Gå til innhold

c_h_k

Medlem
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

c_h_k's Achievements

  1. c_h_k

    Turbo 320D

    Har skiftet luftfilter regelmessig, tenker å gjøre det nå også. Det veivhus ventilasjons filteret ble skiftet på forrige service 10000km siden. Bør jeg skifte dette igjen?. Etter en rense runde la merke til at det var skitt,tykk oljeaktig guffe i en slags kanal under luftfilteret. Måket ut mye guffe, mener at fra denne gikk det en liten slange inn til turbo. Har den noe med veivhus vent å gjøre? Har muligens en som kan oppgradere prog, ikke sikker på hvordan dette funker. Viss ikke tar jeg den til BMW der de tar en tusen lapp for jobben. http://www.turbo.no/
  2. c_h_k

    Turbo 320D

    Blir nå etter 240000km nødt til å skifte turbo. Har dabbet av med motorkraft og mer sort røyk siste året. Tar ikke sjansen på et motorhavari. Lest endel om turboproblemer på E46, svakhet med konstruksjon eller noe. Skal få et veksted til å sette den inn, kjøpt ny på tuboservice(5000 billigere enn bmw). Ifg dem var dette nyeste versjon, trenger vissnok omprogramering etter skifte. Ellers tenkte jeg å få rengjort innsugsside/egr osv. Noen som har erfaring med dette?, andre ting som bør gjøres ved turboskifte?
  3. Hei, jeg følger opp bud som er gitt tidligere. Om du ikke har solgt da, byr 9000,-
  4. Fikk bilen tilbake fra verksted. De kunne ikke finne noe unormalt på diagnose men de fant en termostat som var defekt. Om denne har noe innvirkning på kaldstarten vil vise seg når det blir kandere i været. Kostet meg 3900,-
  5. metalheart er kanskje inne på noe. Kan ikke i farten finne noe annet enn en termostat i bunn av ekspansjonstank. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 Får høre med bmw.
  6. Den er grei I dag tidlig startet jeg bilen i -5 og det gikk uten problemer. Har googlet litt på dette og finner flere som har samme problem med kaldstart, kan virke som fenomenet som slår inn på en bestemt lav temp. Fant noe om en som mente at det kunne være et rele til en dieselpumpe(ikke hoved pumpe, om jeg husker riktig)?. Kan jo tenkes at et rele blir følsomt ved en gitt temp, samme måte som støv og skitt kan påvirke kontaktflatene på et rele(kjent fra releer til GM5 modul). Det med returslange har jeg også vært borti. Dette må sjekkes. Skal med bilen til diagnosesjekk på torsdag. Har mest sansynlig en feil på et preheater element på vannet, gjør at jeg ikke klarer å opprettholde temp på 74 C men motor blir ikke varmere enn 50-60C i kaldt vær. Regner uansett med at denne ikke har noe med kaldstart å gjøre. Noen tips til alle med disse motorene som begynner å få noen km. - Sjekk/Rens ERG ventil/slanger. Samt vakum - Innsug på turbo, slange fra bunn av filter til innsug(min var gjenntettet med sort gørr). Ikke noe særlig å få dette inn i turboen. - Få skiftet breatherfilter til ny type. - Rens MAF, min bil ble som ny. ingen røyk ved aks og bedre drag. - Nullstill adaptionvalue, etter filterskift/service. Jeg gjør det etter hver tankfylling.
  7. Takker for svar. Får sjekke dette med styring av glødeplugger samtidig bytte glødeplugger. Uansett, rart at jeg ikke får feilmelding når jeg bruker diagnoseverktøy.
  8. Er klar over turboproblemene på disse, skal helst kjøre motoren på tomgang ca 30-60sek etter en lang og hadt tur. Etter 2003 ble turboene forbedret. Har byttet og gjort rent det meste som vedrører turbo, ERG ventil osv. byttet og oppgradert innsugsmanifoil, denne har også en svakhet(flaps som kan knekke og havne i motorn) Mye røyk er kun første sekundene til alle sylindre er tent. Når mildt vær og normal temp på motor går den som den skal, ingen tegn på at dieselpumpe skal være slitt eller gåen.
  9. Ganske mye småkjøring ja, bytter derfor olje/filter mellom hver service ca 15000. bruker castrol edge 0w 40 altså bra ved lave temp.
  10. Batteriet er det første jeg sjekket. Det at kvaliteten på dielsel har noe å si for kaldstart på en"moderne" motor tviler jeg på. Da skal det være dårlig diesel, noe som jeg ikke har. Har kjørt merce i mange år, bla. en gammel Gelenderwagen fra 80tallet selv denne startet i 20minus uten problem. Bmwen vil ikke starte normalt rundt -7, så snart det er mildere starter den tvert uten å puttre eller røyklegge hele nabolaget. Rett å slett pinlig for en bil som er fra 2002.
  11. Får ikke noe feil på glødeplugger. tenkte å skifte alle uansett. Har bare lest at det er andre som har samme problem også etter skifte av glødeplugger. Begynner å lure på om motoren har dårlig kompressjon. Gått 235000, fulgt alle service.
  12. Diesel motor.
  13. Problemer med å starte når bilen har stått over natten og tempen er under -7. Noen som har vært borti dette?. Finner ingen feilcoder med carsoft. Jævla dritt motor!
  14. http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... 32826.html
  15. For å resette DME 1. tenning på ac 2.trykke gasspedal i bunn 30sek 3.tenning av Med carsoft kan også automatkasse EGS adaption resettes.
×
×
  • Opprett ny...