Gå til innhold

anerbu

Medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

anerbu's Achievements

  1. Må fjerne check-panelet (det i taket) på E30'n min nå for å komme til slik at jeg får byttet takluke-gir. Har prøvd litt men vil ikke ødelegge noe, så er det noen som vet hvordan denne sitter fast og hvordan jeg skal få den av? Virker som den er skrudd fast. Takk for svar
  2. Heisann, Har et Apex senkesett (altså både fjærer og dempere) på E30'n min nå, som senker 40/40mm. Men jeg vil ha bilen lavere, tenker at 60/60mm blir perfekt. Men spørsmålet mitt da er om jeg bør kjøpe komplett 60/60mm sett med både fjærer og dempere, eller om det bare holder å bare kjøpe fjærer? Vet at man med de originale demperene ikke bør senke mer enn maks 40mm fjærer (helst ikke mer enn 20mm har jeg blitt fortalt), men hvordan er det med dempere fra et 40mm senkesett? Kan jeg trygt hive på 60mm fjærer? Vil bilen bli høyere med 40mm dempere og 60mm fjærer, enn hvis jeg hadde hatt 60mm dempere også? Og hvordan blir stivheten, blir bilen stivere?
  3. Heisann Kommer snart til å kjøpe meg en todørs E30, men er litt usikker på baksetene. Er det plass til en person på 180cm+ bak der, eller er taket for lavt (evnt hva er "makshøyden" på en person som kan sitte der)? Og hvordan er beinplassen? Jeg vet jo at det er ganske liten plass baki der, men det jeg lurer på er om det er mulig å bruke de i det hele tatt. Jeg har ikke tenkt til å drive noe Taxi akkurat, men bakseter er jo greit å ha de få gangene jeg trenger plass til flere personer. Jeg har bestemt meg for at jeg skal ha E30 uavhengig av hvor brukbare baksetene er, og om det er alt for trangt baki der så kommer jeg heller til å rive ut baksetene og hive inn bur og bøttestoler. Er jo selvfølgelig det som er grommest, men da må jeg ha enda en bil med bakseter, noe jeg er usikker på om jeg har penger til. Noen som har/kan ta bilder av baksetene og beinplassen i en todørs E30 med forsetene i den stillingen dere bruker til vanlig? Kunne vært greit å se hvor mye plass det er der. En person på 170-190 cm baki der kunne også vært greit å se bilder av, hvis det er mulig.
  4. Ja, det er dette som er min teori også, men det er fortsatt hundrevis av poster på forumet hvor folk sier at E30 325i er så mye tungere i fronten enn 318is. Og dette uten at 325i-eierne motsier det. Mange som foretrekker 318is fremfor 325i på bane også, og mener den vil være mye bedre i svingene på grunn av at den har mye bedre vektfordeling (altså at 325 er tungere i fronten).Er så mye forvirring rundt det her, så hadde vært greit å få oppklart det en gang for alle.
  5. Takk for tipset, men jeg mangler bilen! Driver å gjøre litt research før jeg kjøper meg E30. Er usikker på om jeg skal gå for 318is eller 325i motor (planer om å trimme begge). Har søkt og sett igjennom mange tråder idag, og har sett at flere nevner at 325i har elendig vektfordeling i forhold til 318is. Blant annet her står det derimot at 318is har 54/46 vektfordeling, mens 325i todørs har 53/47. Begynner å bli ganske forvirra, må jeg si. Er 54/46 helt feil på 318is?I følge denne tråden veier M20 139,9kg, mens m42 veier 122,2kg (komplett altså, med svinghjul, manifold og alt utenom drivverk slik jeg forstår det). Dette er ca 18kg forskjell, noe som ikke er særlig mye. Jeg skjønner derfor ikke at 325 kan være så mye tyngre i fronten enn 318is. Anyone? Fant i tillegg ut at E30-panseret veier 20kg, og at det finnes glasfiberpanser som veier 5,5kg, altså 15kg lettere enn orginalt. Med M20 og et slikt panser burde da vektfordelinga bli så å si lik som 318is? Eller er det noe annet jeg ikke tenker på som gjør at vektfordelinga er helt forskjellig?
  6. Hmm.. har søkt litt på utenlandske sider, og ser flere steder at E30 325i todørs er oppgitt til 53/47. Noen som vet om dette er med bensin, sjåfør osv eller om det bare er tørrvekta på bilen de har regna det ut ifra? ser også at alle firer-versjonene er oppgitt til den vektfordelinga, inkludert m3 (ihvertfall det jeg fant ut). kan dette virkelig stemme?
  7. Noen som vet hvordan vektfordelingen er på E30 325i facelift? Her er jeg altså interessert i tall, for jeg vet at den har mer vekt på forakselen enn bakakselen. Dette varierer jo fra bil til bil siden man har forskjellig ekstrautstyr, men det er ihvertfall todørs facelift 325i jeg er interessert å vite vektfordelinga til.
