Gå til innhold

tinnsoldaten

Medlem
  • Innholdsteller

    227
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Bergen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

tinnsoldaten's Achievements

  1. Enda en ting , de gangene jeg har vært på måling så står de bak bilen med måler i hånden , det kan jo umulig bli bra for måling. Har testet i vilden sky og vinkler og hindringer i området påvirker i stor grad verdien som blir under måling. - Står bilen sånn at den har snuten i været under måling, så blir verdien høyere , sikkert pga refleksjon i fra bakken. -Det står spesifikt i prosedyren dette ang fortauskant og lign , så hvis en kontrollør står bak bilen med måler under måling så vil en ganske så sikkert få en feil verdi på målingen. Det er nok grunnen til at den skal stå på stativ under målingen. Skal inn igjen å måle på nytt , satser på de får en riktig måling denne gangen.
  2. Og ang kostnad for støymåling , fant dette : Dersom overprøving av kontrollarbeid fører til så store endringer på kontrollseddelen at det har innvirkning på spørsmålet om godkjenning, må det kontrollorganet som overprøves, refundere kjøretøyeier det som er betalt for kontrollen. Fra : http://www.vegvesen.no/_attachment/67921/binary/30657
  3. Denne er jo nyttig for mange vil jeg tro 8.1.1 Støyen måles etter standstøymålemetoden. Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje. Måleområde: Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som egnet hvis det innefor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m. Mikrofonplassering: • Mikrofonen plasseres på egnet stativ. • Ved horisontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranet) 0,5 m ±10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest mikrofonen), parallelt med underlaget og 45°± 10° til siden for eksosutstrømingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning. • Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen som er nærmest utløpet. Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er like langt fra, måles det som ligger høyest Støymålingen utføres slik: • Støymåleren kalibreres. • Still inn støymåleren på veiekurve “A” og tidsfaktor “fast response”. • Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtavstand på mindre enn 0,3 m, utføres én måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder. • Kontroller at motoren er driftsvarm. • Girspak/girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på ¾ av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall (eks. 94,4 = 94 dB(A), 94,5 = 95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat. • Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må utføres. Kjøretøyets evt. egen turteller skal ikke benyttes for å finne riktig turtall under målingen.
  4. Dette er nok et evig problem med biltilsynet...... Samma elendighet her , originalt anlegg minus bakpotter som er fra Remus med TUV , var for høyt mente pipen på BT , jeg så at målingen ble tatt med 4500rpm , men standstøy sier 4350. Ved dette turtall skal db være (88db(A)) Jeg bygde om anlegget så det ble mer stille (ikke Remus pottene , de er original stand) Tok måling hjemme med en desibel måler og fikk 89,7dB som høyeste verdi av 3 målinger , laveste var 89,1. Turtall ble lest av ved bruk av diagnoseverktøy og motor ruset til 4350 og max verdi på desibel måler avlest. Jeg var overbevist om at vegvesen luringene ville bli fornøyd nå og gikk for å få den lest av igjen. Jeg har nå med en kar som prøver å være grei og ett rasshøl som ikke virker som bryr seg et sekund. Han som skal hjelpe ruser til rett under 4000 sier han , men like fullt så påstår rasstuten at han leser av 95dB. Og EU må taes på nytt , siden den gamle jeg tok gikk for lenge før etterkontroll. Men hva kan verksted gjøre hvis Feilvesenet påstår for høy dB? Er det BARE lab måling som nytter for å få de til å holde kjeft ? Og jeg MÅ ta den kostnaden ? Skulle tro det holdt å gjøre målingen selv med godkjent utstyr og følge prosedyren for standstøy måling.
  5. Ja , skjønte det når du sa det
  6. Seriøst , men det tar tid... og nå ser bilen ut som en sliten H.... Planlegger lakkering nå og nye fangere foran og bak pluss sideskjørt. Dette er ikke den hvite som går i dalen , nå er den frankenstein i grått og karbon.
  7. Jaja , då var det kommet på Ohlins sett på , ganske imponerende dempere. Og den ble lav nok også , mange sier det er konservativt lavt , men min er levert med sportsunderstell og lavere fra før, den subber i front på bratte veiparti. Bare litt mer dill dall på biltilsynet så er det skilter på igjen
  8. Kjøligere ladeluft , forhindre tenningsbank primært for min del , men det hjelper vesentlig til med å kunne kjøre mer aggressiv mapping på bil , øke kompresjon.
