Gå til innhold

Bugfighter

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Kolbotn

Bugfighter's Achievements

  1. Oppdaget at et ikke var besintrykk i liten ventil på innsprut rail ved startproblemer.Bensinpumpen hadde problemer med å gå når det var kaldt ute og bilen hadde stått over natten. Byttet deretter beninpumpe og bilen har de siste 3 uker ikke hatt noen problemer med å starte. Starter nå på førtse lille drag uansett utetemperatur . Ny pumpe koster 2200,- hos GS Bildeler og de har bøttevis på lager... mvh Bugfighter
  2. Her er et innlegg jeg husket jeg så en gang i et annet forum...... (Skrevet av glenn635) DETTE INNLEGGET BØR LESES NØYE IGJENNOM AV ALLE SOM HAR LAPPEN OG KJØRER BIL. Jeg husker noen artikler i VG og Dagbladet som omtalte fotobokser, men med en litt spesiell vinkling. Alle er enige om fotoboksenes positive funksjon ovenfor værstingene i trafikken, men det ble omtalt endel uomtvistelige fakta som jeg fant interessanne: Bildet av føreren er alfa omega. Kan ikke føreren identifiseres med 100% sikkerhet skal i utgangspunktet saken henlegges. De bildene som viser en sjåfør som tar ned solskjerm, holder hånden foran ansiktet o.l. kan m.a.o IKKE brukes. Dette gjelder både fotobokser som måler fart og fotobokser som registrerer kjøring på rødt lys. MEN det gjelder IKKE for passering av bomstasjoner uten å betale. Dette er fordi fartsovertredelser og kjøring mot rødt lys avgjøres med forenklet forelegg eller anmeldelse, mens ved passering av en bomstasjon uten å betale medfører en TILLEGGSAVGIFT, og ikke et foremklet forelegg eller anmeldelse. Her er det nemlig en klar definisjonsforskjell. Hvis fører av kjøretøyet som blir knipset i en fotoboks ikke er eier av kjøretøyet, blir boten sendt til registrert eier iht Autosys, hvis den i det hele tatt blir sendt. Hvis identifisering av sjåføren er vanskelig og/ eller umulig: Eiere av privatregisrerte kjøretøy plikter IKKE å opplyse hvem det var som kjørte, i hvert fall IKKE hvis en sier det var et medlem av nærmeste famile. Da skal saken i utgangspunktet henlegges. Iht norsk lov er nemlig IKKE pliktig å vitne mot/ angi medlemmer av nærmeste famile. Men du må selvsagt møte opp på politistasjonen og forklare dette. Saken hvor en lastebileier ble fengslet (men fort løslatt igjen) fordi sjåførene hans ble knipset i fotobokser, kom i problemer fordi han nektet å forklare seg for politiet og møte i retten. Det er jo et klart lovbrudd i seg selv. Det eneste han kunne gjort var å kanskje hevde at en medlem av hans nærmeste familie (som også bør være ansatt...) kjørte. Men det jeg beskriver her, gjelder først og fremst for privatregistrerte kjøretøy, og hvis en har klart å vanskeliggjøre identifiseringen av sjåføren når bildet ble tatt, ved å ta ned solskjermen, ha på solbriller og klø seg på nesa eller lignende. Låner du bort bilen din til en venn som blir knipset i en fotoboks, er det altså bare å møte opp på politistasjonen å fortelle at du desverre ikke husker hvem som lånte bilen med begrunnelse at feks du låner bort bilen så mye. Det er jo ikke forbudt det... Var det du selv som kjørte, men husket å ta ned solskjermen og klø deg på nesa når du ble knipset, sier du jo selvsagt det samme... Hva skal så politiet si da? Tvinge deg til å huske? De ser jo uten tvil at det ikke er deg, hvis kompisen din ikke skjulte ansiktet sitt, så du kan jo ikke få boten. Husk at det er opp til politiet å finne ut hvem som kjørte og bevise det. Husker ikke bileier hvem som kjørte, vel så gjør han/hun ikke det da. Dette er uomtvistelige fakta som flertallet av det norske folk ikke kjenner til. At værstingene i trafikken ikke vet dette er vel bra, men mange blir kanskje knipset i 90 i en 80 sone i en lånt bil og ærlige som vi er, betaler vi bare når eieren får boten i posten selv om en altså ikke trenger det. Blir du knipset i din egen bil, men har tatt ned solskjemen e.l. er sjansen stor for at du aldri får noe i posten. En bekjent av meg jobbet en lengre periode i den avdelingen i Politiet hvor en tok imot bildene fra alle fotoboksene. Han kunne fortelle at alle bildene hvor føreren ikke kunne identifiseres 100% gikk rett i makuleringsmaskinen. Hvis fartsovertredelsen var svært