  8. Takk for svar folkens! Dette blir mitt første prosjekt og jeg har igrunn veldig lite erfaring med skruing bortsett fra de gangene jeg har skrudd litt på den gamle bilen til mor sammen med far. Det høres vel igrunn endel enklere ut å kjøpe en bil med sekser orginalt, ja. Greia er at jeg har nesten to år på meg til å bli ferdig med bilen, så det er meninga at jeg skal ha litt å gjøre liksom. Så hvis det ikke er så alt for avansert å skifte til M20 motor fra en med M10 orginalt, så tror jeg egentlig at jeg kommer til å gjøre det. De fleste som har sekser orginalt i min prisklasse ser jo ganske så rævkjørt og overprisa ut (jeg hadde ikke planer om å betale noe særlig mer enn 20k for selve bilen, og så har jeg rundt 30k til å bruke på bilen etter det, men det blir mer etterhvert), og i tillegg ligger jo 325i (og de som evnt. har byttet til M20B25) ganske høyt i pris. Faren min har egentlig ganske bra peiling på skruing, selv om han ikke er bilmekaniker. Så motorbytte burde vel ikke være umulig, ihvertfall ikke så lenge jeg kan spørre her på forumet. Han er elektriker også, så elnettet burde ikke være noe særlig problem hvis vi skaffer et koblingsskjema, eller hva? Har fundert litt på M50(B25) og M30(B34) også, hvordan er det å få disse ned i en E30 med M10 orginalt? Og er det egentlig verdt det i forhold til en M20B25? Må vel bytte girkasse her også, regner jeg med.
  9. Hei Jeg kommer snart til å skaffe meg et E30 prosjekt (om det blir facelift eller pre-facelift er derimot ikke bestemt enda). 316 og 318 ligger jo endel lavere i pris enn 320, 323 og 325, så jeg hadde tenkt til å skaffe en med firer, og så bytte til seksermotor. Men hvordan er det å bytte motor, da? Må jeg fjerne de gamle festene og sveise på nye, og er det noe annet som må tilpasses osv? Og hva med girkasse? Kan jeg bruke girkasse fra 316 og 318 med de 6-sylindra motorene? Hvis ikke, hvordan er det å bytte girkasse osv? Ble noen spørsmål det, men forventer ikke at en person skal svare på alle. Så hvis du kan svare meg på noe, så hadde jeg blitt glad! Takk på forhånd!
  10. Jeg har ingen erfaring og kunnskaper om sveising, så hadde vel igrunn ikke planer om å gjennomføre dette selv, nei. Tenkte på å bytte ut hele takluka mot en stålplate jeg også. Hengerfestet finner jeg nok ut av når jeg eventuelt får en bil med det ja. Hvis ikke skal jeg spørre her. Å overlate jobben til en fagmann høres vel ut som det beste for meg også, men vet du ca. hvor mye det vil koste (eller vet noen andre det?)? Tenker da på å bytte takluka med en stålplate, sveise rundt hele, sveise en tværrer mellom B-stolpene, pusse ned, sparkle osv slik at det bare er å legge på grunning og lakkere (overlater like godt arbeidet med pussing og sparkling også, for best mulig resultat. Kommer til å lakkere hele bilen når all retting av bulker osv er ferdig). Som sagt, kommer nok til å overlate arbeidet til en fagmann, ja. Det er nok best. Jeg prioriterer funksjon foran utseende, og takluke i en banebil som skal ha bur osv. er jo bare unødvenig vekt.Takker for svar folkens. Fikk svar på mye på kort tid her, ja! Det eneste jeg egentlig lurer på nå er vel ca. hvor mye en fagmann tar for et slikt arbeid. Noen som vet? Vil gjerne høre fra dere som har fått oppgitt ca. pris på slikt arbeid av en fagmann, evnt. dere som er sveisere selv og dere som har overlatt dette til fagmenn før.
  11. Hei Er for tiden på jakt etter et E30 facelift prosjekt (som for øvrig blir mitt første prosjekt), men ser at de fleste modellene har takluke og regner med at jeg kommer til å ende opp med det. Greia er da at jeg ikke vil ha takluke, da jeg sannsynligvis kommer til å ha bur etterhvert og bruke den som banebil. Hvordan er det da å sveise igjen takluka? Er det veldig vanskelig å få et godt resultat (dvs. at det ikke synes at det har blitt sveisa der og at den egentlig har takluke)? Ser at Fredric Aasbø har sveisa igjen takluka på sin e30 driftebil, men det ser jo ut som det er gjort av en 6 åring, dvs, IKKE bra (men regner ikke med det var meninga å få det strøkent heller). Noen som har gjort dette før som kan fortelle meg litt om dette, kanskje? Og et annet spørsmål. Hvis jeg finner en E30 med hengerfeste, hvordan er det å få fjernet det? Uten at jeg egentlig vet helt hvordan det er festet osv, så tenker jeg på å fjerne det slik at det blir helt slik som modellene som ikke ble levert med hengerfeste. Takk for alle svar!
×
×
  • Opprett ny...