Gå til innhold

kjellr70

Medlem
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

kjellr70's Achievements

  1. Jeg har en E61N ('08 525 xdta) hvor setevarmen i førersetet plutselig sluttet å virke. Trykker på knappen, og den slår seg av etter ca 2 sek. Bilen har bare gått ca 110.000 km så setene er ikke helt nedsittet... Hadde bilen på merkeverksted i Oslo, og etter en kjapp "Diagnos med BMW-service-test" var konklusjonen deres enkelt og greit: "Må bytte varmeelement i sittepute og rygg" De mener at både varmeelementene og selve setetrekket i skinn (elektriske komfortseter) må byttes, og prisoverslaget var kr. 20.500,-! (av dette var ca 6.500,- arbeid) Jeg så ingen grunn til å ta en diskusjon med han i skranken på verkstedet, men begynte å tenke litt på vei hjem, og har noen spørsmål jeg håper noen av dere kloke hoder der ute kan hjelpe med... 1. Siden jeg kan regulere varmen mellom sittepute og rygg, så må det da være to separate kretser på varmeelementene? - Og hvor stor er sannsynligheten for at det plutselig blir brudd i begge kretser samtidig? 2. Dersom det kun er brudd i ett varmeelement, kan jeg ikke da bare bytte dette, evt. da med setetrekk for enten pute eller rygg? 3. Kan det virkelig være riktig at jeg ikke kan bytte bare varmeelementene separat, men også må bytte hele setetrekket? (disse hang i følge verkstedet sammen) 4. Er det mulig å få f.eks. et "spesialverksted" til å fikse et brudd i et varmeelement? Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med svar på spørsmålene mine, og kanskje har noen tips til hva jeg kan gjøre. - og uansett, finner jeg ingen annen løsning enn å bytte alt, så får jeg ta en harrytur til Sverige og spare 25-30%... På forhånd takk! Kjell
  2. Jeg satte meg en stund i bilen uten å sette inn nøkkelen og hørte da at Navi-DVD'n "surret rundt" innimellom. Når jeg kikket på USB-pinnen jeg har musikk på, så blinket også en diode på denne. Jeg hørte på musikk fra denne når jeg stoppet bilen, og hadde også på navigasjonen, men bilen hadde stått låst/ubrukt i mange timer når jeg satte meg inn i den. Det jeg lurer på er om strømforbruket ved at NAVI-dvd'n surrer og at det tydeligvis er noe aktivitet mot minnenpinnen er noe jeg bør bry meg om dersom bilen står lenge ubrukt?
  3. Siden jeg ikke fikk noen innspill her, så endte jeg opp med å kjøpe ny kart-dvd. Oppgradering (måtte levere inn den gamle dvd-plata) kostet kr. 1540,- Siste versjon heter bare 2010, uten at det er en spesiell versjon ala 01.2010. Jeg gikk fra 01.2008 versjonen og merker med min kjøring på østlandet godt at det er kommet en god del oppdateringer. Det er kun kartgrunnlaget som er blitt oppdatert. I følge Stenshagen i Oslo så kommer det ut nye kart fra BMW/Navteq ca. 2 ganger pr. år, uten at det er fastsatt spesielle datoer for dette.
  4. Har en bil med integrert Navi Professional, men med 2 år gamle kart. Vurder derfor å kjøpe ny kart-DVD, men er litt usikker på når BMW kommer med nye versjoner. - litt surt å kjøpe ny DVD, og så kommer den en ny versjon uken etter... Er det noen som vet hvor ofte BMW kommer med nye kart, og finnes det evt. en oversikt over dette på nettet? Er det bare selve kartgrunnlaget som oppdateres, eller kommer det utvidet funksjonalitet ol. også med nye versjoner?
