Hei. Har en e39 - 520ia - 1997 modell som har hatt litt problemer i det siste.
Vet ikke helt hva som er sammenheng men skriver ned alt som har skjedd med bilen i det siste.
Startet 23.12 - Hentet bilen fra verksted der de hadde utført Oljeservice, byttet bremseslanger styrestag og eu-kontroll. Når jeg hentet bilen var den litt hard å starte, ikke veldig men krevde litt gass før den startet. Dette var unormalt siden jeg har byttet tenningting i nøkkelen for to mnd siden og siden det har den startet bare jeg vrir om nøkkelen.
Så stod bilen i den harde kulden ned mot 20 blå på andre juledag, dagen etter var det ikke mulig å få start på bilen. Etter startgass fra naf, startkabler og uttalige forsøk startet den til slutt. Kjørte da en lang tur på 2-3timer for å få bilen ordentlig varm, helte i kondensfjernerner på tanken og fylte opp fult. Parkerte i garasjen og bilen lot seg starte dagen etter, det virker som alt er i orden så vet ikke hva som gjør at den er så treg. Hører startern, bensinpumpa, og alt høres bra ut. Legger til at etter den lange kjøreturen hadde kjølevæskenivået sunket betraktelig. Jeg fylte da opp på statoil, men viste seg at man skal vist lufte eller noe, etter at man fyller kjølevæske, så bilen begynte å gå over normaltemperaturen, og stoppet derfor og fikk luftet og fylt på ny (rød) kjølevæske.
Pratet med noen (halkyndige) bilmennesker men de mente kanskje toppen var gått? Noen som har en ide om hvorfor den er så hard å starte? Hovedsservice på bilen ble tatt for 8000 kilometer siden. Eller hvorfor det forsvinner kjølevæske. ?
All hjelp mottas med stor takk!.
Godt nytt år alle sammen!