-
Innholdsteller
23 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Contact Methods
-
MSN
viddiz@hotmail.com
Profile Information
-
Interesser:
Solør og Kolbotn
Trinitonn's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Verkstedet sier at de må ned med bakakslingen og bensintanken for å komme til bremserøra bak. Har googla en del og de fleste sier at det holder å løsne bensintanken og senke den litt, men ligger ikke den over bakakslingen (dermed umulig å "senke litt" uten å måtte senke akslingen også?). Blir bilen EU-godkjent dersom jeg ber de legge de nye bremserørene i en ny bane? Det er uaktuelt å betale 5-8k for å reparere bremserørene bak. Bilen er 98' og den har gjort sitt for meg.. akkurat punga ut en haug av penger for å fikse andre ting på den..akkurat kjøpt en ny felgpakke også. Begynner å bli rimelig lei av "småting"... Så jeg skal fikse dette, selge den billig/så fort som mulig og kjøpe ny BMW 5-serie stv <3
-
Yes, da har jeg fått bytta veivføleren. Det var søren ikke lett å komme til langt nede baki motorrommet der! Dessverre hjalp deg ikke en døyt Bilen virka fin når jeg starta opp, men når jeg kjørte meg en tur og motoren ble varm var den like ille. Mistet helt motorkraften og den går knapt på tomgang. Jeg reiste ned på Vianor hvor en kompis jobber, så vi tok et par diagnosetester. Jeg får feilmelding P1250 (Fuel Pressure Regulator Conrol Unit) samt P0300 (Vilkårlig feiltenning) og P0301,302, 303 osv.. (som er feiltenning på de enkelte sylinderne). Fikk også en feil (som forøvrig forsvant), på tennspoler. Det er vel coilene, og disse har jeg allerede bytta og de er i orden. Regner med feilen på tennspoleren var følgefeil. Vi kjørte også test av Fuel Pressure Regulator Conrol Unit, og vi hørte den fyra opp og virket normal utifra hva som skjedde (during og utblåsing av overtrykk). Så nå går bilen knapt forover, durer og rister som et øsekar, knapt noe motorkraft og konstant vilkårlig feiltenning. Som nevnt har gjort følgende. - Ny org. veivsensor - Bytta alle 6 coiler (kjøpte noen brukte) - Kamakselføler org. ny (er det 2 stk av disse? Usikker på hvilke av de to verkstedet bytta) - 2 ny org. BOSCH pre-cat 02 sensorer - Sjekket etter luftlekasjer med startgass - Ikke sjekket vakumlekkasjer (vet ikke helt hvor og hva jeg skal se etter) Kan det være for lite bensintrykk som forårasker feiltenning? Hva med tenningsrelé? Alle tips mottas med takk!
-
Fant den! http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=10&hl=32 Nr 08 på diagrammet over.
-
Takk for svar! Da går jeg for bare sensoren først. Så gir jeg tilbakemelding på hvordan det gikk. Er det noen som kan hjelpe til med å finne delen? Er usikker på hvilken del sensoren er... http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... 7636&hg=11
-
Hei, takk for svar Veivsensor .. der er navnet jeg har lett etter! Crank Case Ventilation = Veivhusventilasjon.. takk! Det er den jeg også holder en knapp på.. har lest mye om den i dag og at selve ventilen kan bli porøs og dårlig. At man kan kjenne det bare ved å klemme på den. Så den i motorrommet i stad, men hadde ikke riktig verktøy til å komme til. Også skal jeg bruke bilen i morra tidlig så jeg tok ikke sjansen på å demontere for mye i kveld:P Vi snakker om denne? http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=258503 Får man byttet den bare ved å ta ut luftfilteret slik som han har gjort på bildet, eller er det nærmest umulig.. kanskje best å ta av innsugsbeigen også?
