Gå til innhold

kimzor

Medlem
  • Innholdsteller

    122
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

kimzor's Achievements

  1. Har hatt batteriet ute av bilen i en ukes tid til lading, og tenkte jeg skulle sette inn batteriet nå. Men, det ser ut til at låsen/sentrallåsen har frosset. Jeg får nøkkelen inn i låsen, men å vri den rundt går ikke. Jeg har prøvd lighter og varmt vann i pose triksene, men det ser ut til å hjelpe lite. Har ikke prøvd med låsolje/spray, kanskje dette vil fungere? Uansett, er det ingen andre måter å komme seg inn i bilen på/få åpnet panseret? Litt dumt at det kun er nøkkel på førerdøren, og ikke på panser/bagasjedør? Edit: Ser nå at jeg har posta i helt feil forum, denne skulle på saabturboclub.
  2. Priser varierer veldig mye ja, selv synes jeg det er galskap å betale over 60k for en gammel e39 med over 200k på telleren. Det fine med disse er jo at man kan være heldig å kjøpe billig, for så og selge med fortjeneste. Jeg kjøpte min E39 for 60, hadden den i nøyaktig ett år og solgte den for 60.
  3. Helt sikkert fordi motern fikk strekt litt på beina! Ser ut som en flott ut, med flotte bilder. Vennina til kona di var jo heller ikke så halvgærn.
  4. Ja, emnet høres kanskje idiotisk ut for mange, men jeg har kun kjørt bensinbiler før, og skal nå kjøpe min første diesel av nyere modell (2008.) Siden en diesel motor er litt anderledes enn hva en bensinmotor, hadde det vært kjekt med noen råd for hvordan man skal kjøre/behandle den, tips&triks, do's and dont's. Det jeg vet/har hørt fra før av er; - Ikke la bilen stå lenge på tomgang. - Unngå småkjøring. (Dette gjelder vel både bensin og diesel, men på dieselmotorer sotes egr og slikt igjen) - Dra bilen på turtall noen ganger for å rense opp/lufte den litt. Er det ellers ting og tang man kan gjøre/være obs på ved dieselbiler? Vil jo gjærne ta vare på motoren. Har sett mange som setter pappplater bak frontfangere på vintern når det har vært kaldt, dette er vel siden dieselmotoren ikke blir riktig så varm som en bensiner? Er en diselmotor mer solid og kan tåle mer kontra en bensiner?
  5. Turbodieselen er ikke spessielt slapp, ikke i den sportscombien jeg prøvde i hvertfall.. Jeg blir nok å chippe bilen samt montere optiflow, og da skal jeg kunne greie å dra ut 150+ hk og 331+ nm på steg 1. Dette skal nok holde i massevis! Jeg tror en bensiner med automat blir slappere om du ikke kjøper 150/180 utgaven, automat er jo slappere enn manuell, om man ikke er helt på bærtur med giringa. Også var det dette med forbruk, dieselen skal ligge på rundt 0,5 blandet.
  6. Fint å høre! Kanskje jeg skal spørre om han kan hente på flyplassen i bilen jeg skal se på, så kan jeg kjøre tilbake. To fluer i en smekk, og en dyr taxitur rikere. haakon85; Nei jeg forventer ikke at det skal være samme luksusfølelsen som i den gamle e39'en min, men den 9-3'n jeg har kjørt hadde veldig gode seter, og jeg likte at alt liksom var "rettet" mot føreren. Jeg synes ikke prisen var så alt for ille for en såpass ny bil med lite km og et greit utstyrnivå, har ikke fulgt så mye med på saab i det siste men jeg kan tenke meg til at de har falt veldig i pris etter konkursen.
  7. Er på utkikk etter en ny bil, og har falt for denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36182370 Saaben. Har kun eid BMW tidligere, så har ikke noe erfaring med saab, og lurte derfor på om dette er solide biler? Vet et EGR ventil. fjærer, dynamo, regreim og vannpumpe kan være litt å se etter på disse bilene. Selger ville ikke gå ned i pris på bilen, men ga meg 2 års garanti. Det han kunne utsette på bilen var en liten skramme nede i høyre kanalskjørt, to små brister i baklyktene, to nye vinterdekk og to gamle. Har holdt av bilen til helgen og venter på en tilstandsrapport før jeg evt bestiller flybilett.. Er det noen som har erfaringer med spz bil i bergen som forhandler, eller saab 9-3?
  8. Opp
  9. Ingen?
  10. Autodb
  11. For en stund siden begynte ladelampa mi å lyse, jeg ga den derfor et lite kakk med en hammer, og den sluttet. Lyset har ikke kommet på siden, men nå i dag merket jeg at ladelampa var litt treig med å slukke etter jeg startet bilen. Det tyder nok på at det er børstene mine som er dårlige, og jeg ser at det finnes bosch og valeo dynamoer. Jeg så litt på min dynamo for å se om jeg kunne se hvilken det var, men det eneste merket jeg kunne se var en strekkode forran, 120 og BMW under. Dette var ikke et klistremerke jeg kunne dra av. Jeg googlet derfor "bosch dynamo" og fikk se http://host4web.eu/salg-no/bosch-dynamo.jpg dette bildet. Dekslet og teksten er prikk lik, foruten at det står 120 og BMW, istedenfor VW. Kan jeg da gå ut i fra at det er en bosch dynamo jeg har? Og er det noen som vet om de selger børster til disse på mekonomen/biltema? Bilen det gjelder er forøvrig en 523ia fra sent 97.
  12. Det er på tide å skifte ut bensinslukern av en 523, og gå over til en større bil med mindre forbruk. Jeg har tittet på en del stasjonsvogner, vw passat er et alternativ, men kunne godt tenkt meg en suv, eller stor bil. Det hadde derfor vært fint med flere synspunkter og erfaringer. Krav: Må være en stv/suv/stor bil Må være diesel. (Bensin kan vurderes om forbruket er lavt) Maks 60.000,- Burde være en slitesterk bil som ikke har gått allverden
  13. Regnsensoren på min E39 virker ikke. Jeg har søkt og lest en del poster om emnet, og har funnet ut at boksen har løsnet litt fra vinduet, for den fungerer ypperlig om jeg presser den hardt mot frontruta. Så, er det noen som har en DIY eller noe på hvordan jeg får den skikkelig fast igjen?
  14. Får se på shell neste gang om jeg finner noe intenisvvask veske da.
  15. Men hva kan man fylle denne intensivtanken med? Noe man må bestille spessielt, eller selger dem slikt på shell?
×
×
  • Opprett ny...