Gå til innhold

Rudy

Medlem
  • Innholdsteller

    53
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Stavern

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Rudy's Achievements

  1. Noen som har et slikt deksel over fuelrailen på en M52tu? Sikkert samme på alle E46 320-330, eller E39 520-530. Må være pent.
  2. Har du den enda? 500,- + frakt? Var det prisen? I så fall tar jeg den gjerne.
  3. Nå er det en stund siden kompressorkittet ble installert, så jeg tenkte det var på tide å oppdatere tråden. Tok litt tid før jeg ble sikker på at ting var på stell fordi instrumentene ble helt "high wire" i prosessen. En tur til Aremark (Der kittet ble født) ordnet opp i biffen. Det tar forøvrig også litt tid før ECUen adapterer endringen så effekten er ikke imponerende de første turene. Nå går den i alle fall bra. Merker ikke at det er kompressor der (bortsett fra effekten selvsagt). Ingen lagg, ingen eksplosiv effektkurve, ingen grinelyd. Akkurat som en sugemotor. Effekten kommer "pent" hele veien. Skyver stadig mer oppover i turtallet. Nærmere rødgrensa er skyvet ganske imponerende. Ulemper? Vel, regnvåt asfalt er spennende. Den slipper altfor lett med bakhjula selv om du ikke vill. Nå tilskriver jeg noe av dette for mye camber og dårlige dekk. Skal rapportere mer om dette når det er fikset. Ellers er den litt mer "jukkete" i starten på kall motor. Henger litt igjen for så å løsne brutalt. Det er da det er best med tørr asfalt under sålene. Kanskje dette er pga innsuget, vet ikke. Har et slikt Simota carbon tut og filter. ESS sier det er kritisk med luftstrømmen rett foran luftmengdemåleren. Effekt? Har ikke målt, men tipper 300 motorhester. I følge Hans på ESS gikk den helt som den skulle. Da er vi vel nære reklamehestene på 320 tenker jeg.
  4. Kommer jo ann på bruken. For en og annen kortvarig utskeielse trengs ikke andre oppgraderinger. Skal man på bane er vel bremsene det viktigste. Redstuff er ikke nok. Bruker selv yellowstuff og 325mm skiver på min Z3 coupe, det er marginalt. Har nå selv vert en tur og handla hos ess, så jeg er forberedt på en ny runde med oppgradering. Clutchen ser ut til å holde. Ville kanskje hatt litt kontroll på oljetemperatur også.
  5. Robins 318ti har målt 310 hk på hjula, på 1,25 BAR. Da kan man vel si ca. 355 på motoren. Når jeg sammenligner dette med Z3ens 193 hk, er de slappe i forhold. Nå er det umulig å måle hester med buksebaken, så vi får vente å se til vi har testet litt mer. Det blir ikke før vi er på banen. Med de krefeten disse bilene har nå blir det bare dust å gjøre skikkelige fartstester etter veien. Det jeg følte på første turen var at den oppfører seg helt som en sugemotor. Leverer jevnt stigende effekt uten noen form for lagg. Så den ikkeeksisterende eksplosjonen som turboen i Robins bil har, kan lure sansene litt. Kompisen med diagnosemaskinen ble med og proklamerte at dette var det jævligste han hadde opplevd av krefter. Så jeg sier ikke at Z3en ikke har blitt sprek, bare at jeg nok fremdeles ikke kommer til å holde følge med guttungen... Når det er sagt! alt tyder på at motorkarakeristikken kommer til å gjøre sitt til at jeg kan klare å håndtere effekten lettere enn på Robins bil. For den sliter jeg litt med å klare å bruke effektivt.
  6. Nå er redskapen prøvekjørt! Begynte med at startsperra var aktivert på ECUen når jeg fikk den tilbake. Sendte den til ESS og fikk den tilbake med beskjed om at jeg måtte finne en som kunne kode startsperra lokat (EWS). Fikk en kar med programmeringsutstyr til å komme å kode EWSen. Så startet faenskapen! Den gikk som en dritt. Så gjorde han noe magick med diagnosemaskinen, og motoren begynte gradvis å gå rent. Har riktignok ei bøtte med feilkoder, men den så ut til å gå greit. Jeg gir meg faan ikke før jeg skjønner hva all den kodedritten betyr! Hater å ikke ha kontroll selv! Nåvel.. Da var det tid for å prøvekjøre. I starten følte jeg faktisk ikke noe effektøkning i det hele tatt... Kjørte en god tur og ting begynte å skje. Merkelig... Jeg forventet egentlig det utlovede dreimomentet på lave turtall, men det merker jeg ikke mye til. Over 4500 derimot, skjer det ting. Ingen eksplosjon, men når jeg ser på speedometerert på referansestrekka mi, skjønner jeg at det er noen som har kødda med ting under panseret. Det drar greit liksom.... Har ikke koblet til boost måler enda, og ECUen er full av feilkoder, så jeg er ikke ferdig. Håper ting blir litt bedre etterhvert. Motoren går forøvrig helt rent og pent. Fin å kjøre pent med. Lyden når jeg drar på vitner om at MYE luft er på vei fra innsugstrakta i grillen til eksostutene bak. Virker som om svinghjulet har blitt lettere. Varver opp sykt kjapt. Riktignok hvis man har litt turtall i utgangspunktet. Etterpå kjørte vi en tur med Robin (poden) sin 318ti turbo, på 0,55 bar. Den går bedre... Enten er den Ti´en genial, eller så er det mer å hente i ESS departementet. Stay tuned!
  7. Nå har jeg kommet litt videre. Bilder og tekst ligger i første melding. Har også lagt opp litt mer om hjulstillingsapparaturen min.
  8. puff
  9. Så kom endelig Kompressordelene fra ESS! Har lagt bilder først i tråden. Da har jeg litt å gjøre i helgen. Uheldigvis var en pakning deffekt, så jeg får ikke montert alt. Greit nok, for jeg skal gjøre ferdig eksosen og forsterke diff-festet.
  10. Usikker, men mulig. Har fikklet en del med klosser rent generelt. Ble i alle fall bedre med E46 330 bremser. Hyggelig at folk liker tråden Vi treffes selvsagt på banen!
  11. Har ikke fått settet enda. Venter spent. I mellomtiden skal jeg forsterke traversen bak som holder diffen. Ikke noe tegn til "subframe disaster" nå, men bare for å forebygge. Supersprint potta demper mye. Til nå har jeg hatt bare denne. Original midtpotte fjernet. Nå øker jeg jo dimensjonen litt på røret, og monterer to hig flow kattalysatorer og headers, så jeg håper nesten det blir litt mer lyd.
  12. Har montert headers i helgen. Bilder og tekst ligger i første melding.
  13. .
  14. Har ikke laget kjølekanaler. Skal riktignok hjelpe Robin med dette. Han trenger mer kjøling uansett, selv om det er større bremser allerede liggende på garasjegulvet. Blir det en bra løsning kan det også brukes på en Z3 selvsagt. Jeg er litt i tenkeboksen for andre calipere foran. Er ikke så mye annet enn smale Wilwood som passer hvis man ikke skal bytte alle felgsettene. Grunen til at jeg vurderer støre calipere er at klossene (fra E46 330) slites fort skakke. Tyder på litt mer belastning enn hva de er laget for.
×
×
  • Opprett ny...