Grasatfahrer
Medlem-
Innholdsteller
178 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Grasatfahrer's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
jeg siterte deg ikke pga jeg synest forumet blir mere leslig og oversiktig slik istede for å sitere hele postene. Loven er ganske klar på nærlys/tåke bruk så om det er lovlig eller ikke er ikke noe å diskutere. Men som du vil skjønne når du har fått kjørt bil i noen år så er der mange ting ved lover og forskrifter som vil få deg til å stille spørsmålstegn ved hensiktene i forhold til utførelse og funksjon i praksis.
-
Vel da du tydligvis ikke kjører på slike steder der slik kan forekomme så betyr det ikke noe uansett. Forøvrig så er det ikke alltid de dyrene som du ser med nærlys/fjernlys som er problemet heller . De er de dyrene som alle andre som ikke vet hva de skal se etter kjører på som er problemet .. Og tro meg her er MANGE påkjørlser hvert år. Og du som er så flink å regne vet vel at der er flere faktorer som avgjør stoppdistanse , og der fart er en av de . Og merk jeg skrev også at jeg bruker ikke tåkelys overnfor møtende traffikk. De kan faktisk skrues av og på !!? Men du har det vel så travelt med å svare på posten at du rekker ikke å lese alt først. enkelte er så forbanna jævlig opptatt med hvor ulovlig det er å bruke tåkelys at de faktisk ikke har fått med seg at de KAN være et godt hjelpemiddel når forholdene tilsier det. Og da har du lov å bruke de også. Og når man først er inne på det så har jeg en bil nr 2 som har 2 sett med kjørelys . Dvs den har orginalt to lykter som man har nær og fjernlys på . Desse står ovenfor hverandre på samme måte som feks tåkelys og nær/fjernlys. Nesten hver gang jeg bruker den bilen når det er mørkt er det en eller annen mongo som skal flashe med lysene da han tror jeg har på blendende tåkelys, dette enda vedkomende tydligvis ikke kan ha blitt blendet noe mer en vanlig da begge er riktig justert og med nærlys. Men da antar vedkomende at jeg kjører med tåkelys og tar seg den friheten med å begynne en voldsom lysblinking. Det bryr meg egentlig ikke , men det sier jo en hel del om vedkomende som gjør dette. Og for de som ikke gidder å lese hele posten så er jeg helt enig i at å bruke grøftelys/nærlys/fjernlys til sammen blender motgående traffikk og er ulovlig ( SÅ sant ikke forholden tilsier at man kan bruke tåkelys ) Ps: her var en video for en tid tilbake av en sølvgrø E34 som kom kjørende ned en bakke med tåkelys/nærlys . Da ser en virklig hvor mye tåkelys lyser/blender alt etter hvordan man ser det. he he Edit: Vi er ganske litt over middels interesert i hjort her i området , så ofte kjører en langs veiene og leter etter hjort .. Og tro det eller ei , men litt lys ut mot grøftesidene hjelper ganske mye gamlingen kjører rundt med en lykt av den typen man plugger i sigarettenneren når han er ute å kjører , forøvrig kan den også slåes av
-
tåkelys fungerer utmerket når man kjører i område med feks mye Hjort langs veiene . Der nærlys/fjernlys lyser mest opp veiene vil tåkelysene spre til siden og man ser dyr som står i veikanten. Og dyr slik som hjort har ofte en lei tendens til å ville gå over veien akkurat når du passerer. Men det er selvfølgelig ingen unnskyldning til å kjøre med tåkelys på når man møter trafikk, men på enkelte strekninger bruker jeg det konsekvent. lastebilsjåfører har jeg ingen sympati for da de stort sett har hele fronten dekt i lykter, og selv med nærlys er der nok lys til å lyse opp ullevål stadion . Ser du dårlig med normalt lys ? Skaff deg briller Det væreste jeg vet er å møte biler med sterke xenon lys , de blender noe helt forjævlig. møter jeg biler med xenon nær og tåkelys tent samtidig så slår jeg av og til på fjernlysene eller blinker med de, ihvertfall helt til de tar av tåkelysene. En annen ting jeg har lurt på er alle dere her inne som har fylt bilen innvendig med blinkende dioder , dansende delfiner, sterkt opplyste instrument og all slags distraherende opplegg. Både i form av bilstereo og tver og samtidig kle rutene i mørk solfilm . jeg mener ser dere ut i det hele tatt når det er mørkt ? dette i tillegg til å kjøre med AE og tåkelys om kvelden høres jo ut som en "disaster waiting to happen" . Er det rart enkelte blir stoppet av Politi "uten noe grunn i det hele tatt" ..
