Har et seriøst problem og trenger tips/hjelp:
Kort beskrevet: Fyller opp kjølesystemet med forhjulene litt opp for å få radiatoren på høyeste punkt. Begge lufteskruene av. Fyller opp kjølesystemet med temp. satt til max. og pumpene går. Fyller opp til at det ikke kommer luft ut av luftepluggene. Exp. tanken er nå helt full av vann. Skrur igjen luftepluggen nærmest termostat først deretter den på radiatoren. (har radiator med eksp. tank på siden av radiatoren). Setter på radiatorlokket. Kjører bilen varm og tempå er ok. Venter til dagen etter for å evt. etterfylle. Når jeg tar av lokket med kall motor øker vann (ekspanderer) nivået noe. Om jeg sjekker vann nivå eller ikke betyr ikke noe for følgende. Etter noen dager (3-4)så stiger temp. brått og motoren vil koke hvis jeg ikke stopper. Antar at det er en luftblokkering i kjølesystemet. Vanskelig å si om det forsvinner vann da den er varm når jeg åpner lufteskruene og det kommer massevis av damp. Bilen har restvarme system. I Haynes boka står det at BMW service må lufte dette da pumpene må tvangskjøres. Har ikke gjort det.. enda. Det ser ikek ut til at det forsvinner vann ut, det er ikke hvit røyk fra eksosen og det er ikke vann i oljen. Har skiftet et par slanger som var lekk, men det ble ikke noe bedre etter det. Har hatt bilen på BMW verksted for å trykkteste kjølesystemet og de sier det er tett. Mener å høre noe romling fra framsiden av motoren ved tomgang. Akkurat som om det koker og frigjøres luft, men er ikke sikker. Det er tydeligere ved kall motor enn varm motor. Har byttet radiator og termostathus. Har ikke sjekket tilstanden til vannpumpe og termostat. Det virker som om det kommer luft til i kjølesystemet som ikke slipper ut og over noen dager bygger det seg opp til en luftblokkering. Exp tanken er tilnærmet 80-90 % full når det skjer. Det at det ved kall motor stiger i eksp. tanken tyder vel også på at det er luft i systemet. Det bobler ikke i eksp. tank med motoren i gang. Når jeg ruser så synker nivået i tanken noe for å stige igjen når turtallet faller igjen. Motoren går ikke ujevnt eller er vanskelig å starte - hverken varm eller kall. Skal prøve å få tatt kompr. test og trykkfluktasjonstest på kjølesystemet hos BMW verkstedet. Hva kan være feil ???? Topp pakning ? Topp ? Kan det trekkes luft inn via akselen på vannpumpen ? Lyden (tidvis romling - bobling) kan muligens komme fra området rundt vannpumpen - men er ikke sikker - vanskelig å lokalisere ? Dette er et problem. Noen som har opplevd det samme ? Tips / Hint ? Takknemlig for all hjelp ...
paa