
~psycho
Medlem-
Innholdsteller
13 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Hamar
~psycho's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Takk for all responsen i denne tråden. Jeg har hatt en haug med biler på lån for å teste diverse barneseter, vogner, triller og hele pakka. Tror de lokale selgerne av bilseter begynner å bli lei all prøvingen Uansett, ettersom jeg er en BMW entusiast så klarte jeg selvsagt ikke å bytte bilmerke selv om det hadde vært mer fornuftig denne gangen. Jeg klarte å få presset inn 3 barneseter i e61 og f11, og selv om det forsåvidt ble OK plass da vi prøvde seter uten isofix så blir det mer tungvint, spesielt med babysete. Er veldig glad vi har hatt isofix på de første setene tidligere da babyen ofte blir tatt ut i setet osv. Men valget falt til slutt på BMW 2 serie GT. Her fikk vi inn 2 seter med isofix og et uten til eldstemann i midten. I tillegg har vi god plass til barnevogn, triller og bagasje i bagasjen. Her er det også muligheter for å sette eldstemann i et av de bakerste setene etterhvert når vogner og triller ikke lenger er aktuelt eller på bilturer der dette ikke er med. Mye mer muligheter i denne bilen. Når det gjelder designet så syns jeg det er OK. Fronten er jo typisk BMW, men ellers er det utseende til en typisk 7-seter av andre merker også. Men hele poenget med dette bilkjøpet var å få god plass i flere år, og i tillegg er bilen veldig god å kjøre og masse morsomt utstyr. Så vi er fornøyd Har fortsatt min e91 M-sport når jeg vil kjøre litt "skikkelig" BMW! Uansett, til andre som lurer på dette: Jeg kan bekrefte at det går 3 barneseter i bredden i 2 serie GT. Jeg tror nok ikke hvilke som helst seter passer, og de må nok tilpasses litt mtp på mål i bredden. Men hvis du ikke kjører på med de bredeste setene så vil du få grei plass her I tillegg muligheter for å ha en eller til og med to på bakerste seterad etterhvert. Selv om jeg aldri har likt flerbruksbiler så er jeg fornøyd etter plutselig å ha fått bruk for det selv. Flott bil!
-
Takk for svar folkens. Eldste barnet er 5 år. Jeg har skjønt at 2 serie GT er bilen størst reele sitteplass, der to seter med isofix går på sidene og et uten i midten. Er ikke veldig glad i flerbruksbiler, men må man så må man. Kjedelig å slite med å feste barn foran hver eneste kjøretur i flere år fremover. I tillegg har jo den også to ekstra seter pp tredje seterad som blir aktuelt når vogna ikke lenger blir med. Noen som har erfaring med den som familiebil?
-
Hei folkens! Beklager hvis dette har vært nevnt tidligere. Selv om jeg har vært lite aktiv så har jeg lest (og lært) mye på dette forumet opp gjennom årene. Uansett, jeg har virkelig blitt voksen og tredje (og siste) barn ønskes velkommen i desember. Vi har fint klart oss med vår BMW e91 touring med 2 barn (selv om bagasjeromsplassen kunne vært bedre til tider). Nå må vi anskaffe enda et barnesete bak, altså 3 i bredden. Vi må ha større bil, og derfor har vi prøvekjørt både 2 serie Gran Tourer og BMW 5 serie touring. Tror valget faller på 5 serie, selv om jeg ser mange fordeler og muligheter med Gran Tourer. Uansett, felles for begge bilene er at vi ikke klarer å mikse 3 barneseter bak. Er det noen som har en BMW 5 serie som har erfaring med 3 barneseter? Jeg ser på brosjyrer fra BMW at de orginale BMW setene reklameres med 3 på rad. Er disse setene mer spesiallagde for BMW? Noen som har prøvd dem? Hvis vi ikke får det til så må vi bare gå for en Gran Tourer og bruke en av de to ekstra setene til den eldste. Men det går på bekostning av barnevogna da de siste setene tar opp bagasjeplassen. Blir helt fortvilet Ikke aktuelt å bytte bilmerke selv om det sikkert hadde vært praktisk her. Skal iallefall forsøke alt for å få det til. Noen med noen tips til oss? Setter pris på alle svar
-
Funker det med universal katalysator fra biltema feks? Passer denne tror dere?
