Hei godtfolk!
318is-en min har stått stille en stund (sklei av veien i jula, så måtte bytte litt deler i forstillinga). Når jeg skulle kjøre den inn i garasjen etter et par uker utendørs, var den veldig vrien å starte. Den har tidligere aldri vært trøblete, men plutselig var den vanskelig blitt. Siden den har stått ute i fuktig vær lenge, med halvfull tank, tenkte jeg at det sikkert var kondens, siden når den startet hostet og harket den, akkuratt som den ikke ville tenne. Helte på en flaske kondensfjerner, og voila - den startet og gikk fint. Kjørte en liten testtur for å sjekke at alt så bra ut.
Etter at alt av deler forran ble byttet, skulle jeg kjøre den ut av garasjen igjen. Plutselig var den like ille igjen, og ville ikke gå skikkelig. Den starter, men DME klarer ikke holde den i gang, og den stopper, samt at det smeller skikkelig i potta til tider. Det lukter skikkelig svidd, samt ordentlig dritt - hvit tåke ut av eksosanlegget. Tittet under oljelokket - der er det blitt gul guffe, som kan vitne om kjølevann i olja Antar at det er toppakningen - med mindre noen andre har noen gode forslag?
Tenkte på å kjøre Carsoft- diagnose på den, men har ikke utstyret liggende her. Uansett vil den nok ikke klare detektere slike feil der.
Er det noen som vet hva et slikt bytte på en slik motor koster på verksted? Jeg har ikke spesialverktøyet som trengs for å låse cammer osv, og prisen man må ut med for slikt verktøy er ikke videre liten. Derfor tenkte jeg det kanskje var like greit å sette den på verksted?
Mvh
Kristoffer