-
Miljøkrise ja .. det er tydeligvis et tøyelig begrep som har eskalert som følge av medias og redaksjonenes politiske agenda. For det de IKKE skriver om er at nå fryser faktisk isen til igjen enkelte steder.. noe som jo er merkelig da vi skal jo ha global oppvarming i følge betterwisserene. Og et lite poeng til , der ligger noen lik nedgravd på svalbard som ble undersøkt i år . Dette var 17 fangstmenn som døde og ble begravet der i 1872/73 det som er interesant er at forskerene måtte reise opp der på høsten i år for å åpne gravene da der var so mye tele i jorda tidligere på året at man ikke kunne grave seg ned. Forsåvidt greit nok det, MEN de 15 fangstfolkene døde og ble BEGRAVET gjennom vintern og frem til våren , og siste nedtegnelsen i dagboka var i midten av april . Altså viser jo dette at i 1873 var der så mildt på svalbard at en kunne stikke en spade i jorda og grave seg ned 2- 2,5 meter fra februar og frem til mars - april .. noe som ikke har vært mulig senere år skal man tro de som har prøvd. Men for all del , man kan jo begrense seg litt mtp forurensing der en kan uten å gå helt bananas med domedagsprofetier.
-
har du karosserideler? farge? .. og bilder?
-
92`M5 Touring selges i deler (det som er igjen på s.15)
emne svarte i Grasatfahrer sin Minibusa i BMW-deler selges
nja , det øker jo antagelig verdien på de som er igjen. for å få dette regnestykket til å gå opp så må vel bilen ha kostet rundt 50 000kr inkl mva. Og så har en alt arbeid med å demontere og sende ut deler . En S38 motor plukker jo en lett opp her på forumet for 20 -30 000kr inkl gearkasse , men dette er vel reknet på. forøvrig så er det jo kjekt med litt deletilgang -
når du tar av coilene så sjekk tennhetta også.. syl 1 er der det kan samle seg veske og kontaktflatene kan ruste. Husker du ikke når tid coilene ble byttet så bytt alle , det er det beste trimtipset på en e34 m5
-
Nøkkel går rundt og rundt. Kommer meg ikke inn i bilen.
emne svarte i Grasatfahrer sin superman i Teknisk
dra nøkkelen ut noen mm før du vrir den rundt .. (ikke ha den helt inne) -
92`M5 Touring selges i deler (det som er igjen på s.15)
emne svarte i Grasatfahrer sin Minibusa i BMW-deler selges
har sendt deg en PM .. -
92`M5 Touring selges i deler (det som er igjen på s.15)
emne svarte i Grasatfahrer sin Minibusa i BMW-deler selges
Gal mann , du skroter ikke en håndlaget M bil til 200 000kr !!? He he .. Men fint for oss som har slike biler å se at der blir færre av de Hva skal du ha for felgene og styresnekka ? -
Forøvrig har jeg stort sett endt med å kutte av mutter/bolt på en eller flere av festene til de fremmre lenkearmene til stabstaget på samtlige E34er jeg har kjøpt. Så der er å anbefalle å ta med seg litt caramba og noe å kutte med . Tar du av hjulet er det lettere å komme til øvre festet , men pass på bremseslanger og ledninger til varslerene . Husk stålbørste til klammerene vist du ikke bytter de og Bak er vel mest kinkige staget da det kan være litt vanskelig å få på ( eller av) de gamle lenkearmene . nye foringer er stort sett greie å få på.
-
Tenker du på hele staget? Det som går over hele bilen, nummer 1 på bildet ovenfor? Ja , jeg har gjort det på noen biler som har hatt gamle stag , mest pga at de har vært rustet der foringene er slik at når du pusser vekk rusten blir de litt for romslige. Sist skiftet jeg på M5en og da hadde jeg alt nye foringer, men jeg sverger på at der var vesentlig forskjell på bilen etterpå. tenk på det , det er en metall stang som bøyer og flekser seg i 15-20 for å stoppe krengning (blant annet) .. Har du råd så er det verdt det .
-
det er bedre å bytte olje en gang for ofte en for lite .. max 60 000km på automatkasser og oftere om bilen er chippet/trimmet .
-
bytt framme også når du først holder på , sjansen er at de er omtrent like slitt. Bytte ut de 15-20 år gamle stagene med nye gjør også underverker. powerflex fungerer helt fint på stabstag.
-
'vil påstå at det er mer anvendte penger å spøte opp en E34 en det er å kjøpe E39 .. ( som bortsett fra designmessig ikke er noe skikkelig steg opp fra E34) Da var de heldigere med E60/61. E34 er på alle måter en mer solid bil , selv med noen år på baken er de ofte i bedre eller samme stand som 10 år nyere E39.