-
Yes, det skal undersøkes i morgen. Hvis ikke så blir det vel noen tusen i utgifter på bil igjen da Hau. Er dette noe som er greit å bytte selv forresten? Min bestefar er jo en pensjonert bilmekaniker, men pga alderen så er det grenser for hva han orker å begi seg ut på
-
Ok, jeg er takknemlig for svar. Det er vel ikke noe garanti for dette uansett? Den ble altså som sagt byttet for 3 år siden, og har ikke rullet mer enn 30 tusen siden den ble byttet. Det ble gjort av et autorisert bmw verksted her i Hamar.
-
Ja, for all del, jeg betviler overhodet ikke kunnskapen til dere her inne. Da må altså katalysatoren byttes? Jeg fikk såvidt kjørt bilen hjem på fredag kveld når det skjedde, og den har stått stille siden. Spørs om falken må komme å frakte bilen til verksted da? Ettersom man vel ikke skal taue biler med automat. Men dette er altså ikke symptomer på lamda eller luftmengemåler?
-
Må takke for svar. Det skal sjekkes. Katalysatoren ble byttet for 3 år siden, og har gått bare litt over 30 tusen km ca, bare til informasjon.
-
Hei godtfolk! Når jeg var ute å kjørte i går med min fars bil så mistet bilen motorkraften. Motoren gikk på tomgangshastighet, opp til 1500 OMDR, og gikk ikke rent. Dette skjedde helt plutselig under kjøring, uten forsvarsel. Kom såvidt opp en bitteliten bakke til gardsplassen. Sort røyk av eksos. Stoppet opp og kikket i motorrom, og da var manifoil helt rødglødende. Startet igjen etter en liten stund, gikk ca 4 km før de samme symptomene kom tilbake. Manifoil og litt av eksosanlegget var igjen rødglødende. Bilen starter lett forøvrig. Ikke noen symptomer på noe galt før motoren plutselig kutter ut. Bilen er altså en e39 523i 97 mod. KM stand ca 197000. Har folket her inne noe som helst anelse på hva som er problemet? Luftmengdemåler? Lamda? Er ikke akkurat bilmekaniker, for å si det mildt, så takker for alle tips. Noe som blir kostbart?
-
Ja, ikke sant Har fått en del kommentarer på det her i løpet av dagen for å si det sånn. Kan ikke annet enn å ta det med et smil, selv om det er jævlig surt, så er det jo også litt komisk Kan jo også skyte inn at naboen min hadde også et uhell med porten sin.. Der var det riktignok ikke biler involvert, men han skulle inn i garasjen å kjøre ut bilen, fikk sola midt i trynet + at han måtte gå i sine egne tanker, han så ikke at porten var på vei ned. Han fortsatte å gå helt til han skallet i porten så han falt i bakken med en mild hjernerystelse og et kutt i panna Porten var ikke helt nede selvfølgelig, men hadde kommet såpass langt ned at den traff pannen hans. Kona stod bak å kunne ikke annet enn å le, tross skaden hans hoho.
-
Nei, sant det. Skal ikke skylde for mye på porten her.. Var vel helst jeg som sikkert kom borti knappen da jeg satte meg inn i bilen, så det var nok et resultat av min egen idioti i første omgang, dessverre Men likevel forferdelig frustrerende.
