![](https://bimmers.no/repository/set_resources_1/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
standjo
Medlem-
Innholdsteller
42 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Bardu
standjo's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Kjapt spørsmål! Som tittel sier: Hvor mye girolje skal det være på automatkassen til 520IA E39?
-
Kjørte motorrens med Omega-olje før oljeskiftet, Bruker Castro Edge 5W-30.
-
Etter å ha ventet i noe som virker som evigheter på en ledig plass i hallen på jobb, så har man da endelig fikset problemet. Brukte 3 hele kvelder på jobben (fra 1600 til 2300 ca.) Altså noe sånt som 21 timer. Ett lite referat med mine erfaringer for de som måtte ha interesse av det: - Toppdekselpakningen var gåen. Denne ble dermed skiftet. (Dette visste jo de fleste av dere, men jeg bekrefter det likevel.) - Veivhusventilatoren var tett, og dermed synderen. (Kan sammenlignes med en bøtte størknet leire...) Denne MÅTTE skiftes, ikke fysisk mulig å rense, prøvde for gøy selv om jeg hadde en ny liggende. - Slangene som tilhører ventilatoren er en stor fordel å bytte da de i mitt tilfelle var stappet med hard leireaktig olje. Det er mulig å blåse ut med trykkluft, men det blir ikke rent nok. - Peilepinnerøret vil jeg anbefale å bytte, jeg hadde ikke bestillt nytt, så jeg måtte da stå i 2-3 timer for å få rent dette. Problemet ligger i grenrøret til returslangen. Man får ikke blåst ting ut derfra slik røret er laget. I mitt tilfelle fant jeg på ett partytricks som funka etterhvert. - Ellers er det greit å tørke gjennom alt av åpninger som veivhusventilator er i kontakt med, da de er ofte er fulle av denne elskverdige brune oljemassen som er nevnt tidligere... Rengjøring er som kommentert svært nødvendig. - Som Fliid kommenterte så må undersiden av toppdekselet rengjøres, her er det mye gurba som ligger i alt av hulrom. - Ett viktig moment til de som vil være "hardcore" og bytte ventilator UTEN å ta av innsuget, glem det! Bestill heller pakning til innsuget med en gang, plukk innsuget av og jobben går unna mye raskere og enklere. Selv bestilte jeg ikke denne pakningen, og har nå fått falskluft som straff til tross for tilstrekkelig rengjøring. Uansett hvor mye jeg vred og vendte på denne utfordringen så var det ikke fysisk mulig å få ventilator ut med innsuget på, selv ikke om du skrur av reservoaret til servo og bøyer det unna. For ikke å nevne hvor trangt det er å i det hele tatt nå fram til alle slangekoblingene og festene. Om noen skal gjøre samme jobb på sin E39 fremover så kan jeg godt være behjelpelig svare på diverse spørsmål som måtte dukke opp. Har lært mye på den harde måten de siste dagene. Fra eget synspunkt, (har tidligere jobbet på verksted noen år), så vil jeg si at dette er en liten drittjobb som jeg ikke vil anbefale til noen som ikke har demontert en motor før. Det er mye plukk og pjesk. Men for en som liker å pusle litt, har god tid og har ligget under bilen en vinternatt før (?) så er det en artig opplevelse. Tålmodighet er iallefall stikkordet her. Takker folket for hjelpen, og ekstra respekt til Fliid som ser ut til å ha truffet "spot on" med problemløsning samt tips og tricks. Til slutt: Er det noen som har en tanke om hvorfor jeg har ventiltikking etter denne hendelsen med veivhusventilatoren?
-
Selv har jeg iallefall ordnet meg for å rengjøre det meste i motoren. hehe
-
Fort gjort Er visst kun de delene for denne jobben jah.
