Hei
Var såvidt innom her i vinter da det sto mellom 520d og MB CDI (såvidt jeg husker ihvertfall). Pga. mangelen på automat på 520d falt valget på en E220 CDI som jeg forsåvidt har vært kjempefornøyd med, men solgte den for en uke siden.
Savner litt mer grumlyd (hadde en S-klasse med V8 før CDIen), og selv om 220en var rustfri da jeg solgte den vet jeg alt for godt at 210 E-klasse ruster mer enn jeg setter pris på.
Hvordan er egentlig E39 med tanke på rust? Man leser jo ikke mye om det i media, men jeg kjenner til flere som har hatt tildels store rustskader på disse bilene. Er det unntaksvis, eller gjengangerfeil?
Tråler annonser her og der på jakt etter ny bil, og har kommet over hhv. en 2002 525iA touring sølvgrå med svart skinn og en 2001 525dA sedan blå med svart skinn (ser utrolig strøken ut).
Touringen har gått ca. 100.000 mens sedanen har gått i underkant av 90.000 km. Sistnevnte har også noe mer utstyr (som hengerfeste, parkeringssensor...). Ingen har takluke, noe jeg føler jeg savner litt.
Prismessig ligger de ganske likt på rundt 220.000,-.
Hvilken motor bør jeg gå for? Om bensinmotoren bruker litt mer suppe er ikke det verdens undergang (ref. tidligere V8 ), tenker mer på hvordan de oppleves i bilen og ting som holdbarhet, driftssikkerhet o.l.
Iflg. noen tekniske data jeg fant på nettet gjør 525i touring 0-100 på 9,3 sekunder - synes ikke det er veldig imponerende, men hvordan er mellomakselerasjon på denne?
Noen som har kjørt begge motorene og si litt om hvordan dieselen er i forhold?
Og for moro skyld - hva slags forbruk kan man forvente med en 525dA? Kjørte E-klassen på 0,57 i snitt, laveste på langkjøring var 0,48. Pent nok det
Ellers noe jeg bør være obs på ved kjøp av E39? 01 og 02 er jo blant de siste årsmodellene, så regner med at en del barnesykdommer er luket vekk.
Skal selvsagt få prøvekjørt bilene selv, men er litt nysgjerrig på hvordan folk som har litt mer erfaring med BMW opplever disse motorene/bilene.