stor, ble saken likevel sendt til en etterforsker. Han kan fortelle at svært mange bilder ble makulert i løpet av en dag. Jeg synes det er rart at så mange blir tatt i fotoboksene hvert år, da dette jeg nå har skrevet om flere ganger har vært omtalt i både VG og Dagbladet, både i papirutgavene og på nett. Hadde alle visst om disse fakta hadde ingen blir tatt i fotoboksene, men dette har jo både positive og negative følger, selvsagt. For de som planlegger å kjøpe en såkallt "fotoboks-varsler": GLEM DET! Bruk heller pengene på noe annet! Bare ta med solskjermen eller klø deg tilfeldigvis på nesa hvis du kjører med solbriller, akkurat forbi fotoboksen. Husk nå på å vise litt forsiktighet når du tar ned solskjermen, du må jo se veien og klare å kjøre sikkert. Ta heller armen opp, t-skjorta over nesa eller finn på noe som gjør identifiseringen av sjåføren UMULIG. Da er du 100% trygg, bare hold hodet kaldt HVIS du skulle få noe i posten etterpå. Vil du være 100% trygg etter å ha blitt knipset i en eller annen slags fotoboks, er det altså bare å hevde at et medlem av nærmeste familie kjørte bilen. HVILKET medlem er du ikke pliktig å oppgi (iht Norges Lover), og politiet kan ikke avgjøre hvem det var da sjåføren skjulte ansiktet så det nytter ikke å innkalle hele slekta til avhør heller.... Verifiser gjerne disse opplysningene hos de rette myndighetene. Ikke sikkert en får svar, for dette er jo slikt bilister ikke skal vite! Personlig har jeg fått dette bekreftet og verifisert 100% av flere bekjente i politiet, i tillegg til han som lenge jobbet i den avd som fikk inn alle bildene fra fotoboksene. Jeg vil understreke at jeg ikke sympatiserer med de som blir tatt i store hastigheter og/ eller blir tatt for å kjøre mot rødt lys ved hjelp av fotobokser. De fortjener å bli tatt, da de utsetter andre mennesker for stor fare. Men jeg tror vel ingen føler seg som værsting hvis en blir knipset i f.eks 80 i en 70 sone. Likevel er dette fakta som (desverre) gjelder for alle uansett.... Jeg har selv fått disse opplysningene verifisert og bekreftet av diverse bekjente i Politiet og andre etater. En tulling som kjører i 140-150 km/t ++ i en 70-80 km sone fortjener å bli tatt og miste lappen. La oss være enige om det. Han/hun utsetter andre menneskers liv for fare. MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene. De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort. Fartsgrensen er kunstig lav på svært mange av veiene våre og sammen med moderne biler er det svært lett og glemme seg bitte litt. Da blinker det. Fotoboksene fungerer som rene pengemaskiner. De tar svært få av de som virkelig fortjener å bli tatt. Istedet tar de den vanlige mann og kvinne i gata som egentlig ikke har gjort noe galt. Når fotoboksene blir pengemaskiner skjer det noe med rettsoppfatningen til folk. Les denne: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article189040.ece For å underbygge mine påstander vil jeg vise til denne artikkelen i nettavisen: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article133239.ece Grunnen til at disse 18.653 personene IKKE fikk bot var ikke manglene resurser hos politiet. De fikk ikke bot fordi sjåføren ikke kunne identifiseres 100% sikkert. Dette kan skylles dårlige bilder, solskjermen nede, solbriller og kløing på nesa og alle andre metoder for å skjule ansiktet/ sin identitet på et bilde. Hvorfor tror du at ingen motorsyklister får/kan få/kunne fått bot i fotobokser? Tror du det bare er fordi kjennemerket sitter bak???? Husk dette på veien og ha en god sommer UTEN bøter. PS: Glem div sprayer som skal gjøre skiltet ditt usynlig for fotobokser som bruker blitz. (Feks "Photoblocker") Med litt anstrengelse kan en se at det er gjort noe med skiltet og et kjennemerke er å regne som et offentlig dokument! Du kan bli tiltalt for dok.falsk (dokumentforfalskning) og strafferammene for dette er høye i Norge! Det blir som med en pengeseddel, selv om den er DIN, kan du ikke gjøre hva du vil med den og bruke den etterpå. HADDE ALLE VISST OM DISSE FAKTA HADDE INGEN BLITT TATT I FOTOBOKSER. Dette hadde resultert i at fotoboksene hadde blitt fjernet og politiet hadde måttet satse mer på adferdskontroll ute i trafikken.
