
Gomlers
Medlem-
Innholdsteller
53 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Gomlers's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Å gud bedre jeg hadde blitt glad om det bare var å kjøpe nytt batteri og programmere om bilen til noen få tusenlapper! Tror dere at det kan være mulig at jeg er så heldig - tatt i betraktning at det for første gang har vært litt kaldt / minusgrader i de siste dagene. Bilen er importert, jeg har hatt den uten problemer i snart 3 år, og da er det vel sannsynlig at det er et annet batteri i bilen enn hva det ville vært hvis bilen var helt "norsk" (har jeg hørt noen rykter om en gang)?
-
Første symptomer nå i kveld.. Når jeg skulle starte med startknappen, så stod bare starteren å dro rundt uten å starte. Trykket på knappen for å stoppe den igjen. Trykket ut nøkkelen og satte den inn igjen, og bilen startet. Når bilen startet fikk jeg masse feilmeldinger på det elektriske. Blant annet DTC, lufttrykk i dekk + andre feilmeldinger. Underkjølt regn, så hjemturen ble litt spennende uten DTC i det hele tatt. ABS fungerte. På vei hjem, stoppet den et par ganger nedover bakker, og var litt tricky å starte igjen virket det som. Fra jeg trykket på startknappen tok det 2-3 sekunder før bilen startet, men den startet. Vel hjemme i gården, lot jeg den stå litt - i håp om at det kanskje var noe vann som hadde fryst på noe ledninger eller ett elller annet.. men mens jeg står der i PARK, og holder bremsepedalen inne slår motoren seg av, og gir beskjed om noe GEAR-greier jeg ikke rakk å se helt. Stod også: "Check with nearest BMW dealer" eller noe sånt. Er det noen som har noen som helst peiling på hva dette kan være - og hvor mange hundretusener jeg må ut med nå... *sukk* har en følelse av at dette blir hinsides latterlig dyrt.
-
OK, takk. Da skal jeg prøve det
-
Update: Det ser ut til at viften slutter å gå etter noen minutter når bilen er slått av. Den begynner å gå så fort jeg låser opp bilen. Forsterkeren - lager den vifta så høy lyd, helt plutselig etter 5 år?
-
Har hatt bilen på bilpleie, hvor de har vasket utvendig og innvendig. Da jeg fikk bilen tilbake la jeg merke til at klokka i dashen var resatt: --:-- I tillegg, så er det en vifte som går i bagasjerommet hele tiden (iallefall fra jeg låser opp bilen, og lukker opp bakdøra). Er temmelig sikker på at jeg ikke har hørt denne viften før, ettersom jeg hver dag plasserer sønnen min i barnesetet bak. Det virker som viften som går, er plassert innenfor "SOS-dekselet" i bagasjerommet, rett bak venstre baklys, og rett over eksos-enden. Viftelyden går ikke av når jeg tenner motoren, ikke når jeg slår av motoren, ikke når jeg tar ut "nøkkelen" etc.. Kort sagt: Det virker som den går konstant. Er det noen som kan fortelle meg hvilken vifte det er som går, og hvorfor? Kan dette ha noe med at klokken var resatt når jeg fikk tilbake bilen fra bilpleie (de sier at de ikke har koblet fra batteriet).
-
Oppdatering: Jeg måtte ut å prøve igjen etter å ha konsumert pølsene, og nå er lyden borte.. Men jeg prøvde å runde rattet så langt det gikk begge veier, og lyden som var minner litt om den som kommer når det høres ut som om servoen sliter. Kan det være så enkelt som lite olje? Når jeg dro på i stad så "forsvant" olja fra pumpa, mens når den fikk hvilt litt, så rant det tilbake igjen. Sitter servo-olje-tanken rett ved radiatoren til høyre, når du står foran bilen å ser ned i motorrommet? Er det normalt at denne er tilsølt av sort olje og lekker endel??
