Nå er redskapen prøvekjørt!
Begynte med at startsperra var aktivert på ECUen når jeg fikk den tilbake. Sendte den til ESS og fikk den tilbake med beskjed om at jeg måtte finne en som kunne kode startsperra lokat (EWS). Fikk en kar med programmeringsutstyr til å komme å kode EWSen. Så startet faenskapen! Den gikk som en dritt. Så gjorde han noe magick med diagnosemaskinen, og motoren begynte gradvis å gå rent. Har riktignok ei bøtte med feilkoder, men den så ut til å gå greit. Jeg gir meg faan ikke før jeg skjønner hva all den kodedritten betyr! Hater å ikke ha kontroll selv! Nåvel.. Da var det tid for å prøvekjøre.
I starten følte jeg faktisk ikke noe effektøkning i det hele tatt... Kjørte en god tur og ting begynte å skje. Merkelig... Jeg forventet egentlig det utlovede dreimomentet på lave turtall, men det merker jeg ikke mye til. Over 4500 derimot, skjer det ting. Ingen eksplosjon, men når jeg ser på speedometerert på referansestrekka mi, skjønner jeg at det er noen som har kødda med ting under panseret. Det drar greit liksom....
Har ikke koblet til boost måler enda, og ECUen er full av feilkoder, så jeg er ikke ferdig.
Håper ting blir litt bedre etterhvert. Motoren går forøvrig helt rent og pent. Fin å kjøre pent med. Lyden når jeg drar på vitner om at MYE luft er på vei fra innsugstrakta i grillen til eksostutene bak. Virker som om svinghjulet har blitt lettere. Varver opp sykt kjapt. Riktignok hvis man har litt turtall i utgangspunktet.
Etterpå kjørte vi en tur med Robin (poden) sin 318ti turbo, på 0,55 bar. Den går bedre... Enten er den Ti´en genial, eller så er det mer å hente i ESS departementet.
Stay tuned!