30 kontakten er en standrnisert kontant, dvs at der det er en 30-kontakt, skal det alltid være batterispenning uavhengig av om tenning er på eller ikke. Greit at den går via koblingshus og sikringsboks, men den er koblet direkte til batteriets plusspol! Kanskje du da forstår bedre hva jeg mener. Det går ikke strøm via 30-kontakten på releet før dette får en styrestrøm inn på en av de andre kontaktene, derfor vil ikke dette tappe batteriet. Så enten reparerer du eller ligger opp en ny ledning som jeg nevnte lenger oppe. Hadde kanskje vært greit å fått hjelp av noen også hvis du ikke har vært borti lignende tidligere.
Som du selv sier, så ligger feilen i ledningen som går direkte fra batteriet og inn på 30-kontakten på releet. Denne må da repareres, eller du kan eventuellt ligge opp en ny ledning slik du gjorde når du målte, men husk sikring.
Legg merke til at ved måling av utlading så bør kanskje dører være lukket og låst også, for å få alle styreenheter ned i hvilemodus med minst mulig strømforbruk. Og hvis dører/panser må være åpnet for å få tilgang til sikringene, så kan låsekassene på disse aktiveres med et skrujern eller lignende når døren/panseret er åpent, for deretter å låse alt. Dermed 'lures' bilen til å tro at alt er lukket og låst. Tar sikkert minimum 30 min til alt har gått i 'hvilemodus'.
Hei. På 30-kontakten skal det være tilnærmet batterispenning. Dette er hovedspenningen direkte fra batteri inn på releet. 2,7V er altfor lite. Høres ut som om det er dårlig kontakt, brudd, eller kortslutning til gods på ledningen mellom batteri og 30-kontakten på releet.
Har selv en e36 92' 325 Vanos som er gått 370 000km, har nå kjørt den 10000km, ingen problem med motor, og har lavt oljeforbruk. (ca 0,5 liter olje på de 10000km) Denne var også voksenkjørt. Er den godt tatt vare på, skulle det ikke være noe problem.