-
Hei godtfolk, vær så snill og hjelp meg her.. jeg er ingen bilmekaniker og prøver å finne ut feilen selv (er litt morsomt å få det til selv)! Har en E46 98' 320IA, M52TUB. Det har vært problemer med den bilen i flere år (inniblant), men nå de siste månedene er det blitt så ille at jeg tør knapt kjøre den. Jeg har lest mange steder (også på dette forumet) om folk som har hatt de samme symptomene, men så slutter tråden før man får vite resultatet. Motoren lugger kraftig, ved pådrag i hele registeret (spesielt ved start i f.eks. lyskryss). Lugger også ofte i jevn fart på motorveien. Må slå av motoren og på igjen, det hender hjelper for en stund, andre ganger ikke. Med lugging mener jeg at en sylinder kutter ut. Motorkraften blir jo også derfor nesten helt borte. Ofte hjelper deg å gire ned slik at jeg får høyere turtall, da kan jeg få opp litt fart på kjærra når jeg ligger på motorveien. Merk at hvis jeg f.eks. står i et lyskryss, stille, og gir på.. så lugger bilen kraftig først (høres ut som den brommer og motoren skal dø ut). Så får den litt fart på seg, men jevnt opp utover hele registeret går den som en berg og dalbane.. jeg sitter inni bilen der og vugger frem og tilbake fordi bilen gir på, kutter litt ut, gir så på igjen, kutter litt ut.. hele registeret opp! Spiller ingen rolle om det er varm eller kaldt motor, eller utetemp for den saks skyld. Jeg har gjennomført flere diagnosetester på verksted (har ikke resultatene her). Diagnosen viser hver gang feiltenning på vilkårlige sylindere. Diagnosen har også viste feil med kamakselføler, så denne er byttet på verksted (som jeg kunne gjort sjæl hadde jeg bare googla litt først). En venn av meg har en slik Bluetooth OBD-greie som vi har kobla på. Der får vi "lean" på Short Term Fuel Trim (STFT). "Lean condition" er så vidt jeg har lest at den får for lite bensin. Når vi står på tomgang og jeg gir litt gass, da rykker og lugger det i motoren (høres og merkes godt både fra motorrommet og eksosen), og STFT går utenfor normalen (fra -11 helt opp til -30 noen ganger. Normalen er visstnok -11 til +11). Jeg regner med det er det samme når jeg er ute å kjører, men vi har bare prøvd den adapteren hans på tomgang. Dette er det eneste som denne adapteren hans viser..ellers ingen feilmeldinger (eller, jo bortsett fra feiltenninger). Jeg har forsøkt å lete etter luftlekasje mellom luftfilteret og innsuget (på den bøyde gummigreia), har tatt den av og titta, men den ser bra ut. Har også sprayet startgass rundt om der uten at noe skjedde. I tillegg har jeg nylig hatt service (2 mnd siden), hvor olje og tennplugger ble bytta. Forrige uke bytta jeg bensinfilteret, og jeg kjøpte 6 brukte coiler fra koed.dk bare for å teste - men ingen bedring. Jeg har koblet fra ledningen på hver eneste coil, for å prøve å luke ut en av dem, men sylinderen jeg "kobler fra" slutter med en gang, og det var overbevisende nok for meg at coilene ikke er problemet. Så bestilte jeg to nye originale BOSCH "pre-cat" 02-sensorer (altså de foran i motorrommet). Byttet disse tidligere i dag. Bilen går fortsatt som en hestekjærre. Det er konstant sylinderkutt hele veien til banken... Tidligere kom problemet inniblant, og da stort sett bare når jeg cruiset på motorveien. Nå er den helt håpløs på tomgang, og motoren dør ofte etter et halvt minutts ugjerninger. Jeg har også rengjort LMM med spray. Når jeg kobler ut kontakten på LMM går turtallet ned, når jeg kobler den inn igjen går det høyt opp i ett sekund før det faller til normal. Så det skjer i hvert fall NOE når LMM'n kobles inn og ut - så da satser jeg på at denne er OK (jeg vet den kan gi feil verdier, men burde ikke da fuskingens "rytme" forandre seg når denne er koblet inn og når den er koblet fra?). Motoren oppfører seg i hvert fall nesten helt likt (noe dårligere (lavere turtall) når LMM-kontakten er koblet fra). Har dere noen tips til hva jeg kan sjekke videre etter? Her er mine mistanker: - Jeg tenkte at en røyktest vil avsløre eventuelle luftlekkasjer, så dette blir kanskje neste steg (da må jeg sjekke dette på et verksted som har røyktester). Men vil luftlekkasjer gi så raske og konsise feiltenninger. Med "raske" feiltenninger mener jeg; se for deg disse maskinene som står ved veikanten og borer/hamrer i fjellet når de bygger vei.. bambambambam! - For lavt besintrykk? Er det besinpumpa som lager trykket eller er det inne i bensinfilteret, eller sitter det en egen bensintrykk-dings på bilen min? - Noe som blir kalt PCV/CCV (noe sånt som Crank Case Ventilation Valve) som visstnok ofte blir porøs og smuldrer opp? Her er bilen på realoem: http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?model=AM11&mospid=47636 Jeg gir snart opp.. jeg tenker at det burde være "enkelt"; enten lite bensintrykk, falsk luft, LMM.. vakumlekkasje (og hvor bør jeg titte etter vakumlekkasje forresten?)! Håper noen der ute som har hatt lingende problemer kan gi meg noen tips om ting jeg kan sjekke! Forresten: i 2007 skrev en annen her på forumet om det samme, og jeg svarte i den tråden ser jeg.. så jeg hadde problemet allerede i 2007.... på TIDE at jeg fikser dette eller?? haha! http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=60412
-
Hei Chris, takk for tilbudet men jeg har allerede fått tak i og bestilt - du kom en tanke for sent, hehe
-
Sjekka nettopp boka til bilen og der står det; 0226 SPORTLICHE FAHRWEKSABSTIMMUNG med andre ord sportsunderstell - og det stiller vel saken annerledes.. Må ha kortere dempere da?
