Gå til innhold

Mercefreaken

Medlem
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Mercefreaken's Achievements

  1. Har ihvertfall bestemt meg for at om det blir en E39, *skal* det være facelift. Både pga. de nye motorene og sikkert en hel del andre forbedringer, men også fordi pre-facelift merkelig nok ser utrolig gammel ut i forhold. Rart hva nye lykter kan gjøre med en bil... Joda, kan bygges om, men det blir ikke helt det samme i mine øyne. Har selvsagt mest lyst på en 530d, men har ikke funnet noen til en fornuftig pris ennå. Budsjettet er i utgangspunktet ca. 200K, pluss minus noen høvdinger. Apropos pris - hva bør en 2001 525dA slik den beskrevet over ligge på i pris sånn røffelig? Klima, skinn, hengerfeste og noe annet småtteri, i underkant av 90.000 km. Hvordan er egentlig bagasjerommet i sedan? Leste at volumet bare er 460 liter (mot 520 i E-klasse), men minns da å huske at bagasjen på svogern´s tidligere E39 520i virket ganske rommelig. Burde vel egentlig gå for touring, men liker designet på sedan best. At bakluka ruster hjelper heller ikke, og husker en test i Sverige for en del år siden der de hevdet at kjøreegenskapene med max last i touring var "giftige". Noen som kan bekrefte dette? Noen som har kjennskap til 520d? Den bør vel sikkert også tas med i betraktning, men er redd det blir litt som min gamle 220 CDI med litt knaklete gange. Og så er det jo spesielt rekkesekserne BMW er kjent for og "skal" ha, så...
  2. Takker for tilbakemeldinger (keep´em coming! ) 520i skal jeg styre klar av På en måte litt synd, er jo rimelig mange av disse, og enkelte har ganske ålreite utstyrspakker også, men greit med litt motor når behovet melder seg. Hvordan er skiftintervallene for olje på automtakassa? Er vant til 60.000 km fra MB. Er dette noe man bør la merkeforhandler gjøre, eller er det kurant for et ordinært ikke-merkeverksted å ta jobben? (For MBs del er det jo Berg´s Automatservice som har spesialisert seg på nettopp automatkassene). Ble litt skremt da jeg gikk inn på linken i tråden her og så det som kunne oppstå av feil, men har bl.a. en kollega som har en E39 - den mest feilfrie bilen han noen gang har hatt. Nå er forsåvidt ikke opplegget å finne en mest mulig feilfri bil, har vel innsett at oddsene er bedre om man kjøper en japse i såfall. Tittet såvidt på annonser for Toyota Avensis stasjonsvogn. Superfornuftig, økonomisk (diesel), lavt verditap, praktisk... Men gud bedre så vanvittig kjedelig - allerede på første annonsen tenkte jeg bare at en sånn bil hadde jeg aldri orket å eie
  3. Hei Var såvidt innom her i vinter da det sto mellom 520d og MB CDI (såvidt jeg husker ihvertfall). Pga. mangelen på automat på 520d falt valget på en E220 CDI som jeg forsåvidt har vært kjempefornøyd med, men solgte den for en uke siden. Savner litt mer grumlyd (hadde en S-klasse med V8 før CDIen), og selv om 220en var rustfri da jeg solgte den vet jeg alt for godt at 210 E-klasse ruster mer enn jeg setter pris på. Hvordan er egentlig E39 med tanke på rust? Man leser jo ikke mye om det i media, men jeg kjenner til flere som har hatt tildels store rustskader på disse bilene. Er det unntaksvis, eller gjengangerfeil? Tråler annonser her og der på jakt etter ny bil, og har kommet over hhv. en 2002 525iA touring sølvgrå med svart skinn og en 2001 525dA sedan blå med svart skinn (ser utrolig strøken ut). Touringen har gått ca. 100.000 mens sedanen har gått i underkant av 90.000 km. Sistnevnte har også noe mer utstyr (som hengerfeste, parkeringssensor...). Ingen har takluke, noe jeg føler jeg savner litt. Prismessig ligger de ganske likt på rundt 220.000,-. Hvilken motor bør jeg gå for? Om bensinmotoren bruker litt mer suppe er ikke det verdens undergang (ref. tidligere V8 ), tenker mer på hvordan de oppleves i bilen og ting som holdbarhet, driftssikkerhet o.l. Iflg. noen tekniske data jeg fant på nettet gjør 525i touring 0-100 på 9,3 sekunder - synes ikke det er veldig imponerende, men hvordan er mellomakselerasjon på denne? Noen som har kjørt begge motorene og si litt om hvordan dieselen er i forhold? Og for moro skyld - hva slags forbruk kan man forvente med en 525dA? Kjørte E-klassen på 0,57 i snitt, laveste på langkjøring var 0,48. Pent nok det Ellers noe jeg bør være obs på ved kjøp av E39? 01 og 02 er jo blant de siste årsmodellene, så regner med at en del barnesykdommer er luket vekk. Skal selvsagt få prøvekjørt bilene selv, men er litt nysgjerrig på hvordan folk som har litt mer erfaring med BMW opplever disse motorene/bilene.
  4. Hei Har nettopp solgt min Mercedes 400 SE og er nå på jakt etter ny (brukt) bil. Selv om jeg ikke kunne klage på forbruket på 400en vekt og motorstørrelse tatt i betraktning, har jeg litt sansen for nyere dieselmotorer og tilhørende lavt forbruk. Som Mercedes-mann ville en MB W210 E220 CDI kanskje vært et opplagt valg, men jeg kunne godt tenke meg å prøve en BMW 5-serie. Synes designet på E39 er bortimot optimalt, spesielt sedan er nydelig! Har alltid forbundet BMW med rekkesekser bensin, men hvordan er dieselmotorene? 520d har jo forbrukstall som imponerer, samme med 525d, men hvordan er disse bilene å eie med tanke på feil? Har også forstått at rust ikke er et ukjent fenomen på disse bilene, om enn neppe i samme grad som 210 E-klasse (det er også noe av grunnen til at jeg tviler litt på E-klasse). Stemmer det at jeg må opp i 525 for å få automatgir? Noen som kan si litt om holdbarhet på disse kassene? Hva bør jeg se etter når jeg kikker på en sådan vogn? Takker for tips
×
×
  • Opprett ny...