Gå til innhold

mcfire

Medlem
  • Innholdsteller

    164
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

mcfire's Achievements

  1. Jeg ser det ligger et hengerfeste i bagasjerommet på min bil. Er dette noe som kan monteres enkelt på, eller er det der noe som følger alle E39 biler og som likevel krever omfattende ombygging bak for at det kan brukes? Det hadde vært praktisk med hengerfeste akkurat nå, så om det er en smal sak å klikke på plass eventuelt, så hadde jo det vært strålende
  2. Beklager sent svar, men det ordnet seg til slutt med en ny runde avbalansering.
  3. Den er for øvrig nylig eu godkjent, og det ble byttet stab-stag og fjærer/støtdempere bak. Tidligere er det byttet bremseskiver og klosser bak samt hjullagre, foringer på bærearmer bak, og før dette begge bærearmene bak. Bilen er en E39 1998 modell.
  4. Felgene er originale. Jeg har forresten også nå merket at bilen trekker/drar til ene siden på motorvegen i litt hastighet typisk 110-120 når jeg kjører forbi trailere og lastebiler. Merket ikke dette her før etter dette dekkskifte. Skikkelig ubehagelig når det brått kommer ett rykk i bilen og jeg må korrigere lynraskt eller holde hardt i rattet for å kompensere. I lavere hastigheter merker jeg ingenting og rattet gir ingen vibrasjoner i det hele tatt.
  5. Så jeg bør dra tilbake til dekkman og be de ta av alle lodd, og kjøre en ny avbalansering? Da jeg fikk de balansert på nytt fikk jeg høre at de kun hadde forandret litt posisjon på loddene.
  6. Kjøpte nye dekk her forleden og har hatt problemer med vibrasjoner i 115-120 km/h. Fikk de balansert på nytt og de ble noe bedre men ikke helt bra. Men så kommer jeg hjem og naboen forteller meg at dekkene mine er montert helt feil på felgen. Dette fordi gul prikk skal være rett ovenfor ventilen siden det er det letteste punktet på dekket. Og rød prikk mener jeg var det tyngste punktet. Og han mente forutsetning for korrekt balansering var mye mer optimal om man fulgte disse retningslinjene siden bruken av lodd også da ble minimal. Når jeg kikker på dekkene mine, ser jeg at disse prikkene befinner seg på helt vilkårlige plasser i forhold til felg og ventil, og at ingen dekk er like. Dekken er for øvrig kjøpt og blitt montert hos dekkmann, og jeg trodde da de hadde greie på dekk? Synspunkter? Stemmer dette her og evnt noe jeg kan klage på?
  7. Jeg svarer på denne selv om det er en stund siden. Jeg tok bilen til BMW og valgte å la de kjøre en diagnose på bilen. Det kom frem en horve feil på bilen, mener å huske den trakk falsk luft mht pipingen, og at klunkingen var bakaksel som måtte byttes. Hele moroa for all utbedring kom på 39000,- Bilen ble heller returnert og jeg gikk for en annen bil. Om flere opplever dette problemet anbefaler jeg å sette den på BMW for en diagnose. Jeg hadde først bilen på en rekke andre verksteder, men det var først når jeg satte den på BMW at korrekte problemer ble påpekt.
  8. Ang denne tappen bør det nevnes at den kan være en liten utfordring. Sitter veldig kronglete til og den må bøyes litt ut samtidig som man skyver messinglisten inn fra høyre som du sier. Den enkleste måten jeg kom frem til var å bruke en sveisetråd og lage en liten løkke som man trer rundt tapphodet. Så drar man litt forsiktig i tappen, til den går klar av forhøyningen som hindrer den og hele messinglisten å bevege seg mot høyre. Dørhåndtaket løsner og kan da taes ut. Ved montering settes dørhåndtaket inn og man dytter messinglisten med et skrujern mot venstre helt til tappen går over låseforhøyningen og dermed sitter håndtaket fast igjen og man kan montere resten i motsatt rekkefølge. Det må også nevnes at å gjøre jobben selv helt klart er verdt det. Brukt del koster rundt 300,- mens ny og lakkert ca 2500,- + (!!) 2500-3000 for jobben. 5000-6000 lapper totalt var det jeg fikk prisoverslag på fra Mekonomen. Litt banning og sverting må en regne med, men det går ganske greit når man får god oversikt over hva som skal gjøres.
  9. Fått tak i håndtaket og montert det.
  10. Håndtaket knakk rett av i kulda. Fargen på bilen er aspen silver. Noen som har et slikt å selge meg?
  11. Noen som vet om brukte må kodes?
  12. Jo jeg vet nye må kodes. Men må brukte kodes også?
  13. Får sjekke alle sensorene først. Men vet du om det fungerer å sette inn en brukt abs styreenhet uten å kode? Og vet du hva koding hos BMW koster evnt? Regner med den må kodes der isåfall. Vet at nye må kodes, men kanskje ikke med brukte? Ang feilkode 67 fant jeg dette... " 67 Crank Position Sensor or Knock Sensor 4 (DME 3.3)" Veivsensor?
  14. Da har jeg tatt diagnose og fått følgende feil, 21 - Styremodul 6 - Abs føler høyre side fremme 67 - Kortvarig elektrisk avladning Så det ser ut til at jeg må skifte hjernen/abs styreenheten. Jeg ser koed selger brukte rimlige (fra e34 og e38) som passer til min bil. Men er det da slik at disse må kodes om til min bil? Må dette da gjøres på BMW? Eventuelt hva koster en slik koding? Jeg vet jeg kan sende modulen til USA hvor de reparerer den, men med postgang og kostnadene kommer man nesten på en 3000 kr ++. Brukt enhet koster 1300,- hos koed + da eventuelt koding. Og jeg slipper å være uten vitale instrumenter, slik jeg må om den skal sendes bort flere uker til USA. Feilkode 67 vet jeg ikke hva er.
  15. Når det gjelder denne abs ringen på hjullager... byttes den ut når nytt hjullager settes inn? Diagnosen jeg har tatt var hos mekonomen, ikke originalt BMW verksted. Kanskje en ide og sette den inn til BMW ja, om de kan finne flere feil ved diagnose. Når det gjelder veivsensor, mener jeg hørte engang at om det var den, så ville bilen hatt problemet langt oftere...eller nærmest ikke kunne vært kjørbar? Hva med kamsensor? Jeg tenkte jeg i første omgang skulle bytte bensinfilteret. Det er jo ikke så kostbart og en jobb jeg kan gjøre uten løftebukk. Er vel bare noe deksel som må fjernes og så er det tut og kjør med noen klemmer før filteret er av... Antispinn slår ikke inn når den lugger.
×
×
  • Opprett ny...