  9. Ja , orker ikke alt det maset fra BT , booket time for å få vist den "tilbakeført" så får eg pelle meg inn til de på BT å prøve igjen... Det morsomme er jo at BMW begynner med vanninnsprøytning på nye biler nå, enkelte modeller.
  10. Hei Jauda , på vei til å få ut igjen skiltene , men står ovenfor et valg , skal jeg koble fra vanninnsprøytnings settet eller prøve å få det ført inn i vognkort ? Settet er et Aquamist HFS-4 Og hvor mye må fjernes/gjøres for at et verksted skal gi attest på at den er tilbakeført til original stand. Bilen er en 2007 E92 335i
  11. Har et sett med råe coilovere fra Jic Cross , må dessverre bytte dissa da jeg har vært innom på kontroll på biltilsynet og jeg ikke har papir på disse , jeg kjenner ikke reglene 100% og gidder ikke krangle med de på biltilsynet, så jeg har kjøpt meg et Ohlins sett med TUV papirer. Settet blir demontert denne uken. Mener reglene er at det skal være TUV på fjærene , disse fåes til en rimelig pris fra Eibach og lignende , med TUV. Ta kontakt er det noen spørsmål , kostet rundt 20 000,- nytt
  12. Er to 335i-er her i Fyllingen , den hvite holder til her , carbon på taket , vinyl tipper eg. Min ser litt trist ut for tiden , trenger sårt en lakkjobb.... Og min er grå , spacegrey. Dobble stusser på hver potte.
  13. Har bibelen på denne bilen , så har alt av momenter og den slags , men har ikke garasje enda... Må først skvise den gjennom hos biltilsynet nå. Som mener vanninsprøytning er ulovlig trimming av motor... Noen som vil kjøpe mitt jic cross coilover sett ? Får det billig siden eg må ha TUV på mine for å få skiltene på igjen.
  14. Var på kontroll på biltilsynet idag , med bilen i "orginal" stand , dvs eksos med alle katter på plass og kun remus eksospotter med TUV papirer. Bilen er med stock map og helt road legal utifra min målestokk. Dette mente fantastene : 5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng - 5.3 Hjuloppheng - 5.3.1 Fjærer og stabilisator - Feilaktig reparasjon eller modifisering: Forevist for godkjenning av senkesett med mer. Fremlagt dokumentasjon stemmer ikke med senkesett som er montert på bilen. Det må fremlegges riktig dokumentasjon til senkesett som er montert, for så å fremstille bilen for ny kontroll. 6. Understell og understellsutstyr - 6.1 Understell eller ramme og utstyr - 6.1.9 Motoreffekt - Ulovlig modifisering av motoren: Det er mistanke om at det er gjort endringer for å øke motoreffekt. Jeg har oversendt saken for uttalelse til spesialistgruppen for ombygging, sveisnummer: 2015xxxxxxx. 6. Understell og understellsutstyr - 6.2 Førerhus og karosseri/påbygg - 6.2.9 Annet innvendig og utvendig tilbehør og utstyr - Annet tilbehør eller utstyr er ikke i samsvar med kravene: I forbindelse med kontroll av bilen, ble standstøy målt til 95 dbA ved trafikkstasjonen. Standstøy skal i hht. vognkort være 88 dbA. Greit nok , eg hadde feile papirer til fjærene , men på kontrollen sa de at eg måtte ha TUV på demperene også. Selger settet og kjøper meg et Ohlins sett. Det er samme oppsett og TUV på alt. Men det andre pisset de kom med fikk det til å koke. De påsto at vanninnsprøyting var ulovlig effektøkning , noe jeg tviler sterkt på med vanninnsprøyting alene. De kicket pa at det sto alcohol injection på tanken baki bagasjerommet, prøvde å forklare at det til mitt behov bare ble brukt vann , men ja systemet kan brukes til å bruke vann/methanol også. Men nå er vi jo inne på NRK lisens filosofi... Og er støyen målt , 95 db over 88 som er i vognkortet noe gjøre med ? Bilen er ikke høylytt med dobble katter på hvert eksosutløp. Så det var min dag....
  15. Hallaien Jo , snekret sammen bilen nå nettopp etter å ha stått i deler 1 år pga familiærere komplikasjoner . Motoren fikk ihvertfall full service. Toppen og turboene står i boden enda , siden eg skal bytte kassen til gen 2 utgave og flashe med Alpina software. Så skal til Polen hente en blokk og kasse , så planen er å bygge i jig å setter rett i bilen når alt er klart . Men har hatt meg en liten test tur , en smule kjappere en før. Hadde en rens på innsuget på toppen og , mye gjevnere tomgang nå , mye graps inni der Nå skal bilen på lakkering , rette opp i litt dårlig arbeid osv , må ha den 100% strøken. Men siden du "bare" skal bytte turboer , så kan eg si det er fullt mulig enten på bukker eller lift . Løsne ned stabstaget foran , fjern kjøleslanger og snorkel inn til turbo . Sett slepekroken i blokken der med filter huset og bruk jekkestropp til å feste i skjermen på førersiden , til å holde motoren i posisjon når du løsner motorfester og dette under for bedre tilgang. Sjekk på e90post forumet og , er noen gode guider til bytte der.
×
×
  • Opprett ny...