Gå til innhold

Mizuno

Medlem
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Mizuno's Achievements

  1. Da har jeg målt en del. Oppdaget et vesentlig problem og det er at multimeteret har to ulike tilkoblingspunkter/kretser for måling. En som går opp til 2000mA og en opp til 10A. Siden bilen drar ca 8A før den går i sleep mode måtte jeg bruke kretsen på 10A. Problemet da er at når den går helt i sleep mode får jeg kun avlest 0,01A. Et bytte til den kretsen som går opp til 2000mA medfører at bilen skal våkne igjen, men det gjør den jo ikke så lenge multimeteret ikke lar 8A passere. Det virker også som om sleep mode går i flere trinn. Innledningsvis måler jeg ca 8A, deretter går den relativt raskt ned til 3,65A (interiørlyset er da forsatt på). Etter ca 10 min går den ned til 0,2A og stabiliserte seg der. Sikring for telefon (som jeg ikke har) gjorde at den økte til 0,54 for så å gå ned igjen når sikringen ble satt på plass. Tok ut sikringer i tur og orden og da jeg fjernet sikringen for PDC (Park Distance Control) droppet den til 0,01 og ble der. Da hadde det gått ca 40 minutter og den forble på 0,01. Mistenker at dette var neste trinn i sleep mode. Hadde da målt på alle sikringene i bagasjerommet (ca 25 stk). Fortsatt gjensto 20 stk. i hanskerommet. Så lenge det ikke var mulig å skifte til 2000mA fikk jeg heller ikke målt noe mere. Det eneste som ikke var aktivert under målingene var sentrallås m/alarm. Etter å ha hjelpestartet bilen målte jeg spenningen over batteriet til godt over 14V. Ser i hvert fall ut til å lade godt. Kjørte en time og stoppet motor. Batteriet målte da 12,9V. Etter 2 timer med fikling og målinger var det på 12,65V Nå har den stått ulåst i tre timer og måler nå ca 12,6V på batteriet. Får la den stå over natten uten å aktivere noe som helst og se hva den måler i morgen tidlig. Kan det være noe knyttet til alarmen?
  2. Nå har jeg vært hos BMW og byttet batteri til 2600,- inkl reg. av nytt batteri i ECU(?) og fjerning av feilkoder. De mente batteriet var problemet. Det var på torsdag. Bilen startet fint torsdag og fredag. Nå, lørdag morgen, er den død igjen. Måler 4,5 V spenning på splitter nytt batteri. De fant ingen andre feil, men det må jo være noe som trekker voldsomt med strøm? Noen som har tips/erfaringer? Skal de begynne med generell feilsøking på en elektrisk feil ser jeg for meg at det fort blir kostbart...
  3. Regner med at bilen burde starte ved hjelpestart, selv om batteriet er dødt? Leste på bimmerfest forumet at man ikke burde bruke noe annet enn originalt batteri og at et batteribytte krever en form for "resetting" hos BMW for at bilen skal "tilpasses" et nytt batteri. Noen som vet noe om dette?
  4. Målte batteriet til 3,35 volt. Satte på batterilader og da begynte moroa... En rekke klikkelyder i motorrommet og nåla i laderen bare fløy frem og tilbake. Så gikk alarmen og den fortsatte litt til etter at jeg hadde tatt av laderen. Ingen blinkende lys og fortsatt like død bil. Nå begynner jeg å lure. Er batteriet defekt? Er det noen form for sperre for hva man kan foreta seg etter at alarmen har gått tidligere? Hva skjedde da når jeg satte på laderen og panseret sto åpent? Er det noe poeng å prøve starthjelp hvis den reagerer slik på en batterilader?
  5. Kun førerdøren åpnet seg med nøkkelen, så ja det virker absolutt som om batteriet er flatt. Skal sjekke med voltmeter i ettermiddag og deretter se om batteriet tar strøm etter en hjelpestart. Ny bil på garanti blir nok vanskelig Pratet med Stenshagen og bare tanken på kjøre den dit gjør at kronene ruller ut... Skal sjekke litt mer først. Fikk bare et snev av panikk i morges. Den har gått 130.000 km uten et eneste problem, så det måtte vel snart komme noe. Takk
  6. Hei, Har en 2004 520i som døde i natt til i dag. Alarmen på bilen gikk i natt. Sto opp og sjekket. Alt ok og det røde lyset under speilet blinket som normalt. I morges var bilen helt død. Låste opp døren med nøkkelen og prøvde å slå på lys i taket. Helt svart. Kan det ganske enkelt være batteriet som har tatt kvelden, eller en feil med alarmen som har stengt ned alt? Burde vel vært lys uansett? Fukt ett eller annet sted?
  7. Mizuno

    Ujevn gange

    Takk for glimrende innspill. Jeg mener at motoren er en M54B22. Tennplugger ble byttet i fjor, dvs ca 15.000 km siden. Har lest hele tråden om Vanos nå og det virker å være verdt et forsøk. Om ikke det løser det konkrete problemet så er det vel uansett en svakhet som bør rettes opp. Div andre bra tips til bytte av slanger o.l. var det også. Så kommer det store spørsmålet om jeg skal gjøre dette selv eller få noen til å gjøre jobben. Jeg er vel litt mer enn gjennomsnittlig teknisk kyndig, men har ikke skrudd på bil på mange mange år. Kan dere anbefale noen til denne jobben i Oslo-området? Frister ikke å sette den inn hos BMW hvis de ikke engang erkjenner problemet. På den annen side bør de jo kjenne bilen og det kan spare litt tid...
  8. Mizuno

    Ujevn gange

    Hei, Ny mann på forumet Jeg har en 2004 mod. 520i. Utmerket bil, men har et problem jeg ikke finner ut av. Håper det er noen teknisk kyndige forumdeltakere som kan gi noen tips. Bilen går ujevnt på lave turtall. Merkes best ved 1500-2000 omr, 3. gir 40-50 km/t. Oppleves som små rykk i bilen. Mest merkbart når bilen er kald, men også når den er varm. Ingen problemer ved akselerasjon eller høyere turtall. Bilen har gått ca 125.000 og er godt vedlikeholdt m/alle servicer. Forsøkte å få fikset problemet hos en stor forhandler i Oslo. De fant ut at kjølevannstermostat måtte byttes. Skiftet olje, oljefilter, klimafilter og termostathus. 8000 kroner mindre og problemet akkurat det samme Liker ikke tanken på ytterligere feilsøking med påfølgende kostnader. Noen tips?
×
×
  • Opprett ny...