Banket inn et skrujern mellom bolten og bunnpanna, og fikk skrudd den ut. Og ja, den var knekt!
Hvordan er det å få ut den biten som sitter igjen? Bør vel være forsiktig hvis man skal bore noe så man ikke gjør mer skade eller får spon inni motoren?
Hei
Skulle skifte olje nettopp.
Når jeg stramma bunnpluggen (med momentnøkkel og alt), ble plutselig all motstand i bolten borte nesten som om noe knakk. Nå sitter bunnpluggen der, man kan snurre på den men den går verken inn eller ut.
Noen tips?
Hei
Nettopp bytta dempere og fjærer bak på bilen.
Alt funker bra, god å kjøre osv. MEN, bilen ble mye lavere, hjulene er et par cm oppi hjulbuen! Fjærene er fra schmiedmann, og visstnok i oem kvalitet beregnet for touring. Dette står og på eska de kom i.
Noen som har dårlige erfaringer med dem eller?
Har ikke prøvd så mye å legge den brei på våt asfalt, men det skjedde et par ganger før jeg fikk nye sommerdekk. På vinteren derimot er det enkelt og greit
Hvis du ikke har noen bryter for dette i bilen er jeg ganske sikker på at du ikke har dsc/traction control. Denne gule lampa vil og blinke når diffbremsa bak aktiveres (noe den gjør automatisk).
ahh at jeg ikke tenkte på det
nei, dempern kom seg! brente bort gummiforingen slik at jeg kun hadde igjen det røret bolten går gjennom. tok en rørtang og klemte rundt, og banket på med hammer og vips kom det ut! Har smurt inn nye deler med kobberfett slik at dette forhåpentligvis ikke skjer igjen senere.
Takker så mye for alle svar!
ps: det stinker forresten noe så j****g inni bilen nå, da røyken fra brent gummi/wd40/hydraulikkolje har kommet inn gjennom bolthullene til tårnlageret!
Hei
Støtdempern bak sitter helt bom fast. Har holdt på i 3 dager nå med wd-40 og slegge, prøvde i dag å varme med propan samt bruke en ters. Funker ikke! Får litt bevegelse, men da drar jeg støtdempern på den gummiforinga, mens det "røret" som bolten går gjennom fortsatt sitter fast. (har løsnet oppe, og fått ut bolten nede).
Trenger sårt noen råd og tips!
Hei
Skal ha nye dempere bak. Vurderer Bilstein, men bør jeg holde meg til B4 når jeg har standard dempere foran? Eller vil jeg få fine egenskaper av å velge f.eks. B6 bak? (så vidt jeg vet finns ikke sportsdempere foran til ix)
Og hvor finner jeg dette billigst, trenger å få de iløpet av 1-2 uker. Hvis noen har andre, gode dempere som jeg kan få tak i billig, så si ifra
Bruk NGK BKR6EK-plugger, du får dem billig på ebay.
Bensinfilteret ligger i området bak hjulet på høyre side bak. Sett bilen på bukker, og se etter. Pass på at du setter filteret riktig vei, og forbered deg på litt bensinsprut når du løsner slangene
hmm interessant, har dette noe med at sperra er litt annerledes på IX i forhold til I? Mange gjør jo dette på sine touringer ved å koble sammen tilførsel og retur-rørene på et eller annet punkt.
Hei
Noen som har tips til nye dempere/fjærer når jeg skal bygge om fra nivåregulering til vanlige dempere?
Har lekkasje i ventilen eller slangene til den. Orker ikke mer feilsøking da det sikkert blir mer problemer med nivåreguleringen med årene. Hvor er det da enklest å kjøre systemet i loop, noen som har erfaring med det?
Når jeg gjennomfører dette blir det sikkert et par dempere til salgs om noen er interessert. Tror begge skal være i god stand uten lekkasje.
Det gjelder forresten en 1993 525ix touring, trengs det andre dempere til den i forhold til 525i?