-
Jeg jaga litt ekstra på opp bakken istad, og holdt litt høy fart i den ene svingen - ikke sånn heeelt villt, men fortere enn jeg vanligvis kjører. (Dama hadde pølsene klare) Når jeg retta opp bilen etter svingen, og kjørte pent bortover så var det plutselig en skikkelig mistenkelig vibrering i rattet som etterfølges av en svært rar lyd.. litt sånn "slintrelyd".. Lyden tiltar når jeg svinger til både høyre og venstre. Noen som har noen idé om hva det kan være? bmw 318, 97modell, cab, automat.
-
God idé! Hvor finner jeg det, og har du noen link til en beskrivelse til hvordan jeg gjør det? Er det garantert at jeg har pollenfilter på bilen min?
-
Ja, men tror samtidig ikke det er det.. Da ville det lukta enda villere enn det gjør tror jeg. Det har lukta likt i 2-3 dager, og KUN når varmeapparatet er varmt. Det er heller ikke minusgrader her jeg bor, så den musa ville i såfall drivi å råtna hele tida, og det lukter jævlig! Men er det noe sjanse for at det kan være et filter av noe slag?
-
Hei! Litt spesielt kanskje, men når jeg kjører med varmeapparatet på lukter det litt død mus... nå har jeg ikke lukta så mye på døde muser tidligere, så jeg er jo ikke sikker. Et annet alternativ er at det kan lukte litt som brent/svidd oksefilét etterhvert som apparatet blåser varmere og varmere.. Når jeg stopper bilen etter 15 minutters kjøring, så lukter det litt svidd utenfor bilen også.. omtrent sånn det lukter om du har gitt jernet, og kjørt skikkelig rally - litt sånn svidd gummi. Nå skal det sies at jeg tror ikke det er død mus som lukter svidd gummi, og jeg har heller ikke kjørt bajas de siste dagene. Kan noe av dette ha med et eller annen slitent filter og gjøre? Pollenfilter for eksempel? Har en BMW e36 cabriolet, 1997 modell.
-
Noen som vet om motorene og heisene som sitter på e36 cab er anderledes enn de som sitter i vanlig coupe? Er det motoren som selv gjør at vinduene går 1-2 cm ned når man åpner/lukker, eller er det rett og slett et relee eller en bryter som er koblet på?
-
Jeg har samme problem på min e36 cab fra 97. Jeg beit i et skikkelig surt eple og satte den på verksted.. Kosta 1200,- å få konstatert at BÅDE motor og heis var gåen, noe som jeg synes var rart. Verkstedet kobla nemlig fra hele kontakta, så når jeg fikk den hjem igjen så dro jeg av dørtrekket og kobla på igjen. Vinduet "fungerer" med knappen opp og ned, men auto-opp fungerer dårlig. Vinduet "stopper" på 3 steder, og må "presses" opp av at jeg holder knappen helt nede. Jeg lurer på om sånt kan komme av at heisen blir gammel og slitt, og dermed blir vinduet for tungt for motoren som også blir sliten. Tror løsninga er ny motor og ny heis, men å fikse dette koster ca. 5500,- for deler og verksted om ikke du er en jæ%¤# til å ordne selv. Si ifra hvis du bor rundt tønsbergområdet og skal ordne det selv, da parkerer jeg gjerne ved siden av deg og fikser mitt samtidig Lykke til.
-
Hvis bilen er importert fra tyskland, vær obs på at ladespenningen er noe lavere enn hva som er på 100% norske biler.. Lurer på om min e36 har en ladespenning på bare 12.8 mot normalt 14.x
-
Jeg hadde samme problem på en merce engang, det var bensinpumpe releet.. dyrt som f%# til mercedes iallefall.. Ring lokalt BMW verksted og si at du står midt i en vei, om de kan guide deg til å bypasse hele releet mens du står på telefonen, ofte så er det snakk om å koble en jallamekk med en ledning som du fester mellom to "hull" der releet egentlig skal sitte... Ingen god løsning selvfølgelig, men da får du iallefall sjekket om det er releet som begynner å svikte..
-
Siste oljeskift for bare 3000KM siden. Ble gjort samtidig som en eukontroll på verksted, går ut ifra at de kjørte på god nok olje, men kanskje ikke.. Jeg legger også merke til at det er en smule for mye olje når jeg peiler.. Ikke bra??