-
Kjører og kjører... er nå en tur til jobb en og annen dag. Ellers går det mye på firmabil eller å sitte på hos kollegaer. Er nok derfor bilen får så mye småtjafs hele tiden, det kjøres for lite. Men samtidig er det så kort vei til jobb at daglig småkjøring ville ikke vært bra for bilen det heller. Hvertfall ikke på denne årstiden.
-
Kanskje ikke nødvendig for jobben, men det er snart to år siden siste oljeskift og kondensen har forvandla olja til brun gurba. Så det blir nok ikke feil å slenge inn oljeskift og rens med det samme tror jeg. hehe Bestilte litt i overkant av hva jeg trengte fra koed igår, men nytter sjansen for å få ordnet opp skikkelig nedi der. Så da er det bare å vente på deler... teexeln: Nei, har ikke bytta enda, men tror Fliid hadde svaret på ditt spørsmål der. Takker for alle svar og hjelp gitt hittils.
-
At timeprisen er høy forandrer fortsatt ikke det faktum at arbeidstimene tok mye av kaka, gjør det vel? Men jeg tar den på min kappe siden det manglet ett avsnitt mellom de to setningene jeg skrev, slik at de to samlet kunne misforståes. Og i mitt tilfelle som har ett Toyota verksted som nærmeste og eneste alternativ for å fikse det, så blir nok arbeidstimene drøye... Det vil si, HVIS jeg skulle fått jobben gjort på verksted da.
-
Sjekka nærmere på min E39 idag. Har visst identisk problem. Tett veivhusventilator og olja har kommet ut gjennom toppdekselpakninga og rent ut over eksosmanifolden. Under påfyllingslokk er det en brun kondens\olje grøt, så jeg må nok kjøre motorrens også. Skal fikse alt selv, er oppe i 3000 kr på delekostnader. Ser for meg at arbeidstimene tar mye av kaka på verksted. edit: Manglet ett avsnitt!
-
Er det denne med slanger som jeg trenger? Nummer 1, 2 og 6? Crankcase-Ventilation/oil separator 1. Vent pipe 11 15 1 703 775 2. Pressure regulating valve 11 15 1 703 484 6. Vent hose 11 15 1 740 393 (Kilde: http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... separator/)
-
Du hadde jo rett da. hehe. Dessverre må jeg kanskje si... Så nå trenger jeg: Toppdekselpakning. Ny olje og nytt filter, pluss den derre "motorrens vidunderolja." * Ventil med slanger, (noen som har delenummer eller nøyaktig plassering så jeg kan plukke den ut i sprengskissa?) Noe mer? edit: *Omega 907
-
Da har man funnet feilen... Så fort man fikk lys nedi motorrommet, åpenbarte det seg en stygg lekkasje rundt toppdekselpakningen. Dette hadde lekket ned på eksosmanifold. Når jeg åpner påfyllingslokket så er det en litt brunaktig avleiring under det. Kondens? Ser iallefall ut som den gørra man får når olje blander seg med vann. Peilepinnen sitter dessuten ganske hardt fast. Så vi kan vel trygt si at dette er tett veivhusventilasjon? Da må jeg bytte denne, toppdekselpakningen, pluss kjøre oljerens på motoren og tappe ut, bytte røret til peilepinnen, og ny olje må på. Noe mer?
-
Fantastisk er ordet... tror faktisk jeg har akkurat samme problemet gående på min E39 nå. Tror jeg kommer til å følge nøye med på tråden din videre hvis jeg ikke finner feilen i helga. Ser jo nå at å starte min egen tråd var litt bortkastet men... jaja. edit: Jeg har kun kjent oljelukten i kupeen, ikke funnet noen andre symptomer enda. Men kjente at peilepinnen satt hardere enn normalt når jeg sjekka for en stund siden.
-
Burde det ikke da komme ut påfyllingslokket? Hørte noen på jobb snakket om noe sånt idag, men toppdekselet er tørt og rent.
-
Høres kostbart ut, en velkjent tone med andre ord.