Da har jeg målt en del. Oppdaget et vesentlig problem og det er at multimeteret har to ulike tilkoblingspunkter/kretser for måling. En som går opp til 2000mA og en opp til 10A. Siden bilen drar ca 8A før den går i sleep mode måtte jeg bruke kretsen på 10A. Problemet da er at når den går helt i sleep mode får jeg kun avlest 0,01A. Et bytte til den kretsen som går opp til 2000mA medfører at bilen skal våkne igjen, men det gjør den jo ikke så lenge multimeteret ikke lar 8A passere.
Det virker også som om sleep mode går i flere trinn. Innledningsvis måler jeg ca 8A, deretter går den relativt raskt ned til 3,65A (interiørlyset er da forsatt på). Etter ca 10 min går den ned til 0,2A og stabiliserte seg der.
Sikring for telefon (som jeg ikke har) gjorde at den økte til 0,54 for så å gå ned igjen når sikringen ble satt på plass.
Tok ut sikringer i tur og orden og da jeg fjernet sikringen for PDC (Park Distance Control) droppet den til 0,01 og ble der.
Da hadde det gått ca 40 minutter og den forble på 0,01. Mistenker at dette var neste trinn i sleep mode. Hadde da målt på alle sikringene i bagasjerommet (ca 25 stk). Fortsatt gjensto 20 stk. i hanskerommet.
Så lenge det ikke var mulig å skifte til 2000mA fikk jeg heller ikke målt noe mere.
Det eneste som ikke var aktivert under målingene var sentrallås m/alarm.
Etter å ha hjelpestartet bilen målte jeg spenningen over batteriet til godt over 14V. Ser i hvert fall ut til å lade godt. Kjørte en time og stoppet motor. Batteriet målte da 12,9V. Etter 2 timer med fikling og målinger var det på 12,65V
Nå har den stått ulåst i tre timer og måler nå ca 12,6V på batteriet.
Får la den stå over natten uten å aktivere noe som helst og se hva den måler i morgen tidlig.
Kan det være noe knyttet til alarmen?