  3. Fører av bil er ansvarlig. Når du først har fått en bot har de et godt bilde av fører. Send saklig klage tilbake og forklar situasjonen.
  4. EU kontroll annenhvert år er mer enn nok. Har aldri hørt om en trafikkulykke som har vært forårsaket av en teknisk feil på bilen. Har du? Innfør heller en teknisk kontroll av det norske veinettet. Det er veiene som forårsaker de alvorligste bilulykkene, ikke den tekniske tilstanden på bilen. Heve vrakpanten? Det er det mest puslete forslaget jeg har hørt. Senk heller engangsavgiften til Svensk nivå. Hadde tenkt å importere en E39 545i fra Sverige jeg. Gikk inn på toll.no for å finne ut av engangsavgiften: Første reg: 04.03.2001 Tollverdi:NOK118000,- Egenvekt: 1500kg Effekt: 286hk Slagvolum: 4400cm3 Engangsavgiften ble på hele 343.596,- ?????????????????????????? Det vil si at totalprisen jeg må betale for denne 6 år gamle bilen er 461.000,- Skulle tro det var morra mi som hadde satt opp regnestykket!!!!!!!! Jeg synes jeg hører henne si "Er det virkelig nødvendig å kjøpe en bil med mer enn 90 hester?" Forurenser sier du? Den forurenser like mye i Sverige! Må vel kjøpe meg en Think i steden da, og dø uten verdighet i en trafikkulykke med en masse batterisyre og plastikk opp i ræva. Bugfighter
  5. Hei Du bør også oppgi hvor langt bilen har gått samt årsmodell og for ordens skyld karrosseri, E23, E32, E38, E65 eller E66.
  6. Jeg har også blitt fortalt at det kan være batteriet. Men starteren går rundt som en kule! Skal alikevel sjekke batteriet og bytte det hvis det er over 2-3 år gammelt. Har også fått høre at bensintrykket kan være for lavt...... Gir meg i alle fall ikke før jeg har funnet feilen.....
  7. Hei Har en E39 525i 2001 som har gått 195000km. Når utetemperaturen er 3'C eller lavere så nekter den å starte på første forsøk. Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg drar den på starteren, kan holde på til det lukter "pommes frites". Det er ikke tegn til tenning eller antydning til start. Så hvordan får jeg startet den? Dette er prosedyren jeg må bruke: 1. Dra på starteren i 3 sek. 2. Vri nøkkelen tilbake i pos 0 og vente 2 sek. 3. Repetere 1-2 til den starter. Noen ganger starter den på andre forsøk....noen ganger etter 6-12 forsøk. Slik har den vært i hele vinter. Holde gasspedalen halveis nede, hjelper ikke. Skru på tenningen å vente noen sekunder slik at bensintrykket er oppe, hjelper ikke. Ingen diagnose feil koder dukker opp. Problemet øker jo kaldere det er ute. Ved utetemperaur over 10'C så starter den med en gang. Når den først starter så starter den brått opp uten fusking og hosting. Tomgang turtall er fra start helt normal og videre start/kjøring resten av dagen er helt ok. Dette problemet oppstår bare om morgenen når bilen har stått parkert i 10-12 timer og ute temp under 3-4 eller kaldere. I det siste så er følgende gjort/byttet: Service inspeksjon II. Byttet veivhusventilasjon inkludert alle slanger tilhørende denne. Forsøkte å starte uten MAF, hjalp ikke. Sjekket pakninger i innsugs manifold og letet etter luftlekasjer Bytter bensinfilter. Byttet kam posisjons sensor. Hva i all verden kan være feil? På toppen av innsuger sitter det en temp sensor som ser ut til å måle temperaturen på innsug luften. Har denne noe å si ved kaldstart? Hilsen Bugfighter
×
×
  • Opprett ny...