Gå til innhold

Rkv

Medlem
  • Innholdsteller

    79
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    robert_kverndalen@hotmail.com

Profile Information

  • Interesser:
    Siljan

Rkv's Achievements

  1. hadde ikke fått med meg svaret ditt Men ja. Peilepinnerøret er byttet til "ny type". Siste oljefylling tilsier nå et forbruk på ca 1,5l/pr1000km...
  2. Trenger litt hjelp av dere nå. Bilen har fått nye ventiltetninger (det var ingen tvil om at de gamle var var slitt, så verksmesteren var sikker på at det var feilen), den har tidligere fått byttet veivhusventilasjon og den ryker fortsatt like herlig... Det er ingen forskjell før og etter... Ventiltetningene ble byttet med toppen på. Trykksatt sylinderen og tredd en beskyttelse over ventilstammen for tetningen ble tredd over. Verkstedet garanterer at de ikke har skadet de nye tetningene. Hvilke muligheter finnes da for å få blårøyk etter motorbrems? Er det kun stempel/sylinder som gjenstår? Edit: det ble ikke tatt sylinderlekkasjetest, siden symptomene indikerte så tydelig at det var ventiltetninger. -kan det være sprekk i toppen som er problemet? Finnes det noen flere tilfeller av det?
  3. Abs-modul solgt
  4. Kollisjonsskadet i front. Airbag på førerside utløst. Legger ut gammel annonse, så ser dere hva slags utstyr som finnes. http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=32535083 Hvis dere trenger noe, så ta kontakt pr. epost: robert_kverndalen@hotmail.com (har epost på mobilen, svarer stort sett med en gang.) Edit: bilen står 3,5 mil unna der jeg bor, så ser helst at dere demonterer deler selv.
  5. Har ikke blitt noe utfall enda. Bilen bruker olje og ryker som før. Har fått beskjed om at det er ventiltetninger som er årsaken.. Kostnad? Ifølge BMW så er toppakningsbytte en 11timers jobb+bytte av alle tetningene. I tillegg er faren for gjengeras i blokka. Estimert av GS-bildeler til ca 18000,- Alternativ 2 er trykksetting av sylinderen og bytte ventiltetningene uten å ta av toppen. Har ikke fått pris enda. Og SSP-motor har ikke tid før til vinteren...
  6. .... Men hvorfor i alle dager ryker ventiltetningene på motorer som kun har gått 160000...? Min har fullt servicehefte på merkeverksted. Men hvis BMW har brukt samme gummiblandingen på ventiltetningene som i toppdekselpaknngen så skjønner jeg det. Den var som kavring... Edit: hva vil et såpass oljeforbruk gjøre med katalysatorene? De kan vel ikke like det spesiellt godt?
  7. Jeg har kliss like symptomer som deg. Samme bil og motor, med 160000km (byttet veivhusventilasjonen i påsken, hadde heller ingenting å si). Motorbrems på 3. Gearet i 80km/h i noen hundre meter, så gir jeg på og det kommer en skikkelig "blådott" bak bilen. Jeg har hatt dette problemet en stund (siden jeg kjøpte bilen på 140') Forbruket mitt er dog litt mer normalt, ligger på ca 1l/10km... Min kan også være litt vrang å få liv i. Er en periodisk feil, og det eneste som skjer er at jeg må "kinne" i ca 2 sekunder mer før den tenner... Men stort sett så starter den som vanlig.
  8. Det ble byttet olje sammen med veivhusventilasjonen (1. Gangen). Så det er på tide med et nytt oljeskift igjen nå. Jeg kjøpte bilen på 141000, og oljeforbruket forandret seg ikke før/etter oljeskiftet på 144000... Har hørt (dog aldri opplevd) at forskjellige oljemerker kan gi litt oljeforbruk i overgangsperiodene, men når det begynner å ryke blått, selv på en bil med katalysator så blir jeg bekymret...
  9. Hei. Har en e39 m54 som bruker endel olje. Den har gått ca 160000. Veivhusventilasjonen ble byttet av selger i garantitiden (ble byttet på ca144000) siden jeg klagde på oljeforbruk, men det hjalp ikke. Fikk til svar at så lenge den brukte mindre enn 0,7 liter pr 1000km så var det "innafor". Jeg opptaget i vinter at det var montert "varm klima" veivhusventilasjon, så jeg byttet selv til "kald klima" versjonen nå rett før påske for å være 100% sikker på at den faktisk ble byttet og ikke bare rengjort sist. Det som bekymrer meg er at den ryker blått. Hvis jeg ligger i 3. gear ned en lengere bakke og motorbremser så kommer det en real blå røykdott ut når jeg gir gass i bunn. Så til spørsmål: hva er galt? Sylindervegger/oljeskraper eller ventiltettinger? Hva er "vanligst"? Hva vil det koste å utbedre det?
  10. skal skjekke det. takker!
  11. jepp, det gjorde jeg også 1. dagen jeg kjørte med bilen i mørket (og ble klar over problemet), men som jeg skriver så justerer de seg gjerne opp til normal-nivået etter en liten tid. Og hvis jeg da har justert de opp manuelt i mellomtiden og så justerer de seg ytterliger opp av seg selv, så lyser de jo til himmeles og alle jeg møter blir jo blendet...
  12. Jeg kjøpte meg nylig en e39 touring som tuller litt med lyktejusteringen sin. Noen ganger så er den helt som den skal. Men andre ganger, når jeg slår på tenningen, så justerer de seg veldig langt ned. Da lyser det ca 10-12 meter foran bilen. Og etter en tid så justerer den seg opp igjen til normalnivå. Jeg regner med at det er en nivåsensor som er ute på sykkeltur, men har dere noen stalltips for feilsøking?
  13. Takker for flott DIY! Har nå byttet på min nåværende e39 -03. Denne gangen var symptomene at viften bare fungerte normalt opp til 50% på klimapanelet. På den gamle -98'n så gikk viften på full rulle uansett hva jeg stillte klima'n på. Til og med når jeg skrudde av tenningen. Begge funket fint etter bytte av sluttrinn!
  14. Litt nyskjerrig bare:) Gidder du forklare hvordan man setter vanos i 0-posisjon?
  15. Forresten 740AV: Snoket litt på prosjektråden din. Den dockingen for iPhone4 i askebegeret som du bruker har jeg også lyst på. Men synes den ser litt skjør ut?? Eller sitter telefonen godt? Er du ellers fornøyd med kvaliteten på lyd og tale når du snakker handsfree via bluetooth?
×
×
  • Opprett ny...