Hei,
Min trofaste sliter har fått tomgangssyken og er generelt lite villig til å gå når jeg trykker på gassen.
Jeg kunne tatt opp video av hvordan tomgangen høres ut, men fant denne på youtube.com som er helt lik slik jeg kan bedømme:
Følgende har jeg gjort/observert:
- Turtallet ligger på ca 500rpm og strever konstant. Normalt for min er 650-700rpm. Det er nesten ingen pulsering å observere på turtelleren selv om lyden i videoen over pulserer.
- Jeg kan få den til å gå opp til 2-3 tusen i omdreininger, men holdes gassen inne på samme stilling vil den etter 2-3 sekunder "kveles" ned til tomgang igjen.
- Kobler jeg av kontakten til MAF, går bilen nesten normalt. Jeg kan innimellom høre den samme pulseringen svakt som i videoen over, men bilen virker å gå normalt også når jeg holder gassen inne i samme stilling over lengre tid.
- Koblet av MAF og renset den innvendig med elektronikkrens, den ble faktisk overraskende ren av Biltemas Elektro Clean, men dette utgjorde ingen forskjell. Når jeg kobler på MAF igjen, så går den tilbake til å streve på rundt 500rpm. Dette tyder på at MAF gir signal og at feilen er et annet sted, slik jeg vurderer det.
- Har sprayet alle vakumslanger med startspray og observerer ingen endring i turtall. Vanskelig å komme til overalt under innsuget, men slangene ser iallefall gode ut. Har i tillegg klemt og kjent på det jeg tørr klemme og kjenne på, uten at det gir utslag på turtall.
- ICV er byttet for 4-5 år siden, samme med innsugsbelg og div slanger. Når ICV var gåen, så jaktet turtallet opp og ned hele tiden. Ergo mistenker jeg ikke dette heller.
Tilbake står vi da med en eller flere sensorer? ECT sensor?
Forslag til videre feilsøking ønskes. Videre: Er det farlig å koble av MAF kontakten for evt å kjøre bilen på verksted?