Gå til innhold

svidkopp

Medlem
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

svidkopp's Achievements

  1. Kanskje. Still bilen i en bratt oppoverbakke, ta av påfyllingslokket til kjølevæske og rus motoren i noen minutter, samtidig som du klemmer litt på slangene. Etterfyll deretter kjølevæske til det er over den lille plasttappen i ekspansjonstanken. Lykke til!
  2. Det stemmer. To slanger fører vannet inn - én til førerside og én til passasjerside siden det er 2-delt klimaanlegg. Den siste slangen fører vannet tilbake. Hvis du først fjerner ventilen kan det være smart å spyle gjennom varmeapparatregisteret. Bare kople hageslangen på en av slangene.
  3. Høres ut som samme problem som jeg hadde. Som et ledd i utredningen koplet jeg fra magnetventilen og koplet de tre slangene sammen med et forgreningsrør fra Biltema. Da ble det varme i bilen! Kjøpte deretter en splitter ny magnetventil fra Schmiedmann og siden har problemet vært løst. På kalde vinterdager dekker jeg grillen med aluminiumsfolie.
  4. Er fremdeles på utkikk etter jekk til BMW 318 touring (e36). Ring Simen på tlf. 99643536 dersom du har noe. Helst i nærheten av Oslo.
  5. Jekk til BMW 318 touring (e36) ønskes kjøpt. Ring Simen på tlf. 99643536 dersom du har noe. Helst i nærheten av Oslo.
  6. Ser det er flere tråder på dette, men starter likevel en ny siden jeg ikke finner klart svar på mitt problem. Jeg sliter med at jeg ikke får skikkelig varme i min '98 BMW 318 tds (m41) dieselbil og har følgende bemerkninger: Problem: * Det kommer aldri skikkelig varm luft fra varmeapparatet, kun lunken luft. Det blir litt mer varme når jeg kjører bilen hardt. Tiltak: * Har tatt ut pollenfilter og har nå ok luftgjennomstrømning i kupéen på høy viftehastighet * Har toppet ekspansjonstanken med kjølevæske, forsøkt å lufte systemet, og klemt på alle slanger. Tilsynelatende ikke mer luft i systemet. Bilen skal i utgangspunktet være selvluftende. Ingen lufteskrue på radiator/ekspansjonstank. Har ikke funnet noen lufteskrue på termostathus. Bør denne sjekkes? * Har lokalisert magnetventil. De to slangene som går ut fra denne og inn gjennom torpedoveggen er relativt varme. Slangen som kommer tilbake ut gjennom torpedoveggen er kald. Når jeg klemmer på disse tre slagene spruter det litt vann i ekspansjonstanken. * Har forsøkt å ta ut kontakten til magnetventilen. Da fungerer varmeapparatet som om det stod på maks, men det blir ikke varmere luft i kupéen. * Nålen som viser motortemperatur står rett opp når motoren er varm (etter ca 5-10 min); arbeidstemperaturen ser helt korrekt ut * Aldri hatt problemer med at motoren koker, motoren går generelt helt fint. * Bilen bruker en del olje, ca 2-3 liter i året Har noen forslag til videre feilsøking? * Bilen er bruktimportert for ti år siden, men siden motortemperatur er bra skulle vel termostaten være ok? * Jeg ser ingen stor bevegelse i kjølevæsken, men siden det ikke koker er det vel tegn på at vannpumpa fungerer korrekt? * Siden det ikke blir varmere når jeg tar ut ledningen til magnetventilen, samt at slangene som kommer ut fra ventilen er varme, er det vel også sannsynlig at denne fungerer som den skal? * Kan det være tett varmeapparatregister? Hva er i så fall beste måte å åpne dette på? Bør jeg bruke en slags radiatorrens eller bare spyle hardt med hageslange inn gjennom slangene som går gjennom torpedoveggen? Setter STOOR pris på hjelp her hvis noen har erfaringer med det samme!
  7. Jeg har samme problem på min 318 tds (e36). Begge slangene som går fra varmeventilen/magnetventilen er skikkelig varme, og det er lite varme på slangen som kommer ut igjen fra torpedeoveggen. Har forsøkt å lufte systemet flere ganger uten at noe har skjedd. Er det slik at magnetventilen åpner fullt dersom man trekker ut kontakten? I så fall kan jeg forsøke dette og se om problemet ligger der eller noe annet sted. Ev. andre forslag? Kan det være varmeregisteret?
  8. Har du et bilde av midt-armlenet? Så kan jeg se om det stemmer med stoffet i min bil?
  9. Sjekket nettopp, men det er ingen andre kabler der, kun kabel til klokken med to ledninger, kabler til klimaanlegget og et par kontakter som gikk inn i plastveggen bak klimaanlegget (kupévifta?) Bilen er tyskimportert, så det kan være derfor den er litt annerledes? Har noen andre koplet slikt tidligere? Hvor mange ledninger går inn til den lille obc'en? Er det mer enn strøm og temperaturføler?
  10. Jeg har kun analog klokke i min '97 BMW 318tds touring, og ønsker å bytte ut denne med den minste on board computeren som måler utetemperatur. Det er ikke viktig for meg med alle funksjonene man finner i en stor obc; jeg ønsker kun å se utetemperatur og klokke og vil gjøre det så enkelt som mulig. Er det noen som har gjort dette tidligere og vet hvordan jeg skal kople den? Så vidt jeg kan se er det ikke klargjort ledninger, så jeg må finne ut hvordan jeg skal kople dette. Jeg kan få en 7 knappers brukt obc til rundt 300,- på nettet, men vil mangle ledninger. Finnes det noen enkel måte å gjøre dette? Må jeg ha den rette pluggen eller kan jeg fikse det på annet vis? Er det eventuelt noen som har utstyret jeg trenger til salgs for en rimelig penge? Simen
  11. Ingen som har slike 15" hjul liggende til salgs? Har sett det på FINN et par ganger, men det har vært for langt unna Oslo til at det har lønt seg. Ta kontakt om noen er interessert i å selge meg et sett slike felger.
  12. Noen som har et sett slike 15" felger som passer til bmw e36 til salgs? Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter fire slike felger, gjerne med piggfrie vinterdekk i dimensjonen 195/65-15. Må finnes i Oslo-området! Simen
  13. Hei Utfra listen som ligger på forumet får jeg inntrykk av at felger til e46 kan brukes på e36 uten noen modifiseringer. Stemmer dette? http://www.bimmers.no/statisk.php?id=hjulspecs Simen
  14. Jeg hadde samme problem på begge sider tidligere i vinter og løste det ved å spraye inn store mengder med en teflon sykkelkjedeolje. Deretter vred jeg nøkkelen frem og tilbake flere ganger helt til den skled fint uten hinder.
  15. Takk for tips; det forklarer en del. Jeg forsøkte å lufte etter instruksjonene i forrige uke, men etter det ble varmen faktisk bare enda dårligere. Det tyder vel på at jeg er inne på problemet, men har gjort noe galt. * Hvor lenge ca. skal jeg lufte? 1 min? 5 min? 10 min? 30min? * Skal jeg etterfylle med frostvæske selvom nivået i ekspansjonstanken er korrekt når motoren er kald? Kan det i så fall bli for mye frostvæske i systemet? * Skal viften stå på maks i kupéen under lufting eller på minimum? Takknemlig for svar!
×
×
  • Opprett ny...