Hei! Jeg har en BMW E39 99 modell 525 TDS hvor jeg har litt startvansker. Problemet er at når motoren er kald så MÅ jeg gløde 2 ganger for å få start. Gløder jeg en gang drar starteren bare i rundt men bilen vil ikke starte. Gløder jeg 2 ganger starter bilen som normalt. (Tenner med en gang)
Bilen skulle inn på EU kontroll og fikk noen anmerkninger. Blant annet på Dieselpumpa som ikke var tett. Fikk skiftet pakninger, renset og stillt pumpa hos merkeverksted. Tenkte da at mine startvansker ville være over, men sånn ble det ikke. Oppdaget at ikke alle glødepluggene virket og at dieselpumpa i tanken ikke virket så jeg fikk skiftet ut dette. Men fortsatt så starter ikke bilen som den "normalt" skulle gjort. For å gjøre det hele mer oversiktlig og forståelig deler jeg dette opp i to.
1. Kald motor: Må gløde 2 ganger for å få start.
2. Varm motor (Driftstemperatur) Trenger bare å gløde 1 gang, men bilen bruker lang tid før den tenner, altså motoren dras lett i rundt, men bruker unormalt lang tid på å fyre opp.
Når bilen er varm og jeg stopper motoren for så og starte den igjen innen 5 minutter er alt som "normalt" men om jeg lar den stå i en halvtime og oppover så bruker den lang tid på å tenne igjen.
Jeg får alltid start, men det er både irriterende og sikkert ikke bra for starter og batteri at den står å drar så lenge.
Siden pumpa i motorrom er overhalt, og pumpa i tanken er skiftet og glødeplugger er skiftet så kan vi utelukke dette.
Jeg ser for meg 2 ting som kan være feil, den ene er returslangene, mulig at det er hull i en/noen av de(?) det andre er glødereleet. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få