Gå til innhold

tos

Medlem
  • Innholdsteller

    2
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Oslo

tos's Achievements

  1. Hei Er interresert i Felgene dine, evt med dekk. Hvilket merke/type er dekkene? Har sendt deg PM Mvh Tor Øyvind
  2. Hei Har en 96 318 Touring som jeg er forsåvidt godt fornøyd med. Allikevel hadde det vel vært greit med litt mer oomph. I utgangspunktet tenker jeg på å bytte ut min gamle (vil tro det er en M43B18) med en M42 eller M44 (318IS motor). Såvidt jeg kan se er en M43B18 en M40, men med registerkjede og tenningsmodul (ikke fordeler). Har surfet litt frem og tilbake for å finne forskjellene mellom disse motorene og hva som er de forskjellige motorenes styrker og svakheter. Vennligst korriger meg om jeg tar feil, og fint om denne tråden konsentrerer seg om 4 sylinder-motorer, selvom BMW lager verdens beste 6-ere M44 er såvidt jeg kan se en 1,9 liter (83,5mm slag / 85mm borring) M44'en har underspyling av sylinderene, for noe bedre kjøling og har mer moderne ECU med OBD? Her stopper såvidt jeg kan se fordelene. M42 er en 1,8 liter (81mm slag / 84 mm borring) Veiva på M42'er en smidd og tåler således mer juling. I tillegg sitter ikke takthjulet på veiva og således kan denne strokes til rundt 2 liter ved å bruke en 88mm veiv fra en M47 (520 diesel). Andre stempler med lavere pin-topp avstand må da selvfølgellig benyttes. Rådene på M42'en er vel også noe sterkere enn de i M44, men M44'ens er vel sterke nok til "vanlig" trimming ettersom men skjelden kommer over 7000rpm på disse motorene? Uten at jeg har funnet ut helt hva forskjellene er virker det som folk mener at M42 toppen er mer "trimmingsvennlig" enn M44'en. I tillegg ser det ut som de fleste tuningfirmaer velger å satse på M42 da OBD'en gjør programmeringen av ECU'en mer kompleks? Vet at Hartge og AC Schitzer tidligere har levert 2.1 litere og at G-Power og Metric Mechanic fremdeles leverer dette. Tror alle disse baserer seg på M42 og potensialet ligger vel mellom 170-200hk. Prisen for en slik? ...vel du får vel en brukt S50B30 til nesten samme prisen 1: Så konklusjonen blir vel da at M42 er et bedre valg enn M44 selvom M44 har noe mer moment orginalt? 2: Sklir en M42 rett inn (ledningsnett, clutch, girkasse) for M43 - ny ECU selvfølgelig? Kommentarer ønskes
×
×
  • Opprett ny...