Gå til innhold

chako

Medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

chako's Achievements

  1. Ja, den går tilbake til normal når du setter ledningen på igjen. Det kan bli logget en feilkode som vises når det kjøres diagnose.
  2. Min erfaring er at det er noen svake punkter som gradvis kan gi dårligere trekkraft i motor. Insugmanifold kokser igjen og bør renses. Egr/agr ventilen gjørr det samme. I tilegg er det flere sensorer som også kan begynne å gi feil signaler til styresentrlen slik at det ikke blir optimal drivstoffinsprøytning. En trykkføler sitter i bakkant av insugningmanifold, svikter den blir den lat på lavt turtall. En føler styrer EGR ventilen, den kan også medføre at dette systemet virker dårlig og med tap av trekkraft. I tillegg kan det være luftmassemåleren. Det kan være lurt å sjekke ut slike ting før mer drastiske grep. Filter skal normalt ikke skape problemer så lenge disse er skiftet som et ledd normalt vedlikehold.
  3. Nr 13622246977 Trykkføler (Org) (240KPA), pris kr 896.80. (GS bildeler)
  4. Etter mye frem og tilbake viste det seg at feilen med slapp motor på lavt turtall var sammensatt. Det var flere ting som dro i negativ retning. Nå er imidlertid alt i orden. De store synderne var lmm og trykkføleren som sitter i insugningsmanifold. Når jeg fikk skiftet denne trykkføleren kom alt på plass og den drar villig. Motortemeraturen er nå også ok etter at jeg skiftet termistaten til AGR kjøleren
  5. Ja det virker som et godt forslag Det virker som at det er en termostat som lekker. Ellers kan jeg å friskmelde bilen med tanke på motorkraft. Det virker som at det å skifte vacumslanger gjorde susen. Takk for gode bidrag fra dere som har hengt dere på og god påske!
  6. Ja det har jeg prøvd. Oppfattet ikke at problemet ble borte selv om motoren fikk en litt annen gange når denne ventilen ble stengt. Nå har jeg imidlertid kjørt noe mer etter at jeg byttet vacumslangene og det ble bedring. Likevel henger den litt i området 1500 til 2000. Inbiller meg at det kan være en sensor eller regulator som ikke gjør jobben. Dessuten er motortemperaturen mystisk. Det svinger som nevnt mellom blå og normal avhengig av belastning. Termostaten skal visstnok være ny, men hva kan det ellers være som gjøre at kjølevannet sirkulere for mye gjennom radiator?
  7. Byttet alle vacumslangene i går. Innbiller meg at det ble litt bedre, men fremdeles er det noe som ikke stemmer. Synes han er for slapp på lavt turtall og hvis jeg småruser den så går den litt ureint akkurat i underkant av 2000 omdr. Hører at det putrer og kommer hvit røyk. En annen sak, motortemperaturen svinger ift belastning. Det er ny termostat, noen som har ideer her?
  8. OK. Men den nye LMM jeg satte på så prikk lik ut som den gamle, men Bosch navnet var ikke satt på. Men jeg får vel ta turen innom BMW for å sjekke det ut.
  9. Takk for tipsene. LMM jeg byttet ser lik ut, men mangler Bosch stempel. Samme delenr. Bilen går merkbart bedre over 2`omdr. Dessuten ligger den å lugger litt når en ligger på 5 gir med lett pådrag i 90 til 100. Hvis en ruser motoren høres det at den ikke går rent mellom 1,5 og 2`og den ryker hvitt. Har kjørt diselbil i mange år og forventer bedre moment i det omådet en vanligvis ligger og kjører. Bør kanskje ta turen til BMW men forventer vel egentlig ikke at LMM må programmeres spesielt for BMW.
  10. Jeg har nettopp kjøpt en 320dt som virker å være noe slapp på turtall under 2000. Har tatt diagnose på et lokalt verksted og det var memoret feil på luftmassemåleren. Fikk tak i ny lmm og har montert denne. Ingen merkbar forskjell. Iflg det lokale verkstedet hadde det ingen hensikt å resette hjernen ift til den nye lmm av BMW verksted, selv om det hevdes fra BMW at det må gjøres. Hva er riktig? Har gjort ren EGR ventil og insugmanifold. Heller ingen merkbar effekt. Har prøvd å koble ut EGR ventil men kan ikke si at bilen drar bedre på lavt turtall av den grunn. Har ikke sjekket alle vacumslangene så det kan jo være noe her? På tomgang når den er kald veksler den med å gå litt opp og ned i turtall, det virker som at det er en føler som gir noen rotete signaler? Forøvrig varierer motor temepartur ift til belastning på motor. Går mot normal temperatur i oppoverbakker men synker ned mot blå i nedoverbakke på motorbrems. Termostat er ny. Kan EGR systemet virke på dette? Ser at dette er et tema som går igjen i forumet, men har ikke klart å få tak en enkel og grei forklaring på hva det kan være. Over 2000 i turtall drar motoren godt. Hvis det er noen som har tips på hva jeg bør gjøre videre er jeg svært takknemmelig.
×
×
  • Opprett ny...