Bestilte brukt del med identisk delenummer fra Koed (måtte lete under E46 for å finne den).
Var egentlig grei jobb å bytte enheten (husk å merke bremserørene før demontering så sparer man seg for mye bry etterpå . Demonterte også hovedbremsesylinderen for å få bedre plass. Etter å ha luftet bremsene var jeg spent på å se om ting fungerte. Sjekket feilminne vha Carsoft. Måtte slette feilmelding i DME (ABS/ASC unit block). Nå fungerer alt helt fint
For en ukes tid siden hørte jeg et lite 'poff' fra motor rett etter oppstart. Samtidig begynte batterilyset å lyse (ca halv styrke). Dette slukket etter et halvt minutt. Et par dager senere kom lyset igjen ved oppstart og slukket etter 5 minutt.
En dag senere kommer lyset ved oppstart og lyste/blinket med halv styrke under hele kjøreturen (30min). På vei tilbake lyser det fortsatt og etterhvert kobler både cd-spiller og ABS/ASC seg ut. Det er også veldig svakt lys fra nærlys. Konstaterer at batteri er tappet. Setter på en lader over natten. Måler nå 12,6 volt og bilen starter fint og jeg tar en prøvetur (ingen feilmelding denne gang). Slår av-/starter motor på nytt og feilmelding er tilbake. Måler nå i underkant av 12 volt på batteriet.
Regner med at gjerne dynamo bør byttes men synes det er litt rart at jeg ikke har hatt en stående feil fra første stund.
Noen gode forslag/innspill?
Fikk problemer med ujevn tomgang og dårlig akselerasjon. En diagnose ga følgende:
201 Lambda regulation
Slik jeg skjønner det er det lambdasonden som må byttes. Er dette en enkel operasjon og hvor er den plassert?
Bilen det gjelder er en '99 316 e36