  5. Jeg skal sette på min skiboks (Skiguard 850) på bilen, og ser at jeg får trøbbel med haifinna. Har skjønt at løsningen er å lage hull i skiboksen, men lurer på om noen har gjort dette tidligere og har noen gode tips å komme med? Kan noen også fortelle meg hva haifinna egentlig er? Radioantenne, GPS-antenne eller bare pynt?
  6. E det noen som vet sånn ca. hva jeg må ut med for å få montert original alarm i en '08 525xdta?
  7. Kan noen kort (og gjerne enkelt ) fortelle meg hva forskjellen er på 525xd og 530xd? Jeg har i dag en 08' 525xdat som jeg vurderer å "tune opp" noe. På bmw.no ser jeg at effekten (HK og dreimoment) er forskjellig, men er dette ellers to like motorer som bare er "tunet" forskjellig? Eller er det andre ting som også er forskjellig (som gearkasse, bremser ol.)?
  8. Barna har hver sin DVD-spiller (Nextbase SDV97) som jeg ønsker å kjøpe "permanent" feste til på nakkestøttene. Har noen tips til hvilken modell, og hvor jeg kan få kjøpt dette?
  9. USB-inngangen sitter i rommet under telefonfestet under armlenet mellom setene foran. Der sitter det også en mini-jack inngang skik at jeg kan koble til min mp3-spiller. Funker veldig bra! All musikken ligger på USB-minnepinnen som mp3-filer (uten noen form for DRM) Har kikket i den tyske manualen (skal kjøpe meg en engelsk!) uten at jeg helt skjønte at det sto noe om dette der...
  10. Har akkurat kjøpt meg en 08' 525xdat og oppdaget til min store glede at det er UBS-inngang i den slik at jeg kan sette i en USB-minnepinne med masse musikk. Aldri mer løse CD'er i bilen! Det jeg lurer på er om noen vet om dette "systemet" har begrensninger med hensyn til hvor mange mapper USB-pinnen kan ha eller begrensninger på antall artister, sanger, bithastighet ol. Jeg har lastet over alt jeg har av musikk på en 32GB pinne, og systemet finner bare ca. halvparten av mappene (hvert album ligger i en egen mappe) _ Ellers så må jeg bare si at dette er min første BMW, og at jeg så langt er vannvittig godt fornøyd! (faktisk er jeg nesten mest fornøyd med at kona alltid kommenterer hvor god og morsom(!) den er å kjøre etter at hun har tatt en tur!) Jeg går neppe tilbake til Volvo...
  11. Har akkurat kjøpt en tysk-importert 08' mod 525dxTa som ble produsert i september 07. Jeg skal ha denne på verksted (Auto7H i Uddevalla) for å ettermontere hengerfeste, og i den forbindelse må de visstnok programmere om en del i systemet (i følge verkstedet) Det jeg lurer på er: - har det noe for seg å be dem om å oppdatere softwaren/firmwaren i bilen? (ut fra tanken om at det nyeste alltid er det beste...) - og vet noen hva det kan koste? Kjell
  12. Jeg er (forhåpentligvis) i ferd med å kjøpe en 2008 mod BMW 525xdt med automat. Bilen er importert fra Tyskland. Det jeg lurer på er om en slik Tysk-importert bil er klar for en norsk vinter, og ikke bruker 1 mil på å blir varm? - Har hørt rykter om at noen importerte dieselbiler fra Tyskland ikke gir nok "overskuddsvarme" til å varme opp bilen på normalt vis dersom gradestokken kryper under -10, men at tilsvarende biler solgt i Norge er satt opp på en annen måte som løser dette. (bilen har ikke egen dieselvarmer ala typen: gjør bilen varm og isfri til kl. 07.00...) Kan noen av dere gi meg svar på dette? Bilen har også Tysk språk i alle menyer i displayet. Er det kurant (les: dyrt) å få dette endret til Engelsk eller Norsk? Og har dere noen andre gode tips til hva jeg bør sjekke ut på denne bilen tas også dette i mot med takk... På forhånd takk! Kjell
×
×
  • Opprett ny...