-
Tenkte å ikke bruke så mye penger på denne bilen akkurat nå (passer på lommeboka mi). Ettersom jeg ikke har mye erfaring med bilskruing tenkte jeg å høre med dere om jeg f.eks. kunne kjøpt front-demperne som du ser her: (De fra Bilstein) Eller om dere har et annet godt tips? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vet jeg har sportsfjærer, og disse er vel litt kortere enn vanlige, og vil disse demperne (over) passe da? Er ikke jeg som skal skru på bilen, men skal kjøpe inn delene og sette bort til en kompis av en kompis, og i stede for å mase på han om alt mulig tenkte jeg å høre her først. Takk for alle svar
-
Ja, du har rett i det. Det blir til at jeg kjøper to bærearmer inkl. foringer. De nedre, ytre bærekulene fant jeg ikke på nettet, uansett hvor jeg så hen. Schmiedmann, GS og Koed vil vel helst selge en hel bærearm i stede for én slik foring tenker jeg. Men, mitt siste spørsmål - trenger jeg å tenke på at jeg har sportsfjærer ved kjøp av nye dempere?
-
Hei, har en 98' 320 E46 med orginale sportsfjærer, har det noe å si på valget av dempere? Var på PPK og ble bedt om å bytte ytre, nede bærekule VSF. Disse selges vel ikke separatat? Det ender vel med at jeg må kjøpe 2 nye bærearmer i stede? Takk for alle svar!
-
Hei, kom ut fra jobben og satt meg i bilen, vrei om nøkkelen og bilen starta men døde med en gang. Fikk ikke start på den igjen og tenkte at "nok en gang" har jeg kvelet bilen og fylt den med bensin. Så jeg lot den stå på jobben over natta og forsøkte dagen etter, men den var fortsatt helt død. Fikk NAF til å hente meg og kjøre bilen hjem, for jeg tenkte at jeg skulle åpne plugge og lufte ut så bensinen fordampet. Heldigvis fikk jeg låne en bil av fattern, så jeg har bare latt bimmern stå på gårdsplassen så lenge. Gjorde et nytt forsøk nå på lørdag og sprayet inn startgass i luftinntaket. Motoren starta men døde tvert da startgassen var brukt opp.. med andre ord, får den ikke bensin?! Har dere noen tips på hva jeg kan sjekke eller hva dere tror dette er? Har bensinpumpen tatt kvelden eller kan det være tett bensinfilter. Hvis bensinfilteret er tett ville jeg vel ha gradvis opplevd problemer i stede for plutselig bråstopp? Hva koster det evt. å bytte bensinpumpa, og sitter denne inni tanken? Alle svar tas imot med takk
-
Har hatt problemer med bilen en god stund nå. Den fusker og jager på tomgang og ved pådrag lugger den og lager dunke-lyder (og da drar den ikke uansett hvor mye gasspådrag jeg gir). Har hendt at den har kvalt seg selv på tomgang, både når motoren var varm og kald. Det siste jeg har lagt merke til er når jeg kjører på motorveien; full gass uten å kicke ned et gir, resulterer i at den stopper på f.eks 3000rpm i femte gir og 2500rpm i fjerdegir)..den vil simpelt ikke gi noe drag så jeg må sette den i tredje for å få noe fart på kjerra. Ligger jeg å cruiser i 100km/t i femte gir, så får jeg ikke mer turtall enn 2500 uansett hvor mye jeg pusher gasspedalen ned i gulvet, selv i nedoverbakke:O I dag la jeg merke til en ting til. Bensinmåleren min bruker veldig lang tid på å gå opp og ned. Setter jeg den i nøytralt gir i fart (f.eks 20km/t), blir måleren gjerne på 1l pr mil etter jeg har sluppet gassen og den kan til gå helt til topps...den viser at den bruker 2l mila i nøytral gir uten at jeg rører gasspedalen?! Er det noen som har opplevd lignende? Jeg har tenkt på lmm og lambda en stund, kan disse ha en innvirkning på bensinmåleren? Kan jo være bensinpumpa som tuller med meg... men jeg har stor tro på at bilen ikke får riktige signaler om luft og bensin. Skal ringe i morgen og bestille diagnose. Bor på carl berner i oslo. Håper noen har noen tips på hva dette kan være!?
-
Tror dette kan være OZ Hydra felger.. eller?
-
Hei, For étt år siden så jeg bilde av en BMW til salgs på Tinde, jeg syntes felgene var ganske fete, og tenkte å ta en nærmere titt på dem. Jeg har ikke funnet dem på nettet, så jeg trenger litt bistand fra dere=) Slik ser de ut: Noen som veit merke? De har ikke slike "skruehull/mutterhull" rundt kanten, slik jeg har sett på felger som ligner disse.. :