Gå til innhold

bmw530d99

Medlem
  • Innholdsteller

    144
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Troms

bmw530d99's Achievements

  1. Det er ikke nødvendig å bruke originalt. Jeg har lagt opp uoriginale med meget godt resultat. Du må bare å bruke rele'er på alt som strømkrevende. Minuset er at eventuelle ryggevarslere ikke blir koblet ut når hengerkontakten er tilkoblet. Så de piper og blinker når du rygger med henger... Men dette er til å leve med.
  2. Du kan åpne bakluka fra innsiden ved å åpne verktøyskrinet i luka. Der finner du en plast propp som du drar i. Den utløser låsen. Når det gjelder strøm problemet er det ikke umulig at dette ligger i kablene som går til luka... Dette har vært en svakhet på disse bilene, og jeg ville starta feilsøket der.
  3. Er de settene de selger på vvme noe raskere?
  4. Har samme problemet med at det tar lang tid fra jeg tenner fjernlyset til det er full effekt, men jeg har merket meg at det tar langt kortere tid å få full effekt på nærlysene, som er originale xenon fra BMW. Har tenkt på å skaffe meg noen originale ballaster og pærer.
  5. Dersom det er lenge siden(80 000km +) du byttet olje og filter ville jeg ha startet med det. Lifetime oil er bare tull. Om du har byttet olje og vet at det er i orden med riktig nivå, ville jeg kjørt innom et verksted. Disse symptomene kan fort utvikle seg til å bli noe dyrt... Det er alltid lurt å starte med det enkleste som å sjekke nivå på oljen. Da får du også en pekepinn på om oljen bør byttes.
  6. Du kan bruke papir rundt en blåsespiss for å tette rundt hullet når du øker trykket i sylinderen. Dette er ikke noen god løsning, men det er ofte nok til at du vil få en indikasjon på om luften siver ut rundt ventilene eller om den går ned rundt stemplene
  7. For å sjekke om det er ringer eller styringer/ventiltettinger (paraplyer) kan du lekkasjeteste motoren. Dette kan du gjøre ved å kjøre trykkluft inn i plugghullene. Det finnes spesielt utstyr til dette med manometer og gummitettinger, men for en enkel test kan du bruke papir til å tette i plugghullet. Etter at du har øket trukket litt i sylinderen vi du kunne høre om trykket siver ut over topp eller om det kommer ned i bunnpannen. Vær bare forsiktig å ikke øke trykket for mye. Det kan også være lurt å gjenta testen etter at du har dreid motoren slik at stemplene og ventilene står i en annen posisjon. Dette med å bruke motorbrems for å sjekke om lekasjen er oppe eller nede er en høyst usikker metode.. Men ryker den etter start er det ofte olje som har trengt ned over ventiltettingene mens den stod stille.
  8. Dersom du ser etter e39 som er billig i forbruk bør du vurdere 530D. Bruker lite og har de kreftene man forventer å finne i en e39. Tds 2,5 er en diesel med eldre teknologi, litt slapp og dyr i forbruk. Av bensinbiler er vel 523 et bra alternativ, men litt slapp og dyr i forbruk om du henter ut de få kreftene som er der. Samme gjelder vel for 525 og 528 vil jeg tro... Håper jeg ikke hisser på meg noen 523 eiere...
  9. bmw530d99

    Hengervekt?

    2000 kg på 530d.
  10. Luleå er en fin ferietur, husk å stikke en tur innom tecknikens hus. Var der i fjor med familien, og vi var kjempe happy.
  11. Du kan jo sjekke opp prisen i Kiruna om du ikke syns det er for mye styr. Jeg har i allefall tenk på det når den neste inspection II skal gjøres.
  12. Dersom du syns det er for lite motor i 520d/525tds kan du jo vurdere 530d. Da får du en comonrail motor som er billig i forbruk. Denne kom i 1999 og har vist seg å være pålitelig selv med høy kilometerstand. Prisen på disse har sunket mye det siste året, og det burde være mulig å finne et bra eksemplar for 200 laken.
  13. Jeg har en komplett med microbryter liggende her. Lysa og alt fungerer. Jeg bytta den ut til fordel for en orginal i crome utførelse. Den brukte er fra -99 og er tiansilber (grålakkert). Mener det er noe rust på en av festeskruene, men er ellers bra. Disse koster ikke all verden å kjøpe ny hos bmw eller GS
  14. For oss som bor i nord er det raskere fra Koed i Danmark enn fra GS. Jeg har aldri fått pakker fra GS på mindre enn 6 dager. Normalt tar det 8 dager. Fra Koed tar pakkene 4 - 6 dager. Posten i Norge er ikke mye å skryte av.
  15. Jupp, lyset skal slukke etter ca 30 min. Er nok ikke noe i kassen som skal lage slik surrelyd. Den skal være tyst og stille så snart du har stoppa motor.
×
×
  • Opprett ny...