transport av gods på jernbane er faktisk ganske utbredt, men det kan ikke brukes i alle tilfeller, hvor for eks det skal hentes/leveres varer på vei til bestemmelsestedet.
en annen ting som begrenser bruken av jernbane er at det kun går jernbane til kr.sand, stavanger, bergen, åndalsnes og bodø (kun endestasjoner) og traller/containere blir tatt av under transitt også, så det er utnyttet til maks sånn sett, tatt i betraktning hvor begrenset jernbane nettet faktisk er.
problemet med å få laget nye veier, ifølge staten er at det koster for mye penger, og de er allerede i bakevja med vedlikehold av eksisterende veier.
skulle noen på tinget få raptus og mot all formodning sette igang tiltak som utbedring og utbygging av eksisterende veier, evt lage nye traseer, så kan du banne på at natur og ungdom, bellona og andre miljøvernere kommer til å gråte og banne fordi at det kommer til å true miljøet til ekorn, elg, ulv og alle andre dyr i skogen.
det de ikke tenker på er at så lenge veiene er som de er, så koster det mer pga skade/slitasje på bil biler og utstyr, økte drivstoffkostnader, tidsmessige tap osv.
som et eksempel. der jeg kjører nå, så kjører jeg oslo - haugesund.
jeg drar fra oslo kl 15 etter å ha lastet. jeg står i kø igjennom oslo, og det går smått over fjellet. total kjøretid over er 8 timer og 45 minutter i snitt.
dieselforbruket ligger på ca 4-500l per tur (oslo-hgsund-oslo)
total lengde er 960km
tar vi for eksempel ruta jeg hadde mellom oslo - stockholm, så til sammenligning var total kjøretid 7 timer i snitt.
dieselforbruk lå på et sted mellom 250-350l pr tur >(oslo-stockholm-oslo)
total lengde var 1100km
for de som er litt raske i matte, så viser det at det er utrolig mye forurensning som kan bli unngått dersom vi ikke hadde så mye hastighetsendringer i løpet av en tur.
men for å slippe å måtte svare for sånt, så sier de som er ansvarlige for det at det er ikke nok penger til å kunne starte et sånt prosjekt.
heia norge...