  11. Knekt fjær - er dette enkelt å fikse? Det virkelig store spørsmålet er om jeg kan kjøre med dette eller ei. Det går greit å flat asfalt, men er ikke spesielt hyggelig ved ujevnheter.
  12. Takk for kjapt svar. Det som bekymrer meg er at det er som å kjøre akebrett, det er ingen respons i det hjulet, så jeg er jo redd for at det kan ødelegge noe. Men jeg overlever. Jeg må jo ned til jul, og jeg skal overleve tre timer slik om jeg må!
  13. Hei, Bilen, en E39 1997-mod Touring, har stått i ro siden lørdag. Her har det vært ganske kaldt, mellom -2 og -10 vil jeg anslå. Når jeg kjørte bilen ut for å klargjøre den til å kjøre hjem fra Bergen til Haugesund, så slå den veldig over humper, isklumper og lignende. Jeg går ut av bilen og ser at den ligger nede fremme på venstresiden. Den gynger som normalt på alle de tre andre hjulene, men ikke fremme venstre side. Her er den lav, og gir ikke etter når jeg gynger på den. Da blir jeg litt skeptisk til hva det kan være. Frossen demper er vel det som slår meg først, at den har stått lavt og frosset slik (står i liten sidelengs helling). Da må den byttes - det er greit - men det er vrient før jul. Hva kan jeg gjøre for å få brukt den sånn nokenlunde noen dager til? Vaske den i steamer vil vel ikke akkurat gjøre stort mer enn å tine den og så la den fryse til igjen... Hvis fjæren er knekt, vil dette oppleves slik? Jeg fikk ikke kommet meg til for å kikke under, men kan gjøre det om nødvendig. Spørsmålet er også hvor mye dette vil koste. Jeg har ikke noe særlig bruk for heftige dempere, har bare bilen som en vanlig bybil til transport her og der. Er dette noe jeg kan fikse selv? Er sånn passe flink til å mekke. Håper på kjapt svar, i morgen går ferden sørover..
  14. Hvor sitter viskerreleet? Har ikke tatt i et eneste rele enda
  15. Tror justeringsskruene kun er for sidelys, hvis jeg husker riktig? Det er noe annet med opp og ned. Mine lyser også noe for lavt, så det er interessant å se hva folket svarer deg
×
×
  • Opprett ny...