Takk for all hjelp.
Fikk støtfangeren av og ny M-fanger er montert.
Korrekt fremgangsmåte for å fjerne original støtfanger bak på en E39 99mod sedan, er som følgende:
1.
Fjern plastlister integrert i støtfangeren. Gjøres enklest med en stål-sparkelspade (tynt bredt blad). Stikk bladet inn i sprekken og bend listen ut (oppe og nede).
2:
Ta deg en røyk og sonder terrenget
3:
Fjern 3 plastplugger i innerskjermene bak. (3 på hver side)
Den øverste pluggen sitter høyt oppe og er litt verre å komme til, men med litt godt håndelag så går det fint.
Plastpluggene har en senterplugg som må dras ut først, før en får ut den største delen. Verktøy: 1 lite skrujern, 1 stk sløvt hoggejern og en tang til å trekke ut pluggen med. Vær oppmerksom på at senterpluggene sitter litt godt. Det er vanskelig å få de ut, uten at de blir litt deformert. Foreslår å ha noen nye i bakhånd i tillfelle... (jeg slapp)
4:
Løs de 2 boltene som sitter inni hullene i støtfangeren (der hvor plastlistene var integrert) Dette er 2 bolter som går ned gjennom "trailerkoblingen", som er hovedopphenget til støtfangeren. Boltene trenger ikke fjernes, men skrus opp til de er løse. Verktøy: 16 mm fastnøkkel eller en liten skiftenøkkel.
5: Åpne bagasjerommet. Fjern plastpluggene som sitter i bunn på hver side, i sidedekslene (dekselet som skjuler batteriet, og tilsvarende deksel på motsatt side av bilen) Det er 3 plastplugger i hver. Ta ut sidedekslene.
Også disse pluggene kan være vanskelig å få ut, uten å deformere de. Ha gjerne noen nye i bakhånd.
Fjern pluggene og dekselet som sitter bakerst i bagaserommet. Dette er et sort langt deksel (som bl.a. er rundt låsemekanismen)
Du skal nå få tilgang til 3 muttere (på hver side) som holder "trailerkoblingen" på plass i karrosseriet. Løs muttrene Verktøy: fastnøkkel er ok. (husker ikke, men tror de er 13 mm(?)
6:
På tide med en ny røyk, skjermen er så godt som av..
7:
Gå tilbake til innerskjermene. Brett den sorte innerskjermen innover slik at den ikke hindrer bakskjermen i å bli dratt bakover. (begge sider) Lirk nå støtfanger rett bak. Vær evt 2 personer dersom en ikke får det til.
Den har 2 glidefester på innsiden på hver side, så fangeren må dras rett bak.
Støtfangeren skal nå være løs, etter litt lirking og luring...
Bruk papp/tøy, bobleplast eller tilsvarende for å legge under støtfangeren når du har den på bakken.
8:
Dersom skifte/montering av M-fanger: (min er kjøpt uoriginal på GS bildeler)
Innmaten/bjelken i originalstøtfangeren (av aluminium tror jeg), må tas av. (det er den delen "trailerkoblingene sitter fast i). bjelken sitter fast med flere plastplugger tilsvarende de som var i innerskjermene. Det er også et mindre deksel (inni fangeren nederst på på førersiden) som sitter fast med 3 plastplugger, som må fjernes. I tillegg så må "isoporstøtten" helt overst inni støtfangeren, flyttes over i ny fanger.
Bjelke og deksel flyttes også over på M-fanger.
Rengjør glideklipsene på bilen (2 store og to små)
Når bjelken(e) er montert over i ny fanger så kan støtfangeren monteres på bilen igjen. Men vær oppmerksom på at en bør tillpasse diffusor på støtfangeren allerede nå. Snu støtfangeren og legg den på noe mykt. Dersom du har kjøpt "carbon" diffusor på GS bildeler så trenger denne litt tilpassing. (i mitt tilfelle) Jeg måtte slipe for å få den på plass. Den må også bores opp til klips og skruer. Det er enklere å gjøre dette når støtfangeren ikke sitter på bilen.
Etter tilpassing monteres fanger på bilen.
Vær oppmerksom på å få sidefestene på plass (glidefester) En bør være en person på hver side ved montering.
"slide" fangeren fremover.
Støtfangeren sitter nå på bilen.
Husk å skru fast de 2 boltene som sitter inni støtfangeren. Husk også å løfte støtfangeren skikkelig før en skrur fast de tre muttrene i bagasjerommet. Dette for å unngå glip mellom støtfanger og karosseri.
Monter alle klips i innerskjerm.
Lykke til....