-
Her har det vært action siden sist ser jeg. Takker for alle svar, og sympatien. Regner med dette er det beste stedet for å få "forståelse" for hvor surt det er når man bulker bilen Jeg må bare si at jeg rygget ganske fort ut av garasjen, pga det går littegrann oppover akkurat når jeg kommer ut av garasjen, så for å komme opp så trenger jeg litt fart når det er blank is (Jada, jeg kunne ha gruset, men jeg hadde aldri sett for meg at dette skulle skje ;p). Selv om jeg heretter kommer til å følge nøye med før jeg rygger ut for å si det sånn. Reaksjonsevnen ble nok preget av en ørliten sjokktilstand med en gang, og det tok nok noen tiendeler før det i det hele tatt gikk opp for meg hva som skjedde. Ble rimelig paff med en gang, for å si det sånn. Hadde ikke heelt ventet meg det. Porten skal i utgangspunktet være sikker, sånn at den skal gå rett opp igjen når man treffer noe, men det skjedde ikke her, det tok iallefall rimelig lang tid før den gikk opp igjen, iallefall føltes det sånn. Og ettersom den lagde såpass med skade så har den nok ikke fungert optimalt. Porten er vel ca 3 1/2 år gammel. Skjønner at folk vil se bilder, men jeg står nå på tur for en utenlandsweekend. Skal få lagt ut et par bilder i begynnelsen av neste uke. Så da er det bare å holde tråden varm så lenge ;p enten det handler om tips eller reaksjonsevner, høhø.
-
Hei! Dette er mitt første innlegg her på forumet. Har lest her en god stund, og må si at jeg har lært en god del om tekniske ting osv. Jeg innrømmer glatt at jeg er (nesten) like blank som en krystallkule når det kommer til å skru bil, men har likevel en lidenskap for bmw. Har nå en 04 mod e46, som er min fjerde bmw. Men, til saken! Må få ut min frustrasjon;p : Hadde et forferdelig irriterende uhell da jeg skulle rygge ut av garasjen i kveld. Og hvorfor ikke få noe tips og råd herfa, da samtlige her inne virker som hyggelige folk med stor lidenskap for bil(bmw). Anyway, jeg satte meg i bilen, blid og fornøyd som vanlig, begynte å rygge, og plutselig så smalt det. Garasjeporten gikk altså igjen mens jeg drev å rygget ut og smalt nedi taket mitt. Jeg skvatt så jævlig så jeg trodde jeg skulle få hjerteinfarkt. Jeg har nemlig en knapp på nøkkelringen der jeg kan åpne porten automatisk. Enten har jeg kommet borti denne mens jeg satte meg inn (har hatt porten i årevis, og dette har aldri skjedd før), eller så skjedde det et eller annet med elektrikken til porten. Uansett, så gikk den iallfall igjen. Den gikk så langt ned så jeg fikk omtrent taket i hodet før jeg fikk trykt den opp igjen. Da jeg gikk ut for å sjekke skadene så var selvfølgelig taket helt ødelagt. Forferdelig surt, ettersom bilen er så strøken som en 04 modell får blitt. Jeg ble selvfølgelig noe h****** sint, og smalt døra igjen så hardt jeg klarte, og da spratt faktisk taket opp igjen litt ;P Uansett, taket må fikses. Jeg har prøvd å slå litt opp igjen selv, men det ble ikke noe bedre, og resultatet ble heller noen nye småbulker (ikke at det gjør noe, for taket må fikses uansett). Ikke bare er det en gigantisk KJEMPEBULK over hele taket, men det er også selvfølgelig saftige tjukke riper over hele helt fra frontruta til langt nede på bakruta. Noe sier meg at dette vil koste meg dyrt... For å si det mildt. Veldig irriterende nå rett før jul og greier. Skulle også hatt inspection 2 om noen få km. Ikke det at dette bråhaster, men det ser jo forjævelig dumt ut. Her må man vel ta av hele taktrekken, opprette hele taket samt lakkere. Snakket med en fyr som har litt peiling, og han fortalte meg at dette fort kom på over 30 tusen på et kjent/bra verksted. Skal selvfølgelig forhøre meg litt rundt imorgen, men er det noen som har et sårt trengt tips å komme med? Lurer på om man kan bruke forsikringen på dette, selv om det resulterer i tap av opptjent bonus. Det finnes viktigere ting i livet enn et kjøretøy, men still.. rimelig pissed off kan man si.